بازدید اهالی رسانه از شرکت قارچ کوهستان در شهرک صنعتی بهاران | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
در راستای معرفی توانمندی های کشاورزی استان:

بازدید اهالی رسانه از شرکت قارچ کوهستان در شهرک صنعتی بهاران

  • کد خبر : 1298
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۵۴
بازدید اهالی رسانه از شرکت قارچ کوهستان در شهرک صنعتی بهاران
در راستای معرفی توانمندی های کشاورزی استان اهالی رسانه از شرکت قارچ کوهستان در شهرک صنعتی بهاران بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آوای هگمتان، در این بازدید کارشناس شرکت تولیدی قارچ کوهستان به تشریح مراحل تولید قارچ پرداخت و بیان کرد: تولید و پرورش قارچ از مراحل خاصی برخوردار است اولین مرحله خاک دهی که عمق خاک برای پرورش قارچ باید۴ تا ۵ سانتیمتر باشد بعد از خاک دادن مرحله جنگ با ریسه ها شروع شده و ریسه های قوی رشد می کنند با توجه به شرایط سالن ها آبدهی انجام می شود.

مرحله بعد مرحله رافلینگ (خراش دادن ) : بعد از ۶ روز خاک دهی اگر ۸۹ درصد خاک سفید شد عملیات رافلینگ انجام می شود سپس وارد دوره ریکاوری شده که بین دو الی سه روزبه طول می انجامد تا ریسه ها که از کمپوست جدا شده به عملیات ریکاوری وارد شوند.

مرحله هوادهی و پین نخودی: در این مرحله اکسیژن وارد شده و دی اکسید کربن به میزان ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ است در این مرحله هوادهی ۱۲ روز به طول می انجامد بعد از ۱۲ روز حالت نخودی گرفته و بعد ازدو روز دیگر قابل برداشت شده وآب دهی و هوادهی انجام می شود در این مرحله دما از ۲۲ درجه به ۱۷ درجه می رسد وریشه ها از رویشی به زایشی می روند و دما به ۱۷ تا ۱۸ می رسد تامین رطوبت بسیار موثر بوده وتبخیر و تعرق باید انجام پذیرد.

بعد ازمرحله هوادهی که ۳۴ تا ۳۵ روز از بدو ورود تا اکنون طول کشیده مرحله برداشت آغاز می شود این مرحله۲۱ روز طول کشیده و در سه مرحله برداشت می شود.

بعد از این مرحله بخار وارد سالن شده و دمای کمپوست برای تخلیه آلودگی به ۷۰ درجه می رسد و مرحله ضدعفونی کردن سالن برای کشت بعد انجام می شود.

بعد از مرحله برداشت مرحله پاستوریزه برای ازبین بردن میکروب های غیر مفید اتفاق افتاده تا دمای کمپوست خنک شده به زیر ۲۲ درجه سانتیگراد برسد.

*آمار پرورش و تولید قارچ در شهرستان بهار بالا است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از واحد تولیدی”قارچ کوهستان”با عنوان اینکه آمار پرورش و تولید قارچ در شهرستان بهار بالا است، اظهار کرد: در این شهرستان پنج واحد صنعتی و چهار واحد مشاغل خانگی به تولید و پرورش قارچ مشغول هستند.

عبدالحسین اکبری با اظهار اینکه شهرستان های همدان و ملایر بعد از بهار بیشترین تولید قارچ را دارند، افزود: در استان همدان ۷۵ واحد پرورش قارچ صنعتی و خانگی سالیانه ۴ هزارو ۵۱۰ تن تولید دارند.

وی با بیان اینکه در شهرستان بهار به طور متوسط یک هزارو ۹۵۰ تن قارچ برداشت می شود،ادامه داد: مصرف کم آب و استفاده مفید از فضا برای پرورش این محصول از شاخصه ها بوده که دارای اهمیت ویژه ای است.

*بهار یکی از قطب های کشاورزی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهاربا عنوان اینکه بهار یکی از قطب های کشاورزی بوده و دارای توانمندی خاصی دراین حوزه است، تصریح کرد: در تولیدات زراعی و صنایع تبدیلی از قطب های مطرح در سطح استان هستیم.

وی با بیان اینکه بهار یکی از قطب های سیب زمینی با ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت است، تصریح کرد: ۹۰ درصد این محصول در تابستان و۱۰ درصد نیز محصول پاییزه است .

اکبری با عنوان اینکه ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت غلات آبی و دیم وجود دارد، اضافه کرد: یک هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت سیر در این شهرستان وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اظهار اینکه در سطح شهرستان ۵۲ واحد انبار سرد سیب زمینی با دمای بالای صفر و زیر صفر برای نگهداری گوشت و ماهی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲۰ هزار تن ظرفیت انبار سرد در بهار است، اضافه کرد: سیب زمینی خوراکی نیازمند دمای ۷ تا ۲۰ درجه سانتیگراد بوده درسالهای گذشته ضایعات انبارهای سنتی ۳۰ تا ۲۵ درصد بود و این میزان در انبارهای سنتی صنعتی ۲ تا ۳ درصد است.

اکبری با اشاره به اینکه میزان تولید در سطح شهرستان در گوشت سفید، شیر،عسل و تخم مرغ حدود ۶۷ هزار تن تولید است، تصریح کرد: ۵۳۱ هزار تن محصولات زراعی و در محصولات باغی و گلخانه ای ۴۵ هزار تن است.

*وجود ۴۳۹ واحد صنایع تبدیلی در کل استان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با بیان اینکه در کل استان ۴۳۹ واحد صنایع تبدیلی وجود دارد، افزود: ۵/۴ میلیون تن میزان مصرف مواد اولیه و هشت هزارو ۸۵۰ نفر اشتغالزایی در سطح استان وجود دارد.

وی ادامه داد: از ۱۱۸ واحد صنایع تبدیلی در سطح شهرستان یک میلیون و ۹۷ تن مواد اولیه و خام و اشتغالزایی دو هزارو ۵۴۳ نفر۵۸ درصد اشتغال واحد صنایع در استان را شامل می شود.

اکبری اذعان کرد: در سطح شهرستان بهاراز تعداد ۱۴۹ واحد صنایع تبدیلی با میزان جذب یک میلیون تن مواد اولیه و با اشتغالزایی دو هزارو ۵۴۳ نفر ۵۸ درصد اشتغال واحد صنایع در استان را شامل می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهارافزود: ۸۳ واحد صنایع در شهرستان بهاربا ۴۸۰ تن مواد اولیه و اشتغالزایی یک هزارو ۱۱۶ نفر است.

وی در ادامه با اظهار اینکه سطح زیر کشت زعفران بیش از ۲۰ هکتار زعفران بوده که از اواخر مهرماه برداشت می شود، افزود: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان بهار بیش از ۳۵ هکتاراست که به طور متوسط ازهر هکتار ۲تن گل محمدی برداشت می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار با عنوان اینکه در تولید سیر بعد از همدان حائز رتبه دوم هستیم، اضافه کرد: درفراوانی صنایع تبدیلی حائزرتبه دوم و در میزان تولید رتبه اول را داریم.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی نیز در این بازدید با اظهار اینکه در استان ۲۲ واحد صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: مواد اولیه تولید قارچ از ضایعات فعالیت دیگربوده ومصرف آب کم در تولید این محصول از مزایا به شمار می آید.

کوروش کاظمی با اظهار اینکه بیشترین تولید قارچ درشهرستان بهار با ۳۷۲۹ تن می باشد، افزود: سالیانه دربخش مشاغل خانگی و صنعتی چهار هزارو ۵۱۰ تن قارچ تولید می شود.

*وجود نیروی انسانی ماهر و خبره در این شرکت

مدیر عامل شرکت قارچ کوهستان با عنوان اینکه هر ساله طبق علم و درایت تعدادی نیروی انسانی را وارد حوزه ی فعالیت خود کرده ایم، افزود: سعی شده تا از یک بلوک کمپوست تولید قارچ بالاترین بهره را داشته باشیم.

علی وفایی با بیان اینکه تجهیزات و زیرساخت مناسب و بروز از محاسن این شرکت می باشد، اضافه کرد: نیروی انسانی ماهر و خبره در این شرکت به فعالیت مشغول هستند.

*برخی سازمان ها مشکل سازی می کنند

وی با اظهار اینکه با کنترل دمای ۷۲ درجه به مدت ۴ ساعت گندزدایی و بو زدایی انجام شده و هیچ بوی نامطبوعی به مشام نمی رسد، افزود: متاسفانه هراز گاهی محیط زیست به بهانه آلودگی و انتشار بوی نامطبوع ما را با چالش روبرو می کند.

مدیر عامل شرکت قارچ کوهستان با اظهاراینکه ما نیمه صنعتی کار را پیش برده ایم، ادامه داد:  با توجه به شرایط اقتصادی امروزه تولید کنندگان مشکلات مالی خود را دارند اما با سرسختی پیش خواهند رفت و ما بیشتر به ایجاد و حفظ روحیه با برداشتن چالش و مشکلات از سوی برخی سازمان ها از جمله محیط زیست نیازمندیم .

*تولید ماهانه ۱۴۰ تن قارچ در شرکت قارچ کوهستان

مدیر تولید قارچ کوهستان نیزاظهار کرد: این شرکت در گذشته غیر فعال بود وحدود شش سال پیش این واحد را تحویل گرفته و پیشرفت قابل توجهی در تولید و اشتغال زایی داشته ایم.

بابایی با اظهار اینکه ماهیانه حدود ۱۴۰ تن در ماه مقدار تولید شرکت قارچ کوهستان است، اضافه کرد: صادرات به کشور عراق به زودی آغاز شده و روزانه ۴ تا ۴۵/۴ تن صادرات خواهیم داشت .

وی با بیان اینکه در این شرکت برای ۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد شد، افزود: تولید کمپوست ماهانه ۱ هزار و ۳۰۰ تن است .

مدیر قارچ کوهستان به بیان مشکلات مشکلات این حوزه پرداخت و اضافه کرد: در فضای کارخانه و اطراف آن هیچ بوی نامطبوعی وجود ندارد اما محیط زیست اصرار دارد که فضا را آلوده به بوی نامطبوع است.

وی یکی دیگر ازمشکلات این حوزه را مشکل قطعی برق عنوان کرد و افزود: بیش از۲ میلیارد تومان به محصول خسارت وارد شد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز در سالجاری به تجهیزات تولیدی ضرر وارد شده است.

وی تجهیزات مناسب و بالا در تولید قارچ این شرکت را ازمحاسن برشمرد و ادامه داد: به امید خدا برای تولید و عرضه قارچ با تمام توان پیش خواهیم رفت.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=1298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت