به گزارش آوای هگمتان، سید مجتبی حسینی در جمع خبرنگاران در خصوص طرح کالابرگ گفت: یکی از طرحهای دولت در راستای کمک به معیشت دهکهای اول جامعه اجرای طرح خرید کالابرگ الکترونیک بوده است و این طرح از ۱۳ خردادماه برای سه دهک اول جامعه کلید خورد و همزمان در استان همدان در فاز اجرا قرار گرفته است.در این فاز از این طرح که شامل دهک اول تا سوم میشوند بیشتر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را در بر میگیرد.
وی هدف اصلی و شاخص این طرح را تقویت سبد معیشت افراد کم برخوردار جامعه دانست و افزود:این افراد در سه دهک اول دهک بندی نظام پرداخت یارانهها قرار دارند و اکثراً مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یادآور شد: دولت با این سیاست در راستای تقویت برای سبد معیشت این اقشار نسبت به افزایش مبلغ یارانه اقدام کرده و موضوع خرید به صورت کالابرگ الکترونیکی را وارد فاز اجرایی کرد.
حسینی ادامه داد: البته از سیزدهم خرداد ماه نیز در قالب یک طرح برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی مواجه و در صورتی که خانوار محترم حداقل ۷۰ درصد یارانه خود را به صورت کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ گروه کالایی خرید کند، می تواند از ۲۰ درصد افزایش اعتبار برخوردار شود. یعنی تا سقف چهار میلیون ریال خرید کند.
وی یادآور شد: یارانه سه دهک اول جامعه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان میباشد و اگر یارانه بگیر ۳۲۰ هزار تومان از آن از طریق فروشگاه مشخص شده و ذیل ۱۱ قلم کالای اساسی خرید کند ۲۰ درصد مبلغ یارانهاش اضافه میشود و در واقع مبلغ یارانه ۴۸۰ هزار تومان خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بیان داشت: البته شرط استفاده از ۲۰ درصد مازاد بر یارانه تداوم داشتن خرید کالابرگ الکترونیکی در ماه مورد نظر است.
حسینی با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: مزایای اجرای این طرح در فاز اول این بوده که با افزایش ۲۰ درصد به مبلغ یارانه افراد مشمول در صورت خرید ۷۰ درصد یارانه خود قدرت خرید آنها افزایش مییابد و همچنین چرخ تولید در با خرید کالاها برگها در جامعه میچرخد و تأثیرگذار خواهد بود.
حسینی ادامه داد: این فروشگاهها در روستاها، دهستانها، مراکز بخش و مراکز شهرستان و مرکز استان فعال بوده و افراد مشمول میتوانند فرآیند خریدی که تعریف شده را انجام دهند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان یادآور شد: اگر افراد بخواهند در جریان خرید و مانده اعتبار حساب خود مطلع شوند میتوانند از دو روش شامل نصب اپلیکیشن شما و یا شمارهگیری کد دستوری *۵۰۰* ۱۴۶۳ # اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: یارانه بگیران اختیار دارند که یارانه خود را در قالب کالابرگ الکترونیکی و خرید ۱۱ قلم گروه کالایی اختصاص دهند یا به صورت نقدی برداشت وجه نمایند و اجباری در این کار وجود نخواهد داشت. استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی فقط از فروشگاه هایی که به سامانه کاربردی «شما» متصل هستند، امکان پذیر خواهد بود و فروشگاه هایی که تمایل به شرکت در این طرح دارند باید به آدرس shoma.sfara.ir مراجعه و پس از نصب برنامه کاربردی شما نسبت به تقاضای اتصال سامانه فروشگاهی به این شبکه اقدام کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ادامه داد: هم استانی های عزیز برای اطلاع از فروشگاه های مجاز طرح کالابرگ الکترونیکی نیز با مراجعه به آدرس فوق و مشاهده فروشگاه ها و کالاهای اساسی شامل اعتبار ۱۱ قلم شامل شیر و ماست کم چرب ، پنیر سفید، گوشت سفید مرغ ، تخم مرغ ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر و برنج حبوبات و گوشت گوساله اطلاع یافته و از نحوه استفاده یارانه ماه بعد در حساب کالابرگ الکترونیکی سرپرست خانوار آگاهی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: اعتبار خرید این کالابرگها به حساب سرپرست خانوار یارانه بگیر واریز میشود و خانوادههای مشمول میتوانند خریدهای خود را از طریق هر کارت بانکی که به نام سرپرست خانواده بوده از فروشگاهها مورد نظر انجام دهند.
حسینی اضافه کرد: تراکنش برای خرید این کالاها میتواند با همه کارتهای بانکی که به نام سرپرست خانوار بوده انجام گیرد و نیاز به افتتاح حساب جدید و از بانکی خاص وجود ندارد.
وی گفت: بعد از انجام تراکنش ۷۲ ساعت بعد از آن مبلغ اعتبار به حساب فروشنده و متصدی فروشگاه واریز خواهد شد.