قطار کابلی زخمی عمیق بر دل کوهستان الوند؛ آری یا خیر؟ | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9

قطار کابلی زخمی عمیق بر دل کوهستان الوند؛ آری یا خیر؟

  • کد خبر : 5192
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۲۶
قطار کابلی زخمی عمیق بر دل کوهستان الوند؛ آری یا خیر؟
قطار فونیکولار( کابلی) قطار گردشگری تفریحی است که به منظور گردشگری و طبیعت‌گردی در کشورهای مختلف اجرا شده‌است، طی خبری که در چند روز گذشته منتشر شد خبر از اجرای این طرح از بوستان ولایت همدان تا تاریک دره و کوهستان الوند داد.

به گزارش آوای هگمتان، طی چند روز اخیر خبری منتشر شد که در آن رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان از راه‌اندازی قطار فونیکولار در شهر همدان خبر داد و مسیر قطار را پنج کیلومتر اعلام کرد.

حسین مردانی شروع مسیر قطار را از بوستان ولایت حیدره عنوان کرد که ایستگاه میانی آن در دهکده گنجنامه و ایستگاه پایانی نیز در دره گنجنامه است.

وی همدان را نخستین استان معرفی کرد که قصد دارد سیستم حمل‌و‌نقل قطار‌های کابلی را راه‌اندازی کند اما به مهمترین بحث این پروژه که بحث محیط زیست و کوهستان الوند است پرداخته نشد.

آیا با اجرای این طرح که با هدف توسعه گردشگری انجام خواهد شد، یکی از مهم ترین میراث طبیعی همدان ، یعنی الوند از گزند آسیب محفوظ خواهد ماند؟ یا خیر؟

با دبیر سمن های محیط زیست استان همدان گفت و گویی را در خصوص این طرح با توجه به اینکه مسیر انتهایی آن کوهستان الوند و دره تاریکدره مشخص شده، انجام دادیم/

*افزایش بی‌ حد گردشگر و عدم گنجایش کوهستان الوند زخمی بر شانه های الوند 

دبیر سمن های محیط زیست استان همدان با عنوان اینکه متاسفانه برخی مسئولان توان حل مشکلات استان را ندارند و چالشی جدید برای محیط زیست رقم می خورد، افزود: اقدامات نمایشی در استان جوابگو نیست و باید موضوعات چالشی بیشتر مد نظر مدیران به خصوص مدیران حوزه محیط زیست قرار گیرد.

حمید حق نظری اظهار کرد: در خصوص پروژه قطار فونیکولار (کابلی) به جزئیات طرح پرداخته نشده و کلیات مطرح بوده که آن هم دارای اشکالات فراوانی است.

وی افزود: الوند به عنوان بزرگترین منبع آبی استان که دشت بهار و کبودراهنگ و همچنین کل استان را تامین می کند باید بیش از پیش حفاظت شود.

حق نظری با اعلام اینکه مسیر این قطار که از مسیر پارک ولایت آغاز شده و به دره تاریک‌دره ختم خواهد شد، ادامه‌ داد: از سال‌های پیش زمزمه هایی اجرای این طرح وجود داشت الوند چیزی ندارد ، همین الان هم به آخر خط رسیده است.

دبیر سمن های محیط زیست استان همدان تصریح کرد: در نظر گرفتن برنامه های عجیب برای الوند اصولی نیست ، چرای دام، بحث معادن، افزایش حضور بی حد گردشگر و عدم گنجایش کوهستان زخمی بر شانه های الوند خواهد بود.

حق نظری با اظهار اینکه الوند اینقدر وسیع نیست که گنجایش و ظرفیت تعداد زیاد گردشگر را داشته باشد ، افزود: الوند یک خط است و دخل و تصرف در آن فاجعه آفرین خواهد بود.

*الوند گنجایش افزایش گردشگر را ندارد

حق نظری با بیان اینکه ساختار فعلی و زیرساخت های ایجاد شده در دل الوند نیز اصولی نبود، اضافه کرد: الوند گنجایش افزایش گردشگر را ندارد.

دبیر سمن های محیط زیست استان همدان خاطرنشان‌شد: توسعه باید بر مبنای ساختار و چارچوب خاص مورد توجه واقع شود و ایجاد این گونه طرح هائی به صلاح کوهستان نیست.

وی با اظهار اینکه برخی مسئولان دانش کافی برای بررسی طرح ها را ندارند، مطرح کرد: ما چند پله عقب تر از دانش و خرد حرکت می کنیم.

حق نظری با اعلام اینکه طرح قطار فونیکولار یا کابلی به لحاظ گردشگری طرح توجیه پذیری نیست، ادامه‌داد: زمانی گردشگری در همدان رونق خواهد گرفت که زیرساخت و ساختار اصولی مورد توجه واقع شود.

وی ادامه‌داد: بهره‌برداری از کوهستان الوند با این سبک و سیاق نه تنها اصولی نیست بلکه آسیب رسان نیز خواهد بود .

حق نظری مطرح کرد: پروژه های تعریف شده در حوزه محیط زیست باید به صورت همه جانبه نگریسته شود و آینده نگری و دور اندیشی در آن حرف اول را می زند.

دبیر سمن های محیط زیست همدان با بیان اینکه اگر کوهستان الوند بیش از این دستکاری شود از سرمایه ای هزینه شده که دیگر جایگزینی نخواهد داشت، تاکید کرد: هزینه از طبیعت و به خصوص کوهستان الوند به عنوان طبیعتی که مورد توجه است سبب خواهد شد تا تمامی سفره های آب زیرزمینی، رودخانه ها و رودهای کوچک نابود شود.

وی تصریح کرد: حجم گردشگر و نوع ورود آن با روش های غلط در آینده این سرزمین تاثیر گذار خواهد بود و نباید ساده انگاشته شود و به هیچ عنوان طرح قطار کابلی تایید نمی شود.

حق نظری طرح های گذشته در دل الوند را نیز غلط و بدون دوراندیشی عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال دهکده توریستی گنجنامه، تله کابین، بنای کوهنوردان در کوهستان و جاده کشی همه از اشتباهات بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: الوند یگانه سرمایه این شهر است باید بیشتر مراقب آن بود.

*گفتنی است برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی باید بیشتر مراقب سرمایه های طبیعی استان بود تا خدای ناکرده با طرح و پروژه ای شتاب زده و بدون دوراندیشی تیشه به ریشه الوند نزنیم.

امیدوار است متولیان امر با در نظر گرفتن همه جوانب راه‌های اصولی تر را برای احداث طرح قطار فونیکولار( کابلی) در نظر گیرند.

*لازم به ذکر است با مدیر کل محیط زیست استان همدان تماس گرفته شد اما با چندبار پیگیری به بهانه جلسه پاسخی از ایشان مبنی بر موافق یا مخالفت با طرح یا پیوست محیط زیستی آن دریافت نشد.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=5192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت