سلامت آب شهر همدان را تضمین می کنیم  | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان؛

سلامت آب شهر همدان را تضمین می کنیم 

  • کد خبر : 4839
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
سلامت آب شهر همدان را تضمین می کنیم 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: تغییر مزه و بوی آب در برخی نقاط شهر ارتباطی با سلامتی آب نداشته و در شرایط فعلی سلامت آب شهر همدان را تضمین می کنیم.

به گزارش آوای هگمتان، “به راحتی آب خوردن”ضرب المثل دیرین ما ایرانیان که شاید با حال و هوای این روزهای کم آبی شهرما زیاد همخوانی نداشته باشد ،چرا که با وضعیت خشکسالی و بحران های آبی به وجود آمده در استان تامین آب خوردن مراحل و زحمات مختلفی را به دنبال دارد و نمی توان برای دسترسی به آن از کلمه آسان و راحت بهره گرفت.

بحران آبی موجود در استان همدان را در سالجاری می توان از بزرگترین چالش های موجود دانست كه در نتیجه شرایط خاص اقلیمی و فعالیت های انسانی ایجاد شده است؛ بحرانی كه علاوه بر وارد آوردن آسیب‌های جدی به محیط زیست باعث پدید آمدن تنش های زیادی در بین شهروندان شده است.

همدانی ها به دلیل وجود بحران آب روزهای سختی را پشت سر گذاشتند اما در سایه وفاق و همدلی هم اکنون شرایط تامین آب استان به مرحله ثبات رسیده است اما آنچه که برای بیشتر شهروندان سوال شده است در خصوص سلامت آب استان است.

*روزانه آزمایشات مختلفی بر سلامت آب انجام می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص سلامت آب شهر همدان گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان در تامین سلامت آب استان مصمم بوده و هم اکنون نیز روزانه آزمایشات مختلفی بر روی آب انجام می شود.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی در خصوصی ویژگی های آب سالم اضافه کرد:آب سالم از لحاظ فنی دارای کلر مناسب،املاح کافی و آرسنیک زیر ۱۰ ppb)) بوده، کدورت بالایی نداشته و از نظر رضایت و و مطلوبیت طعم و بوی مطلوبی دارد.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوالی که دلیل تغییر رنگ، مزه و بوی آب در برخی مناطق شهر چیست گفت: با بیان اینکه از فاکتورهای ایده آل آب نداشتن طعم، بو، مزه و کدورت پایین است اما برخی فاکتورها اگر به سلامت آب لطمه ای وارد نکند می تواند بنا به شرایط در آب تغییر کند که این می تواند باعث ایجاد مزه و بو در آب شود به طور مثال ماند آب در برخی روزها در لوله ها بالا بوده به همین دلیل باید کلر بیشتری (البته نه بیشتر از حد استاندارد)به آن اضافه شود که این امر طعم آب را نا مطلوب می کند اما زیانی برای سلامتی ندارد.

وی با بیان اینکه پزشکانی که سلامت آب را تایید می کنند همگی در مقابل مردم دارای سوگند نامه پزشکی هستند اضافه کرد:در معاونت بهداشتی سلامت مردم خط قرمز ما بوده و به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم آنچه که برای سلامت مردم مضر است در دسترس آنها قرار بگیرد.

رییس مرکز بهداشت استان همدان در خصوص میزان آرسنیک موجود در آب نیز تصریح کرد:زمانی که بحث تکمیل خطوط آبرسانی از طریق سد تالوار و وجود آرسنیک در آب مطرح شد نمونه گیری ها از آب سد تالوار را آغاز کردیم و تا زمان بهره برداری از این خط ۷۰ مورد نمونه گیری انجام شد که حتی برخی نمونه ها از عمق ۷۰ متری آب بود که کار بسیار سخت و دشواری است.

وی ادامه داد: مطالعه بر روی نمونه های اخذ شده توسط معاونت بهداشتی،شرکت آبفا و معاونت تحقیقات آغاز و مراحل آرسنیک زدایی از آب توسط تیم علمی دانشگاه انجام شد، در این راستا ۷ جلسه آرسنیک زدایی با حضور مداوم سه نفرنماینده از آبفای کشور و حضور مداوم مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی برگزار و در نهایت از آخرین متدهای روز دنیا برای آرسنیک زدایی آب استفاده شد.

میزان آرسنیک آب خروجی از تصفیه خانه پایین تر از حد استاندارد جهانی است

دکتر ترکمان اسدی اضافه کرد: در آزمایشگاه قبل از تکمیل شدن خطوط آبرسانی از سد تالوار و اضافه شدن آب تالوار آنالیزها آغاز شده بود و آخرین نمونه نیز در اواخر شهریور ماه اخذ شد و به دستور استاندار یک تیم ۵ تا ۶ نفره مامور به بررسی و انجام کار تخصصی شدند تا بتوانند بدون هیچ ملاحظه ای روی اعداد خروجی تصفیه خانه شهید بهشتی مانور بدهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون میزان آرسنیک آب خروجی از تصفیه خانه پایین تر از حد استاندارد جهانی است گفت: نتیجه تمام این نظارت ها به صورت مستند وجود دارد.

وی در خصوص توصیه ها به مصرف جوشاندن آب با وجود همه نظارت ها اذعان داشت:جوشاندن آب سریع ترین و مطمئن ترین راه برای از بین بردن آلودگی میکروبی آب بوده و توصیه به جوشاندن آب در زمان قطعی های مکرر اطمینان خاطر را افزایش می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز حساسیت های پوستی و ریوی به دنبال مصرف آب ادامه داد:به عنوان یک متخصص عفونی می گویم که حتی اگر آب دارای آلودگی میکروبی باشد هم نمی تواند حساسیت پوستی یا ریوی ایجاد کند.

وی بروز بیماری های گوارشی را مهمترین بیماری به علت مصرف آب آلوده عنوان و بیان کرد:در تابستان سالجاری وبعد از ایجاد بحران آب نگران بروز بیماری های اسهالی در سطح جامعه بودیم اما خوشبختانه آمار ابتلا به این بیماری ها در سالجاری نیز مشابه سال های قبل بود اما چون حساسیت ها در جامعه بالا رفته بود برخی فکر می کردند تعداد این بیماران افزایش پیدا کرده است.

سلامت تانکرهای آبرسان و آب مصرفی شهر همدان در زمان قطعی، مرتب کنترل شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در قطعی های مکرر آب یک روز در میان با مهندسین شرکت آب جلسات تامین سلامت آب برگزار و به هیچ عنوان در این موضوع ملاحظه کاری انجام نشد، چرا که اگر فقط یکی از خطوط آب شهر آلوده می شد بیماری اسهالی فراگیر شده و تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر درگیر و چه بسا نیاز به بیمارستان صحرایی پیدا می کردیم.

وی اضافه کرد: تنها در شهر مریانج در تعداد روزهای معدودی کمی آمار ابتلا به بیماری های گوارشی افزایش یافت که علت آن هم استفاده مداوم برخی از اهالی این شهر از آب چاه ها بود که با ورود به موقع توانستیم بیماری را مهار کنیم.

وی عنوان کرد: در زمانی که آب شهر در طول روز توسط تانکرها تامین می شد کارشناسان بهداشت محیط در کنار نظارت مداوم بر تانکرها و انجام تست های مختلف بر روی آب در مناطق مختلف شهر حضور داشته و روزانه چندین نوبت از آب هر منطقه نمونه برداری انجام می دادند تا اگر به دلیل قطعی های مکرر مشکلی در سلامت آب وجود داشت سریعا شناسایی و از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

دکتر ترکمان اسدی نمونه گیری از آب چشمه ها،آب های معدنی و چاه ها را از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ نمونه از ۱۵ مرداد تا ۳۰ آبان ماه توسط کارشناسان بهداشت محیط گرفته شده است گفت: آزمایشگاه مرجع آب معاونت بهداشتی که یک آزمایشگاه پیشرفته در سطح کشوری است در تمام طول مدت آنالیز نمونه ها را انجام داده است.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=4839

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت