نان مردم در تنور بی کیفیتی سوخت/آرد مهمترین مولفه در پخت نان با کیفیت؟   | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16

نان مردم در تنور بی کیفیتی سوخت/آرد مهمترین مولفه در پخت نان با کیفیت؟  

  • کد خبر : 1729
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
نان مردم در تنور بی کیفیتی سوخت/آرد مهمترین مولفه در پخت نان با کیفیت؟  
افزایش قیمت نان ظرف چند روز گذشته حساسیت به کیفیت مطلوب نان را افزایش داده و مردم دوست ندارند نان که خریداری می کنند در تنور بی کیفیتی بسوزد.

به گزارش آوای هگمتان، نان در فرهنگ ایرانی – اسلامی دارای جایگاه ویژه ای است خاطرم هست از زمان کودکی اگر تکه نانی را روی زمین می دیدیم آن را برداشته که زیر پا نباشد چرا که نان را برکت سفره ها دانسته ، از همان دوران احترام به گندم و نان مورد تاکید بزرگ تر ها بوده و هنوز هم هست. امروز این برکت سفره که قوت غالب اکثرمردم بوده متاسفانه با چالش روبرو شده افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان مردم را متعجب کرد از آن طرف کیفیت نامطلوب و پخت نان در اندازه ای که مورد تایید مردم نیست نارضایتی را به دنبال داشته از طرف دیگر زمزمه هایی از افزودن بلانکیت “جوهر قند” یا جوش شیرین به گوش رسید خبرنگار آوای هگمتان تصمیم گرفت به چند نانوایی در سطح شهر سر بزند تا از نزدیک با مردم و متصدی نانوایی در این خصوص صحبتی داشته باشد.

*کیفیت آردهمدان مناسب نیست

خانم سمیرا محبی با بیان اینکه کیفیت آرد همدان آنقدر پایین است که از نانوایی ها نمیشه انتظار پخت نان با کیفیت را داشت، تصریح کرد: متاسفانه اندازه خمیر نان هم کوچک است و نان ها به قول خودمان “انگار آب رفته اند”

این همشهری با اظهار اینکه  نان که خریداری میشود باید همان لحظه استفاده شود، ادامه داد: بعد از یکساعت از خرید نان به خصوص سنگک دیگرقابل خوردن نیست.

وی با اظهار اینکه افزایش قیمت نان توقع مردم را در افزایش کیفیت به همراه دارد، افزود: مسئولین وعده کیفیت بهتر نان را دادند اما عملا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

خانم محبی با تاکید بر اینکه افزایش هزینه های زندگی بی شک گریبان نانوایی ها و کارکنان شاغل در آنها را نیز گرفته، ادامه داد: گرانی ۵۰ درصدی دور از انتظار بود ایکاش در ابتدا با نرخ ۲۰ درصد یا کمتر این کار را انجام می دادند.

وی با بیان اینکه بحث دیگر نان هایی است که به قول معروف” دندان گیر” نیست، تصریح کرد: استفاده ازجوش شیرین یا جوهر قند باعث شده که نان قابل خوردن نباشد و مشکلات گوارشی از عوارضی است که دامن فرد را می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که خیلی به چشم میخورد عدم رعایت پروتکل ها در برخی نانوایی های سطح شهر است و زمانیکه اعتراض می کنیم چرا ماسک نزده اید با حالت بدی می گویند:” شما بیا کنار تنور ببین تحمل زدن ماسک رو دارید”

*نظارت بر ساعات کار نانوایی ها باید مورد توجه قرار گیرد

آقای رفیعی علاوه بر کنترل کیفیت پخت و پز نان  و جلوگیری از هدر رفت سرمایه خواستار نظارت بیشتر بر ساعات پخت و تعداد روزهای تعطیل نانوایی ها شد و ادامه داد: برخی نانوایی های محدود نیز با همین  آرد نان مرغوبی تهیه می کنند این موارد بایستی شناسائی و مورد تشویق قرار گیرند تا الگویی برای سایر نانوایان شوند.

این همشهری با تاکید بر اینکه خارج از بحث کم فروشی  وزنی ؛ متاسفانه نان های تهیه شده در بعض نانوایی ها حداقل کیفیت های لازم را ندارند، افزود: تولید بیش از حد نان خشک ، کپک زدن آنها و آلودگی زیست محیطی از عوامل تولید نان بی کیفیت می باشد.

وی عمده مشکل در این حوزه را پدیده آرد فروشی عنوان کرد و ادامه داد: بعضی سود جویان آردهای دولتی را بصورت مخفیانه به قیمت آزاد بفروش میرسانند و حدودا بابت هر گونی آرد حدود صد هزارتومان سود می برند.

این همشهری نظارت بیشتر بر بحث آرد رو هم مهم دانست و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی افزودنی های نان را مرتب رصد کند تا خدای ناکرده استفاده غیر مجاز از مواد افزودنی گریبان همشهریان را نگیرد.

*افزودن نمک به نان غیر قابل اجتناب است

به سراغ یکی از متصدیان نانوایی رفتم وی با بیان اینکه متاسفانه برخی موارد آردی که به ما داده می شود، اصلا مناسب نیست افزود:  به خاطر قوام آمدن خمیر و مناسب بودن آن مقداری نمک اضافه می کنیم.

آقای ملکی با بیان اینکه متاسفانه هر چند روز یکبار کیفیت آرد تغییر می کند، خاطر نشان کرد: هیچ نانوایی دوست ندارد نان بی کیفیت به دست مردم بدهد.

وی در خصوص افزودنی های جوش شیرین نیز گفت: ما اجازه استفاده از جوش شیرین در پخت نان را نداریم اما در پخت نان بربری آنهم به مقدار مجاز از جوش شیرین استفاده می شود.

وی با عنوان اینکه فعالیت در کنار تنور خصوصا در فصول گرم سال طاقت فرسا است، افزود: همیشه سعی می کنم اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنم تا مدیون کسی نباشم.

وی در خصوص افزایش قیمت نان نیز گفت: دستمزد کارگر، هزینه حامل های انرژی و خمیر مایه از مواردی بود که اگر قیمت نان افزایش پیدا نمی کرد متحمل ضرر می شدیم.

*هیچ نانوایی اجازه استفاده از جوش شیرین در پخت نان را ندارد

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان همدان در گفتگو با آوای هگمتان، با بیان اینکه نمونه برداری کیفیت نان از لحاظ جوش شیرین نمک، بلانکیت( جوهر قند) ارزیابی میشود، گفت: هیچ نانوایی اجازه استفاده از جوش شیرین در پخت نان را ندارد نانوایی هایی که بربری پز هستند به میزان مجاز از جوش شیرین استفاده می کنند.

حمیدرضا باب الحوائجی با تاکید بر اینکه اگر درصد کیفیت آرد پایین باشد از نمک در حد استاندارد استفاده می شود، تصریح کرد: اگر کیفیت آرد مطلوب باشد همان یک درصد که مجاز است نیز استفاده نمی شود.

وی با عنوان اینکه افزودن نمک بالاتر از حد استاندار مشکل ساز بوده و مورد تایید نیست، ادامه داد: کلیه شهرستان ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و نان به آزمایشگاه ارسال شده  تا درصد نمک اضافی مشخص شود .

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه در شش ماهه اخیر بلانکیت یا جوهر قند در هیچ نانوایی مشاهده نشده، افزود: تنها مشکل اصلی استفاده از نمک در برخی نانوایی ها است که متاسفانه به دلیل کیفیت نامطلوب آرد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی مقدار مجاز نمک در پخت نان را یک درصد عنوان کرد و ادامه داد:  برخی موارد ۶/۱ دهم یا ۸/۱ دهم نیزاستفاده می شود که با بهتر شدن کیفیت آرد این مقدار بیشتر رعایت می شود.

باب الحوائجی افزود: حدود دو هزار نانوایی در سطح استان وجود دارد که مرتبا توسط تیم های ارزیابی رصد شده و از همه آنها نمونه برداری انجام می شود.

*بحث کیفیت نان را به جد دنبال می کنیم

رئیس اتحادیه نانوایان همدان نیز در گفتگو با آوای هگمتان با بیان اینکه نانوایی های همدان از کیفیت پخت نان کم نکرده و نظارت ما مستمر خواهد بود، گفت: بحث کیفیت نان را به جد دنبال خواهیم کرد.

ابوذر گلمحمدی با تاکید بر اینکه افزایش هزینه های جاری باید شامل حال نانوایی های استان هم می شد، خاطر نشان کرد: این صنف باید دستمزد کارگر، هزینه آب، برق و خیلی از مسائل را همانند بقیه مردم پرداخت کند.

وی با عنوان اینکه حقوق کلیه اقشار جامعه افزایش داشته چرا نباید حقوق کارگر نانوایی اضافه شود، تصریح کرد: اصلاح قیمت نان و واقعی کردن قیمت ها مطالبه صنف نانوایان بوده که تامین حقوق مصرف کننده و ارتقای کیفیت نان را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی جلوگیری از تعطیلی خودسرانه نانوایی ها، کاهش صف خرید، افزایش زمان پخت نان و متناسب بودن وزن چانه و بهبود حجم نان را از تبعات افزایش قیمت نان عنوان کرد و ادامه داد: به دنبال حقوق مصرف کننده نیز هستیم چرا که به عنوان مثال با پخت نان سنگلک با کیفیت و خوش پخت از دور ریز و هدر رفت مالی جلوگیری می شود قطعا افزایش قیمت باید بر کیفیت تاثیر گذاشته وحقوق مصرف کننده نیز رعایت می شود.

رئیس اتحادیه نانوایان همدان ادامه داد: از چند روز گذشته ۴ اکیپ گشت اتحادیه درکناراتاق اصناف، سازمان صنعت ، معدن وتجارت، شرکت غله برای کنترل کیفیت و کمیت نان با اطلاع رسانی که به نانوایی ها داده شده در حال انجام است.

وی افزود: ۵۸۵ نانوایی فعال در سطح شهرستان همدان وجود دارد و همگی ملزم به رعایت برخی پارامتر ها از جمله رعایت وزن خمیر هر قرص نان طبق ابلاغیه خواهند بود.

با این تفاسیر مشکل عمده و نارضایتی مردم با توجه به افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان بحث کیفیت نان بوده که باید مورد توجه بیشتر ارگان زیربط قرار گیرد از طرفی بحث اضافه کردن نمک به نان که در سلامتی نقش بسزایی داشته باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته تا خدای ناکرده سلامتی هیچ شهروندی به خطر نیفتد از طرفی دیگر اگر کیفیت نان مطلوب باشد و اندازه قرص نان طبق استانداردها باشد از دورریز و هدر رفت سرمایه جلوگیری شده و این برکت خدا مورد بی مهری قرار نخواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://avayehegmatan.ir/?p=1729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 6انتشار یافته : 1
  1. بسیار تشکر از اینکه حرف دل مردم را می زنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت