۳۰ هزار کودک در استان همدان، غربالگری بینائی شدند | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت ها؛

۳۰ هزار کودک در استان همدان، غربالگری بینائی شدند

  • کد خبر : 4842
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
۳۰ هزار کودک در استان همدان، غربالگری بینائی شدند
کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی همدان از غربالگری ۳۰ هزار کودک ۳تا ۶ سال در استان خبرداد.

‌حجت الله حاتمی در گفت‌و‌گو با آوای هگمتان، با بیان اینکه غربالگری بینائی تا پایان اسفندماه سالجاری در پایگاه‌های ثابت و سیار بهزیستی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: صد هزار کودک ۳ تا ۶ سال در سطح استان وجود دارد که از این تعداد تا کنون ۳۰ هزار کودک غربالگری بینائی شده‌اند‌.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی همدان‌خاطرنشان‌شد: طرح غربالگری بینایی کودکان با هدف پیشگیری از تنبلی چشم در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و ۹ پایگاه دائمی برای جامعه هدف این استان در حال اجرا است.

حاتمی اجرای طرح غربالگری بینایی را در راستای پیشگیری از معلولیت‌هایی نظیر نابینایی و کم بینایی و تنبلی چشم، کاهش عوارض اجتماعی و روانی ناشی از کم‌بینایی یا نابینایی کودک در خانواده‌ها و تأمین سلامت جمعیت عنوان کرد و ادامه‌داد: در این طرح، کودکان دچار اختلال بینایی و تنبلی چشم شناسایی و اقدامات مقتضی برای درمان و مداوای آنها انجام می شود، سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم کودکان را سه تا ۶ سالگی برشمرد.

وی افزود: معاینه چشم با E چارت و دستگاه اپتیک پلاس انجام می‌شود و در صورت نیاز کودک به بینایی سنج و در مرحله بعد چشم پزشک ارجاع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از جامعه هدف در سنین پیش دبستانی هستند و لذا آموزش و پرورش ارجاع به مراکز را در این سنین انجام می دهد، اضافه کرد: گروه دیگر از کودکانی که سطح سلامت آنها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت کنترل می شود از طریق این مراکز فراخوانده می شوند.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی همدان تصریح کرد: در سطح روستاها نیزتوسط بهورزها به مراکز معرفی می شوند اما والدین برای سنجش کودکان ۳ تا ۶ سال برای به مراکز مراجعه کنند.

*سن ۶-۳ سال بازه ی طلایی برای پی بردن به تنبلی چشم است

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت ها با بیان اینکه سن ۶-۳ سال بازه ی طلایی برای پی بردن به تنبلی چشم است، افزود: گاهی با بستن چشم این مشکل حل خواهد شد و لذا والدین برای ارزیابی این بازه طلایی فرصت را از دست ندهند.

وی با اظهار اینکه برنامه سلامت محورغربالگری درسه سطح کاملا تخصصی در نظر گرفته شده،اضافه کرد: کودکانی که در مرحله نخست، سلامت تشخیص داده شوند کارت سلامت دریافت می کنند و کودکان مشکوک به اختلالات بینایی ،عیوب انکساری و تنبلی چشم به سطح دوم مداخلات به اپتومتریست ارجاع داده خواهند شد.

حاتمی با بیان اینکه مرحله اول ارجاع محسوب نمی شود کسانی که در این مرحله ارجاع داده میشوند بیشتر به دلیل عدم همکاری کودک است، اضافه کرد: ارجاع در این مرحله نشانه ای از اختلال نیست به عنوان مثال کودک همکاری لازم را با بینایی سنج سازمان ندارد،ارجاع بعد از مرحله دوم صورت می گیرد.

*معاینات سطح دو برای افراد مشکوک به اختلالات بینایی رایگان است

حاتمی با اشاره به اینکه معاینات سطح دو برای افراد مشکوک به اختلالات بینایی رایگان است، ادامه داد: افراد با دردست کارت سنجش به بینایی سنجی که از سوی سازمان معرفی می شوند مراجعه کرده و مداخلات تخصصی را دریافت خواهند کرد اگر کودکی نیازمند دریافت عینک شد، کمک هزینه عینک داده می شود.

وی افزود: در مرحله ی سوم مداخلات در صورت نیازبه چشم پزشک معرفی شده تا اعمال جراحی و سایراقدامات مورد نیازرا دریافت کنند.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=4842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت