خوش‌نشینان به حاشیه می‌روند/ آیا طرح ملی مسکن حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟/ | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
به دنبال افزایش اجاره‌بها در همدان:

خوش‌نشینان به حاشیه می‌روند/ آیا طرح ملی مسکن حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟/

  • کد خبر : 1957
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰:۰۰
خوش‌نشینان به حاشیه می‌روند/ آیا طرح ملی مسکن حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟/
افزایش غیرمتعارف اجاره‌بها در همدان موضوعی است که به امسال یا سال گذشته مرتبط نیست مدت زمان مدیدی است که حال اجاره‌بها در همدان خوش نیست و به دلیل فشار اقتصادی مستأجران اکنون حاشیه‌نشین شده‌اند.

به گزارش آوای هگمتان، طبق اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. مسکن همواره یکی از مهم‌ترین مواردی است که همه دولت‌ها پیرامون رفع مشکلات همیشه تأکید داشته‌اند اما موفقیت در این امر با گذشت زمان پدیدار می‌شود طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح ناتمام مسکن مهر مطرح شده است و قرار بر این است که در طی چند مرحله به اجرا دربیاید زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تأمین می‌شود حال به سراغ استان همدان میاییم که در بین سایر استان‌ها از گرانی ملک و بالطبع آن اجاره‌بها از سایر استان‌ها پیشی گرفته و قشر اجاره‌نشین را در تنگنای بیشتر اقتصادی قرار داده است، طبق صحبت‌های کارشناسان مسکن نرخ اجاره‌بها در بالای شهر همدان با مناطق مرفه نشین پایتخت کشور برابری می‌کند اجاره ملک در استادان همدان با یکی از مناطق لاکچری تهران برابری می‌کند حال که پروژه مسکن ملی چه زمانی در همدان کلید خواهد خورد بماند و اینکه چند سال برای تکمیل واحدها زمان باید صرف شود نیز باید منتظر ماند اما این صرف زمان برای مستأجران که اکثراً درآمد متوسط رو به پایین دارند بیش از هر قشر دیگری در تنگنا و فشار اقتصادی قرار داده صحبت بر این است که علت گرانی بیش از حد ملک و بالطبع آن اجاره در همدان چیست ؟ و آیا طرح ملی مسکن حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟

*اجاره ملک یک پنجم قیمت خود ملک است
حمیدی با عنوان اینکه یک پنجم قیمت ملک را به عنوان اجاره ملک تعیین می‌کنند، بیان کرد: این قضیه با توجه به افزایش قیمت مسکن در طی چند سال گذشته بر اجاره‌بها تأثیر مستقیم دارد.

این مشاور املاک با اظهار اینکه افزایش قیمت مسکن با افزایش اجاره‌بها رابطه مستقیم دارد، تصریح کرد: مادامیکه این روال ادامه یابد نباید انتظار نرخ اجاره‌بها را در همدان شاهد باشیم.

حمیدی با اعلام اینکه نرخ اجاره‌بهای مالکان خارج از عرف نیست، خاطرنشان کرد: نسبت به قیمت ملک عادلانه بوده اما برای مستاجر فشار اقتصادی وارد می‌کند.

وی مشکل اساسی را تورم موجود بر همه‌ی اقلام و مایحتاج مردم عنوان کرد و ادامه داد: تورم بیش از حد در دو سال اخیر کمر مستأجران را شکست.

این مشاور املاک مهار تورم را خارج از کنترل مالک و مستاجر بیان کرد و افزود: مهار تورم مستقیماً به دولت برگشته و در این راستا ساخت مسکن انبوه یکی از راهکارها خواهد بود.

این مشاور املاک با اظهار اینکه باید زیرساخت و تسهیلات لازم برای انبوه‌سازان استان فراهم شود، ادامه داد: حذف قوانین دست و پاگیر سبب شده تا زیرساخت مطلوب اقتصادی در راستای تهیه مسکن مناسب برای مردم مهیا شود.

وی به افزایش قیمت مصالح ساخت‌وساز اشاره کرد و ادامه داد: چرا باید در هر ثانیه منتظر افزایش بی‌قاعده و اصول مصالح ساختمانی باشیم.

حمیدی اعطای وام به مستأجران را در کنترل اجاره‌بها بی‌فایده دانست و افزود: ساخت مسکن ملی اکنون گره‌ای از کار مستأجران باز نمی‌کند و باید راهی برای مهار تورم مسکن و اجاره‌بها پیدا کرد.

وی ادامه داد: اعطای وام کم‌بهره، اعطای مسکن اجاره به شرط تملیک و… از راه‌حل‌ها بوده و باید گفت وام با اقساط بلندمدت با بهره کم شاید گره از مشکلات مستأجران باز کند.

*همدان مهاجرپذیر است

کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه همدان استانی مهاجرپذیر است، تصریح کرد: همین امر به دلیل افزایش تقاضا برای اجاره ملک افزایش اجاره‌بها را به همراه دارد.

یاشاررستمی نیا با عنوان اینکه در چند سال گذشته شهرداری همدان یک مورد زمین برای مزایده گذاشت که در این فرایند ملک بسیار بالا به فروش رفت و همین امر عاملی برای قیمت‌گذاری مناطق شهری همدان شد، تصریح کرد: مزایده ملک در برخی مناطق شهر افزایش نامتعارف قیمت ملک را به همراه داشت.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره‌بها در همدان به‌خصوص در مناطق بالای شهر را توزیع نامتوازن خدمات شهری عنوان کرد و ادامه داد: تقاضا برای ساخت‌وساز در این مناطق بیشتر از مناطق حاشیه و پایین‌شهر است.

این کارشناس حوزه مسکن با اظهار اینکه مستأجران که اغلب از اقشار کم‌درآمد یا متوسط جامعه هستند نمی‌توان از پس اجاره‌بها در منطقه بالای شهر بربیایند، ادامه داد: همین امر حاشیه‌نشینی و گسترش حاشیه شهر را به همراه داشت و بالطبع نرخ اجاره‌بها نیز در این مناطق روند صعودی را طی کرد.

رستمی نیا با بیان اینکه افزایش تقاضا در حاشیه قیمت ملک و بالطبع آن اجاره‌بها را نیز افزایش داده، ادامه داد: اجاره‌بها در مناطق بالای شهر تهران با استادان همدان برابری می‌کند چون تقاضا برای اجاره در همدان افزایش چشمگیری داشته است.

کارشناس حوزه مسکن با اظهار اینکه مالکین با اجاره ملک خود بی‌دردسرترین راه را برای دریافت اجاره در این شرایط اقتصادی انتخاب کردند، افزود: متأسفانه هیچ راه‌ حلی برای این موضوع وجود ندارد.

*طرح مسکن ملی در جهت تکمیل طرح مسکن مهر

رستمی نیا با اشاره به اینکه در واقع طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح ناتمام مسکن مهر مطرح شده است، تصریح کرد: زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تأمین می‌شود و در این طرح سعی بر این است که مشکلات طرح مسکن مهر رفع شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح زمانبر بوده چرا که تعداد واحدهای مطرح شده بالاست امیدواریم ساخت واحدهای این طرح به لحاظ فنی و معماری اصول را رعایت کرده و قشر مستأجر بتواند نفس راحتی بکشد.

کارشناس حوزه مسکن ادامه داد:طی مدت ۴ سال که مجموعاً از شروع دولت جدید تا خاتمه آن یک هزار و ۴۶۰ روز می‌شود باید روزانه دو هزار و ۷۳۹ واحد مسکونی درخور و شأن مردم ایران زمین آماده و بهره‌برداری شود.

*عرضه و تقاضا هماهنگی ندارند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: با توجه به دستور ستاد کرونا و تمدید اجاره‌نامه ۷۵ درصد مستأجران قرارداد خود را تمدید کردند و نقل‌وانتقال انجام نگرفت و ناهماهنگی عرضه و تقاضا از عواید این امر بود

ابراهیم جمالی طرح مسکن را در دراز مدت جوابگو دانست و اظهار کرد: اعطای ملک ارزان‌قیمت، اجاره به شرط تملیک و ایجاد زیرساخت مناسب گوشه‌ای از شرایط به وجود آمده را بهبود می‌بخشد.

وی با عنوان اینکه مردم خواستار ملک ارزان متناسب با وضعیت اقتصادی خود هستند، خاطرنشان کرد: کاهش حق مشاوره املاک راهگشا نیست و تأثیری در کاهش قیمت ملک و اجاره‌بها ندارد و این امر افزایش زیرمیزی و رانت را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ واحد صنفی در یک سال گذشته غیرفعال شدند، تصریح کرد: مالیات سنگین و کم کردن حق‌الزحمه سبب تعطیلی مشاوران املاک شده است.

*با این تفاسیر معضل گرانی ملک و افزایش بی‌منطق اجاره‌بها در همدان کمر خوش‌نشینان همدانی را خم کرده و این قشر علاوه بر تحمل شرایط اقتصادی و تورم پی‌درپی دغدغه اجاره‌بها را نیز باید داشته باشند.افزایش قیمت ملک در کلیه مناطق شهر امری است که به‌وضوح دیده می‌شود و مستأجران را راهی شهرک‌ها کرده و همین افزایش تقاضا در این مناطق گرانی ملک و افزایش نرخ اجاره‌بها را در حاشیه شهر به همراه داشته است. به نظر می‌رسد طرح مسکن پروژه‌ای است که در درازمدت تکانی به بازار مسکن علی‌الخصوص همدان خواهد داد اما به گفته‌ی وزیر راه” ساخت مسکن بیش از یک سال طول می‌کشد و برای رسیدن به زمان‌بندی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال باید در دو بخش دومیلیونی کار شود”. باید اذعان کرد متولیان امر در همدان منتظر اتفاق خاص نبوده و خود برای افزایش نرخ اجاره‌بها در همدان چاره‌ای بیندیشند چرا که حال خوش‌نشینان همدانی واقعاً خوش نیست….

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=1957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت