به گزارش آوای هگمتان، یوسف نوری در شورای اداری استان همدان، نظام تعلیم و تربیت را نقطه ثقل حرکتی مقدس عنوان کرد و افزود: نقش معلم به عنوان فردی که مهمترین سرمایه انسانی در اختیار اوست نقشی بسیار مهم و پر رنگ است.
وی اضافه کرد: بازگشائی مدارس سبب شد تا متوجه افت دانش آموزان شویم و برای جبران این کمبود، ستاد کرونا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اول تیرماه سالجاری بر گزاری کلاس جبرانی، مصوب کرد.
وی طرح رتبهبندی معلمان را بر اساس کیفیسازی مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: کمی گرائی مسئله ای است که نباید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش مهمترین چالش را نیروی انسانی دانست و اضافه کرد: افزایش تعداد بازنشستگان و کمبود نیروی انسانی امری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی کمبود نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر استخدام در دستور کار قرار گرفت و حدود ۱۵ هزار نفر دانشجوی سال چهارم دانشگاه فرهنگیان کارورزی خود را در مدارس انجام خواهند داد.
وی یکی دیگر از چالش های این حوزه را ساخت فضای فیزیکی برای دانشآموزان و نیروی انسانی اموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در این راستا شش هزار میلیارد تومان برای پروژهها اختصاص یافته و استفاده از ظرفیت خیرین و دو برابر کردن آن از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان مورد توجه بوده است.
*اجرای سند تحول در آموزش و پرورش گامی مهم در تعلیم و تربیت
استاندار همدان اجرای صحیح سند تحول در آموزش و پرورش را گامی مهم در تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: در صورت اجرایی شدن این سند، تحولات بنیادین در آموزش و پرورش انجام می شود و باید توسط افسران فرهنگیان ما اجرا شود.
علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه افسران فرهنگیان در راستای رسالت مهم خود یعنی تعلیم و تربیت گام بر میدارند، ادامه داد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به فرهنگیان توجه ویژه دارند و اگر فرهنگیان در تراز اجرایی این سند قرار نگیرند با چالش روبرو خواهیم بود.
وی به دانشگاه تربیت معلم پرداخت و ادامه داد : یکی از مراکز مهم که کمبود معلم را جبران می کند مراکز تربیت معلم و پردیس خواهران و برادران است.
وی اضافه کرد: متاسفانه خوابگاه و محل تحصیل خواهران همدان بسیار فرسوده است که نیازمند توجه جدی است.
استاندار همدان در خواست کرد تا اعتبار لازم برای تخریب و بازسازی پردیس خواهران در نظر گرفته شود و افزود: جایگزین برای خوابگاه و محل کلاس به شکل موقت است اما نیازمند توجه ویژه است تا پیگیری شود.
*برای استانداردسازی کلاس ها دو هزار نیروی انسانی نیازمند است
استاندار همدان با بیان اینکه نیازمند دو هزار نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش هستیم، ادامه داد: جذب نیرو به ویژه از مراکز تربیت معلم مورد تاکید است.
وی افزود: کمبود کلاس درس از دیگر موارد است و باید از ظرفیت خیرین مدارس استفاده شود.
*اتمام طرح های نیمه تمام باید در اولویت باشد
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اتمام طرح های نیمه تمام را در اولویت دانست و تاکید کرد: تعلل در اتمام طرح های نیمه تمام هدر رفت بیت المال را به همراه داشته و بی اعتمادی را در جانعه نشر می دهد.
کیومرث سرمدی تجهیزات مدارس را نیازمند بازنگری عنوان کرد و ادامه داد: توجه به نیروهایی کیفی در مدارس مورد توجه است .
وی به سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: اجرای سند به شکل جزیره ای راهگشا نیست.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی از وزیر درخواست کرد که برای اجرای رتبه بندی معلمان بدون ایجاد قید و شرط اقدام کند.
وی افزود: مجلس اعتبارات لازم را درنظر گفته و معطلی قابل قبول نیست چرا که خواسته معلمان موجه است.
*۱۸۸ پروژه فعال در سطح استان
مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه ۱۸۸ پروژه فعال در سطح استان در دست احداث است، افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا فضای آموزشی تامین شود.
نقوی با تاکید براینکه در سالجاری، ۸۱ هزار ساعت نیرو در گروه الف نیازداریم، ادامه داد: اگر نیروی بازنشستگان نیز به فرایند آموزش کمک کنند بازهم مشکل کمبود نیرو محسوس است.
وی سهمیه دانشگاه فرهنگیان را در سال گذشته ۴۲۶ نفر عنوان کرد و ادامه داد: در بحث ماده ۲۸، حدود ۴۵۷ نفر بود که متاسفانه عدد پایینی است.
نقوی نیروی انسانی آموزش و پرورش را در سال ۹۱ برای ۲۵۰ هزار دانشآموز عنوان کرد و افزود: امسال ۳۵۰ هزار دانشآموز با ۲۰ هزار معلم خواهیم داشت که با این اوصاف در زمینه معلم کمبود جدی وجود دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان با اظهار اینکه ۸۰۰ کلاس بالای ۳۵ نفر وجود دارد، ادامه داد: تعیین تکلیف معلمان در ارتباط با «طرح امین» یکی دیگر از مشکلات است که بیش از ۲۵۰ نفر حداقل پروندهای است که قول دادند تعیین تکلیف شوند.