به گزارش خبری آوای هگمتان ، (عاشورا ، امام حسین (ع) ،حضرت ابوالفضل (ع)، علقمه، شهیدان کربلا، یزید ، معاویه، طفل سه ساله ، حضرت زینب (س)، اسیران دشت کربلا، صحرای کربلا و باز هم عاشورا…..) اینها الفاظی است که از کودکی تا به حال بارها و بارها برایم تکرار شده و هربار به محض شنیدن این الفاظ صحرای کربلا و ظهر عاشورا را تصور کردم به خوبی به یاد دارم زمانیکه عزاداران امام حسین خسته و تشنه از عزاداری برمی گشتند جرعه آبی آنها را میهمان کردم و آنان با زمزمه ی “سلام برحسین شهید “از کنارم عبور کردند …از آن زمان سالیانی گذشته و من هنوز حضور در مجالس عزاداری امام حسین (ع) و یارانش را در یاد دارم …
هنوز شعور و شور حسینی در جای جای شهر به چشم میخورد هنوز هم عرش از غم بزرگ قیام کربلا به لرزه می افتد به راستی با این غم بزرگ دل سنگ هم میشکند… تنها حادثه ای که بعد از گذشت قرن ها هنوز که هنوز است دل آدمی را به درد می آورد حماسه ی کربلاست..
اما چقدر توانسته ایم به اصل ماجرای کربلا و قیام سیدالشهدا واقف باشیم چقدر تلنگر به خود زده ایم که منی که ادعای محبت و دوستی اهل بیت را دارم چقدر از شور حسینی به شعور حسینی رسیده ام ؟اصلا فرهنگ عاشورایی چیست ؟ چقدر عاشورا با مهدویت امام زمان ارتباط دارد و…
برای یافتن پاسخ پرسش هایم با خانم مظاهری مدیریت موسسه فرهنگی مهدوی طلیعه عطر مشکات همدان ارتباط گرفتم
*عاشورا
درنکته اول عاشورا فقط یک حادثه نیست که روزی به دلیل یک اتفاق سیاسی یا یکسری مسائلی که برخواسته از خودکامگی و ظلم به امام حسین باشد در تقویم ثبت شده باشد،عاشورا حادثه نیست،عاشورا یک فرهنگ است که برخواسته ازبرنامه ریزی دقیق امامی معصوم ، فردی که برخواسته از خاندان نبوت است براساس علمی که خداوند به ایشان هبه کرده کاری بزرگ را آغازکرد.اگر بخواهیم به عاشورا بپردازیم باید این روز را از ۲۷ ماه رجب سال۶۰ هجری قمری حساب کنیم چون هنگامیکه معاویه از دنیا رفت و یزید جانشین شد علیرغم صلح نامه ای که معاویه قول داد برای خود جانشینی انتخاب نکند، با جانشینی یزید قیام عاشورا از ۲۷ رجب آغازشد. یزید فردی خودکامه و دارای صفات رذیله نمی تواند سر رشته ی امور را در دست گیرد و سعادت و کمال مردم را در این دنیا و در دنیای دیگرترسیم کند.
*فرهنگ عاشورایی
عاشورا فرهنگی برای اجرای فرامین الهی بر اساس تدبیر و تدوین برنامه ریزی امام معصوم می باشد فرهنگ عاشورا نهضتی است که امام حسین(ع) برسه پایه شعور حسینی شعار حسینی و شور حسینی استوار کرد.امام برای معرفی این سه رکن نهضت خود را با هجرت از مکه به مدینه آغاز کرد در کلیه اقدامات این سه رکن را مدنظر قرار می داداولین اقدام انتقال درست مفاهیم دین به مردم بود باید سنت حقیقی پیامبرکه در زمان معاویه ملعون در هاله ای از ابهام فرو رفت دوباره احیا شود در راستای تحقق این امر در روز عاشورا افراد کمی با امام معصوم همراه شدند ،امروزه کارکردهای مفاهیم عاشورایی درست تفهیم نشده یعنی فرهنگ عظیم که برخواسته از دین و توحید و خداپرستی است به درستی و آنگونه که شایسته است بیان نشده باید گفت امام توحید کامل و صفات بندگی را به ظهور می رساند
*عصر آخرالزمان واشاعه ی فرهنگ عاشورایی
استنباط آموزه و مفاهیم عاشورایی در چند وجه مورد بررسی قرار می گیرد:
اول احیای فرامین الهی : موکب های عزاداری در هنگام صوت اذان باید به نماز بپردازند
دوم خدامحوری و خداجویی : متاسفانه برخی فرعیات جای اصول را گرفته ورفتارهای برخواسته از فرهنگ غیرعاشورایی که در آن فرد خود را محب امام حسین(ع) می داند اما در عمل اینگونه نیست، باید گفت فرهنگ امام حسین در راستای دین محوری بود و در جای جای آن باید بوی دین را استشمام کرد.
سوم تحقق عدالت و مردم سالاری دینی: امام معصوم با ظلم درستیز بودند و برای اجرای عدالت قیام کردند باید خود را درراستای عدالت خواهی تربیت کرده و انسانی عالم باشیم .
چهارم فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی : این مهم رکن اساسی است که متاسفانه امروزه مورد بی لطفی قرار گرفته است
پنجم مبارزه با استبداد ظالمان : حسین مظهر عدالت و حقانیت است و نمی تواند با یزید که مظهر شرارت و کینه در یک خط قرار گیرد
ششم افشای باطل که در برابر حق قد علم کرده : امام حسین(ع) برنامه ریزی در جهت عمل به تکالیف را در راستای قیام عاشورا انجام داد این مهم نشان می دهد افراد در انجام تکالیف نباید منتظر کسی باشند و خود به احقاق حق و از بین بردن باطل اقدام کنند نمونه ی عینی آن در تعداد افراد در روز عاشورا بود اما امام دست از تکلیف برنداشت و علیه ظلم قیام کرد.
آخرین نکته آموزه عاشورا حمایت از مردم و ضعفا است امام قیام را به عهده گرفت و راضی به امر الهی بودند برای اینکه فرهنگ امام زمان در جامعه اشاعه یابد باید هر فردی از قلب خود شروع کند قلب نهان ترین و تاثیرگذارترین عضو بدن است باید قلب هایمان را از محبت اهل بیت وامام زمان(عج) مالامال کنیم.
*حضور قلب در ترویج فرهنگ عاشورایی و انتظار فرج
لغزش قلب و ورود امواج منفی و خطرناک به آن نمی تواند فرهنگ جهانی مهدویت را به درستی القا کند، قلب سالم متوسل به اعمال نیک و امام معصوم است و قلب ناسالم متوسل به دنیا است با استفاده از فرهنگ عاشورا و آموزه های عظیم عاشورایی خود را مهیای فرهنگ مهدویت کنیم باید گفت راهکار نهادینه کردن فرهنگ عاشورا خودشناسی و دین شناسی است تلاش در جهت تبیین حقایق اصلی فرهنگ عاشورا ، شناخت جامعه ، نیازسنجی و معرفت افزایی بسیار مهم است متاسفانه از فرهنگ عاشورا تنها سینه زنی و زنجیر زنی باقی مانده و حقایق اصلی در پرده ابهام فرو رفته است، تبلیغ مفاهیم درست و معتبرعاشورایی در راستای تحقق امر ظهوربسیار مهم بوده و ازخودگذشتگی یکی ازمفاهیم اصلی در جهت دینداری و تحقق فرهنگ عاشورایی است و برای تحقق این امرمراقبت از رفتار و کرداراز اهمیت بالایی برخوردار است.
مطلب بسیار عالی بود، اجرتان با سیدالشهدا