بازار مسکن، بازاری بی قانون/ بخش خصوصی در طرح مسکن ملی ورود کند | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
اما و اگرهای پروژه مسکن ملی:

بازار مسکن، بازاری بی قانون/ بخش خصوصی در طرح مسکن ملی ورود کند

  • کد خبر : 2920
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
بازار مسکن، بازاری بی قانون/ بخش خصوصی در طرح مسکن ملی ورود کند
بازار مسکن بازاری رها شده و بی قانون است، بازاری که همچنان یکه تاز، گوی تورم و گرانی را از رقبا گرفته و افسار گسیخته به ناکجا آمد می تازد.

به گزارش آوای هگمتان، مسکنی که باید مامن آرامش باشد مبدل به غولی شده که قشر ضعیف و مستاجر را زیر پنجه های فولادین خود له می کند.
…اما پروژه مسکن ملی، پروژه ای که باید آرزوی مستأجران را برآورده کرده و سرپناهی برای قشر ضعیف جامعه باشد اکنون بعد از گذشت مدت ها هنوز کلنگ آن در همدان به زمین زده نشده و زمان آن هم مشخص نیست، همین امر و همینطور ورود دولت در ساخت این پروژه عظیم طبق گفته کارشناسان این حوزه با چالش هائی روبرو خواهد شد که اگر همه جانبه به مسائل نگریسته نشود این بازار شاهد بی سامانی و تورمی عجیب تر خواهد بود. آوای هگمتان به دنبال چند گزارش اخیر خود در خصوص پروژه مسکن ملی و همچنین فشار بر قشر مستاجر، این بار اما و اگرهای ساخت این پروژه بزرگ را با کارشناس و
عضو کارگروه معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان مطرح کرد که در ادامه می خوانید.

آینده پروژه مسکن ملی با وضعیت موجود اقتصادی قابل پیش بینی نیست

کار شناس حوزه شهری بیان کرد: آینده پروژه مسکن ملی به دلیل وضعیت اقتصادی موجود بسیار غیر قابل پیش بيني و سخت است .

حسن سجاد زاده در گفت و گو با آوای هگمتان، با بیان اينکه نوسانات اقتصادی، قیمت مصالح ساختمانی (آهن، سیمان و…) را با جهش شدید روبرو کرد، افزود: همین امر افزایش قیمت مسکن و تنگنا قرار گرفتن قشر ضعیف و مستاجر را به همراه خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه قشر متوسط به پائین و مستاجر در مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند، ادامه داد: باز پرداخت وام و پیش پرداخت مسکن باید به گونه ای باشد که فرد به لحاظ اقتصادی در تنگنای بیشتر قرار نگیرد.

این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه عوامل متعددی فرایند توسعه مسکن ملی در همدان را مه آلود کرده افزود: هیچگونه پیشرفت فیزیکی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با اظهار اینکه باید هر چه سریعتر این پروژه در همدان کلنگ زنی شود، ادامه داد: برخی استان ها پیشرفت داشته اما همدان هنوز با چالش روبرو است‌

وی با تاکید بر اینکه از اسفندماه سال گذشته تا یکماه بعد از عید به دلیل افزایش مصالح ساختمان قیمت مسکن باز هم با چالش روبرو شد، اضافه کرد: باید راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت ارزیابی شود و باید گفت در بلند مدت ساخت و ساز مسکن به مردم و بخش خصوصی سپرده شود تا زمانیکه ساخت مسکن دولتی باشد و از بالا به پایین باشد به نظر راهگشا نیست چرا که تجربه ی مسکن مهر در چند سال گذشته گواه این ادعاست.

عضو کارگروه معماری دانشگاه بوعلی سینا با اظهار اینکه در همدان رویکرد مسکن متراکم وجود دارد، افزود: باید مکان یابی برای بلند مرتبه سازی مسکن انجام شود باید گفت تا زمانیکه مسکن را همانند کشورهای توسعه یافته با متراژ محدودتر پیش نبریم و به صورت هوشمند شکل ندهیم به این زودی شاهد رفع بحران مسکن نخواهیم بود.

سجادزاده با بيان اينکه امروزه دخالت مستقیم دولت در ساخت و ساز کیفیت مطلوب مسکن را کاهش داده و جوابگوی اقشار مختلف جامعه نخواهد بود، تصریح کرد: این امر سبب خواهد شد تا با تورم چندین برابر در حوزه مسکن روبرو شویم و نمونه آن در کلان شهر تهران است و باید سوال کرد که آیا با توسعه شهر، مشکل مسکن پایتخت حل شده یا خیر؟

وی ثبوت قیمت مسکن و کاهش قیمت آن را نیازمند برنانه ریزی بلند مدت دانست و ادامه داد: ساخت مسکن به دست بخش خصوصی سپرده شده و دولت با اعطای یارانه به بخش مسکن ورود کند.

