محصولات صادراتی از ایران مشکلی نداشتند | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان:

محصولات صادراتی از ایران مشکلی نداشتند

  • کد خبر : 2054
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
محصولات صادراتی از ایران مشکلی نداشتند
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گفت: محصولات صادراتی از ایران از  لحاظ سلامت  و باقیمانده سم در محصول مشکلی نداشته اند و همه سالم هستند

به گزارش آوای هگمتان، چندی پیش در فضای مجازی  و برخی رسانه‌ ها مطالبی درباره بازگشت فلفل دلمه‌ای صادره از ایران به روسیه به علت استفاده از سموم غیرمجاز منتشر شده بود که در این زمینه شهرام پیشه ور مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان در جمع خبرنگاران گفت: هیچ گونه محموله صادراتی استان همدان از جمله سیب زمینی، کشمش و فلفل دلمه‌ای  به کشور‌های روسیه و یا سایر کشور‌ها برگشت نخورده است.

وی افزود: محصولات صادراتی از ایران از  لحاظ سلامت  و باقیمانده سم در محصول مشکلی نداشته اند و همه سالم هستند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: فلفل دلمه‌ای که از روسیه برگشت خورد به علت تغییر پروتکل بهداشتی در روسیه بوده است و سمومی که در ایران مجاز بوده، در فهرست سموم روسیه قرار نداشته است و اکنون سموم مجاز به گلخانه داران و کشاورزان اعلام شده تا از این نوع سموم مصرف کنند.

پیشه ور گفت: میزان مصرف سموم کشاورزی در استان همدان طی ۲۰ سال اخیر از ۸۰۰ تن در سال اکنون به ۴۰۰ تن کاهش یافته است و سرانه مصرف سم اکنون  در استان همدان نیم لیتر در هکتار است در حالیکه این میزان مصرف سم در سایر کشور‌ها  بیشتر است و کشاورزان استان کمترین تعداد دفعات سمپاشی را دارند.

وی گفت: همه ساله ۱۵ تا ۳۰ هزار تن سیب زمینی از استان به ۲۰ کشور صادر می‌شود و تاکنون برگشت سیب زمینی به علت مسائل بهداشتی  نداشته ایم.

به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان سیب زمینی‌های صادراتی برگشتی دیگر استان‌ها از روسیه هم  به دلیل خاک زیاد برگشت خورده و از نظر مشکل سم باقیمانده سم نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: طی یک ماه اخیر ۳ هزار رو دویست تن سیب زمینی به ازبکستان و روسیه صادر شده است که ۷۵۰ تن به روسیه و مابقی به ازبکستان صادرات انجام شده است و هیچ گونه برگشتی از صادرات استان نداشته ایم.

به گفته وی خاطرنشان کرد: استان همدان از قطب‌های تولید سیب زمینی در کشور است و هرساله بیش از ۹۰۰ هزار تن سیب زمینی از مزارع این استان برداشت می‌شود.

 پیشه ور تصریح کرد: متوسط برداشت سیب‌زمینی از مزارع استان همدان ۳۴ تا ۴۰ تن در هر هکتار است و یک پنجم سیب‌زمینی کشور در همدان تولید می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان از رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما خواست در این خصوص اطلاع رسانی کنند و مردم با خیالی آسوده محصولات کشاورزی را مصرف کنند چرا که مشکلی از نظر سلامتی در محصولات کشاورزی تولیدی وجود ندارد و گزارش‌های مستندی داریم که محصولات دارای کمترین میزان باقیمانده سموم و کود هستند.

به گفته پیشه ور صادرکنندگان استان در جلسه‌ای دعوت شده اند و  توصیه‌های لازم درباره سورتینگ و بسته بندی محصول‌های صادراتی به آن‌ها داده می‌شود و نمونه محصولات صادراتی قبل از ارسال در آزمایشگاه گیاه پزشکی بررسی می‌شوند و در صورت تایید عدم آلودگی، پلمب و به مقصد صادر می‌شوند.

وی گفت: در استان همدان ۵۰۰ واحد گلخانه‌ای وجود دارد و با هدف استاندارد سازی تولید گلخانه‌ای می‌بریم ۵۹ مدیر کنترل کیفی در استان همدان فعال هستند و این کارشناسان در همه مراحل کاشت، داشت، برداشت و انبارداری بر تولیدات گلخانه‌ای نظارت دارند تا محصول سالم و با کیفیت تولید و روانه بازار شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با نظر این مدیر کنترل کار تولید در گلخانه‌ها پیش می‌رود  پروانه حد مجاز سم و کود استفاده شده  صادرمی  شود و کد رهگیری برای محصول صادر و با این کد مشخص می‌شود  محصول در کجا و با چه شرایطی تولید شده است.  

پیشه ور گفت: در بخش‌های زراعت، باغبانی و محصولات گلخانه‌ای آموزش‌ها مستمر به کشاورزان از سوی واحد ترویج ارائه می‌شود  و در کنار ۳۲ مرکز خدمات کشاورزی دولتی، ۵۷ مرکز غیر دولتی هم ایجاد کرده ایم که آموزش‌های تخصصی لازم در مراحل  کاشت، داشت، برداشت و انبارداری آموزش به کشاورزان ارائه می‌شود.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=2054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت