به گزارش آوای هگمتان، طرح زوج و فرد بصورت موقت و آزمایشی از شنبه ۶ اسفندماه آغاز شد و تا پایان اسفندماه (بجز روزهای جمعه) از ساعت ۱۶ لغایت ۲۱ در همدان اجرا می شود و محدوده طرح شامل خیابان میرزاده عشقی، خیابان پاسداران، خیابان شهیدان بهادربیگی، بلوار غبار همدانی، خیابان فلسطین، بلوار نیروی انتظامی، بلوار بدیع الزمان، خیابان هفده شهریور، خیابان شهید چیت سازیان، خیابان طالقانی و میدان جهاد می باشد. طرح محدوده ترافیک در هسته مرکزی شهر همدان کما فی السابق به قوت خود باقیست و معابر قرار گرفته در مرز محدوده و معابر اطراف آرامگاه باباطاهر جز طرح نمی باشند. خودروهای دارای پلاک زوج تنها در روزهای زوج و خودروهای دارای پلاک فرد تنها در روزهای فرد هفته اجازه تردد در خیابانهای محدود طرح را دارند. ملاک تعیین زوج یا فرد بودن پلاک یک خودرو نیز بر اساس آخرین شماره در عدد سهرقمی پلاک خودروها است.
این طرح شاید قطره آبی بر آتش پرالتهاب ترافیک همدان باشد اما نیازمند برنامه ریزی بلندمدت برای رهائی از گره ترافیک هستیم/
گفت و گوئی را با کارشناس حوزه شهری در خصوص اجرای این طرح و درصد موفقیت آن انجام دادیم ؛
*طرح زوج و فرد غیر کارشناسی است
کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه طرحی که پیش بینی شده از هر جهت بدون مطالعه است، افزود: این طرح تاثیر چندانی بر کاهش ترافیک نخواهد داشت.
حسن سجاد زاده با اعلام اینکه سال هاست که این طرح به روش های مختلف در سایر کلانشهرها اجراء شده، تصریح کرد: متاسفانه تاثیر چندانی در کاهش بار ترافیکی نخواهد داشت و نتیجه امر انتقال بار ترافیکی به سایر نقاط شهری خواهد بود.
وی با بیان اینکه به طور میانگین در همدان روزانه ۲۲ خودروی جديد شماره گذاری می شود، اضافه کرد: بر اساس آمار ۳۰ هزار خودرو ظرف دو سال گذشته به تعداد خودروهای شهر همدان افزوده شده که اگر با همین منوال پیش رود با فاجعه و قفل شدن خیابان های اصلی و فرعی روبرو می شویم.
وی افزود: متاسفانه تناسبی میان حجم خودرو و ترافیک و طول معابر با سیستم های برای تسهیل ترافیک وجود ندارد .
کارشناس حوزه شهری تولید انبوه خودرو و ارزانی سوخت و همچنین نبود دیدگاه محله محوری از دیگر عوامل موثر بر ترافیک است، اضافه کرد: عدم توزیع عادلانه خدمات شهری، توزیع نامناسب مدارس و تجمیع در نقاط خاص شهری از دیگر عوامل ترافیک خصوصا در مناطق مرکزی شهر می باشد.
دکتر سجاد زاده مراجعه شهروندان به ادارات و ضعف ساختاری خدمات الکترونیک را در افزایش ترافیک بی تاثیر ندانست و بیان کرد: تردد افراد به ادارات که اغلب در مرکز شهر هستند، معضل بزرگی در افزایش بار ترافیکی است که با ایجاد شهرک اداری در مکانی مناسب بخش زیادی از گره ترافیکی را حل خواهد کرد.
وی افزود: پارک خودرو در محل های ممنوع و حاشیه معابر به خصوص معتبرکم عرض نیز از موارد بسیار مهمی است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.
*حال به نظر می رسد پارک خودرو در حاشیه خیابان های اصلی و فرعی، کمبود پارکینگ عمومی در سطح شهر، نبود حمل و نقل عمومی و فقدان زیرساخت های مناسب برای اجرای طرح ، تصمیم گیری عجولانه و غیر کارشناسی و از همه مهمتر اینکه بارترافیکی به کوچه پس کوچه های اطراف طرح کشیده خواهد شد و نارضایتی را برای ساکنین مناطق به همراه خواهد داشت، از جمله مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد
و باید گفت این طرح فقط مُسَکِنی خفیف برای تَبِ ترافیک همدان خواهد بود….