سجاد زاده با تاکید بر اینکه در حوزه ساخت بابد متراز مسکن کاهش یابد، ادامه داد: برای زوج های جوان در مسکن ۴۰ متری در نظر گرفته شود.

این کارشناس حوزه شهری ادامه داد: متولیان امر از دانشگاهها و مراکز آموزشی بخواهند تا مدل توسعه مسکن ملی را مطالعه کنند باید گفت با پتانسیل ها و وضعیت زیست پذیری شهر ها برنامه ریزی شود.

این کارشناس حوزه شهری راهکار دیگر خروج از بحران مسکن را ایجاد شهرهای جدید‌و هوشمند دانست و افزود: تکنولوژی پیش ساختگی در شهرک اکباتان تهران تجربه موفق بود اما در همدان با گذشت چندین دهه همچنان ساخت وساز به شکل سنتی و غیر دانش بنیان است.

سجاد زاده با تاکید بر اینکه مسکن در دنیا به عنوان پیشران و تکنولوزی نوآور و جدید ساخته می شود اما هزینه مسکن در ایران و عدم برنامه ریزی برای زیر ساخت های مسکن مشکلاتی را به همراه دارد، ادامه داد: آماده کردن زیر ساخت( گاز، برق ، آب)در مسکن مهر هزینه هنگفت را به همراه داشت و نیاز است به شکل ویژه به این مهم توجه شود.

*ثبت نام ۱۲۱ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اعلام ثبت نام ۱۲۱ هزار نفر در طح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: ۵۳ درصد اراضی در استان همدان برای ساخت مسکن تامین شده است.

عزیزاله یوسفی اظهار کرد: پیش بینی می شود از این تعداد ثبت نامی نزدیک به ۹۲ هزار نفر واجد شرایط باشند.

وی سهمیه استان در طی چهار سال را یکصد هزار واحد مسکونی عنوان کرد و افزود: این تعداد واحد مسکونی در ۳۲ شهر در سطح استان و به تناسب شهرها ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: در شهرهای زیر صد هزار نفر بنیاد مسکن به عنوان کارگزار است و با بهره‌مندی از ظرفیت ستاد فرمان امام (ره)، قرارگاه خاتم الانبیا و بسیج سازندگی و انبوه سازان استان در شهرهای  متقاضی استان مسکن ساخته خواهد شد.

یوسفی درمورد تامین زمین در استان بیان کرد: ۸۵۰ هکتار برای ۴۳ هزار نفر تامین زمین صورت گرفته است  و برای دوسال ساخت مسکن زمین تامین شده است و طبق آمار ارائه شده ۵۳ درصد تامین زمین در استان انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره با آمار بالای ثبت نام در شهر همدان تصریح کرد: برای شهر همدان ۵۰ هزار واحد پیش بینی شده است و مابقی در سطح ۳۰ شهر و شهرستان ساخته خواهد شد.

یوسفی در مورد زیر ساخت های مورد نیاز شهرها تاکید کرد: وقتی زمین تامین می شود، تمامی کاربری های عمومی و تاسیسات شهری و خدماتی اداری و انتظامی و فضای سبز درسرانه ها طبق ضوابط باید منظور شود و قطعا در طرح های تفکیک و مصوب نهضت ملی این سرانه ها لحاظ خواهد شد.

باید گفت پروژه مسکن ملی طرحی عظیم است که نیازمند آمادگی همه جانبه زیرساخت و شرایط لازم است تا تجربه مسکن مهر دوباره تکرار نشود از طرفی دیگر وارد کردن بخش خصوصی در ساخت و ساخت به قول کارشناسان بی تاثیر نیست چرا که معتقد هستند ورود دولت در این پروژه تورم و افزایش قیمت مسکن را به همراه خواهد داشت.
تعلل در ساخت مسکن ملی در همدان چالش هایی را به همراه خواهد داشت و امیدواریم متولیان امر با در نظر گرفتن همه جوانب کلنگ این پروژه را هرچه سریعتر به زمین بزنند.
گفتنی است عضو کمیسیون عمران مجلس اقساط واحدهای طرح مسکن ملی را زیر سه میلیون تومان بیان کرده و ۸۰ درصد از مبلغ ساخت این واحدها را از طریق تسهیلات عنوان کرده است.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=2920

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت