محمد امیدی در جمع خبرنگاران با عنوان اینکه پست قدیمی ترین شبکه ارتباطی در کل دنیا است، افزود: با شیوع کرونا پست نمود بیشتری یافت ونقش آن پررنگ تر شد.
وی با بیان اینکه مهمترین نقش پست در تجارت الکترونیک نمود می یابد، خاطرنشان کرد: تجارت بازار الکترونیک وتوسعه بازارهای دیجیتال با همراهی پست نقش خود را ایفا می کنند.
مدیرکل پست استان همدان با اذعان به اینکه در زمان کرونا شبکه توزیع پست دچار تغییر و تحول شد، ادامه داد: از زمان شیوع کرونا ۲۵۰ درصد حجم امانات و بسته های پستی افزایش داشت.
امیدی به نقش دیگرپست درایجاد اشتغال خانگی و خرده بازار اشاره کرد و افزود: ۲ میلیون و ۱۳۵ هزارو ۵۰۵ مورد مجموع ترافیک صادره و وارده به استان بود واین امر سبب حذف بیش از ۴ میلیون سفر بین شهری در سطح استان همدان شد که صرفه جویی در زمان و کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد .
۵۳۵ واحد فعال پستی در سطح استان
وی به ۵۳۵ واحد پستی فعال در سطح استان اشاره کرد و افزود: ۳۸ واحد پستی دولتی معادل ۷ درصد، ۴۹۷ واحدپستی خصوصی معادل ۹۳ درصد و ۳۲۶ واحد پستی روستایی معادل ۶۱ درصد تشکیل و۲۰۹ واحد شهری که ۳۹ درصد واحد پستی را شامل می شود.
مدیرکل پست استان همدان تصریح کرد: به ازای هر واحد پستی در سطح استان سه هزارو ۲۵۰ نفر را تحت پوشش قرار داده و در پوشش مساحتی در هر ۳۷ کیلومتر مربع یک واحد پستی مستقر است.
وی سرانه ترافیک هر واحد را یک هزار و ۷۵۴ عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه اشتغالزایی در بخش دولتی ،خصوصی و پیمانکار ۷۲۳ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به فعالیت مشغول هستند.
امیدی با عنوان اینکه ۱۸۶ نفر در بخش دولتی به صورت مستقیم فعال هستند، ادامه داد: ۹۳۸ هزارو ۸۹۷ فقره ترافیک صادره از استان بوده و ۱۹۶هزارو ۶۰۸ فقره ترافیک وارده به استان و در مجموع رشد ۸ درصد داشته است.
افزایش ۱۵۶ درصدی فروشگاههای اینترنتی
وی با اظهار اینکه فروشگاههای اینترنتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۶ درصد افزایش داشته، تصریح کرد:۱۷۴ فروشگاه فعال اینترنتی در سطح استان فعال است و مرسولات صادره از طریق این فروشگاهها رشد ۳۲۳ درصدی داشته است.
مدیرکل پست استان همدان با اعلام اینکه در سالجاری ۶۵۹ هزار بسته وارده و صادره به استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه رشد ۴۰ درصدی داشته ، اضافه کرد: ۵هاب پستی در شهرهای همدان، تبریز، مشهد، اصفهان در راستای افزایش سیر سرعت و کیفیت ارسال محموله ها ایجاد شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آوای هگمتان در خصوص نحوه ی ارسال محصولات کشمش ملایر و گردوی تویسرکان و همچنین سفال لالجین اینگونه بیان کرد: در خصوص گردوی تویسرکان از مهرماه تا اواخر آذر با حجم ترافیک و افزایش سه درصدی روبرو هستیم .
امیدی افزود: در خصوص صادرات سفال لالجین نیز با شرکتی دانش بنیان برای ارسال سالم مرسوله در حال رایزنی هستیم .