گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی در همدان برگزار شد | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
همايش ملي قلم برای قلم؛

گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی در همدان برگزار شد

  • کد خبر : 3523
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی در همدان برگزار شد
همايش ملي قلم برای قلم با موضوع گرامیداشت و بررسی آثار حکیم نظامی گنجوی در همدان همراه با ساير نقاط كشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، ویژه برنامه قلم برای قلم با موضوع گرامیداشت و بررسی آثار حکیم نظامی گنجوی با حضور اساتید ادبیات و زبان فارسی، اساتید خوشنویسی، خوشنویسان، طراحان و اعضای محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ بهنار ضرابی‌زاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ میثاق گودرزی، مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور؛ مجید فروتن، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این آیین سید علی سجادی، استاد خوشنویسی؛ خسرو نجومی، رئیس انجمن خوشنویسان همدان؛ سعید دولتی، استاد طراحی؛ محمود حکم‌آبادی استاد زبان و ادبیات فارسی و عبدالله نصرتی استاد زبان و ادبیات فارسی به عنوان داور و ناظر بر فعالیت‌های هنری حضور به هم رساندند.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: امروز به ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در برنامه قلم برای قلم به بررسی آثار حکیم نظامی با حضور هنرمندان در رشته‌های مختلف می‌پردازیم چرا که آثار نظامی صرفا باعث تبلور ادبیات نشده است، بلکه به طراحی و خوشنویسی نیز کمک شایانی کرده است.

وی با بیان اینکه آثار نظامی گنجوی بی شک از غنی‌ترین میراث ادبیات جهان به حساب می آید و به چندین زبان دنیا نیز ترجمه شده است، افزود: نظامی با سرودن مخزن الاسرار مجموعه‌ای از بیست عنوان مطلب و حکایت در باب حکت و معرفت را بازتاب می دهد که حدود ۲۴۰۰ بیت است و پس از آن با خسرو و شیرین زیباترین نظم عاشقانه را می‌آفریند.

زارعی ادامه داد: به عبارت دیگر او با مخزن الاسرار معارف الهی را بازگو کرده و با خسرو و شیرین (حدود ۷۷۰۰بیت) از عشق می‌گوید. اما هنر او وقتی تکامل می‌آید و بیش از پیش خودنمایی می‌کند که داستان لیلی و مجنون (۴۷۰۰ بیت)را به فرمان شاهانه (پادشاه شروان) به نظم در می‌آورد. او از جوانی دیوانه،‌ عاشق کم نظیری می‌سازد و مجنون را در عالم ماندگار می‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در داستان ‌های عاشقانه نظامی حجب و حیا، عفت و پاکدامنی اصلی اساسی است، خسرو اگرچه پادشاه است اما اجازه هتک حرمت به خود نمی‌دهد و این درس بزرگ حکیم نظامی به انسان است. نظامی که معارف الهی را به خوبی می‌داند، عشق را به تصویر می‌کشد و روایت از عاشقی ارائه می‌دهد که به روایتی ماندگار بدل می‌شود که برداشت امروزیان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد به طوری که قرنهاست، سخن او، روایت اول دیوان عاشقی است. او عاشقی را با تمام جوانبش از خوب و بد به تصویر می‌کشد و معایب عاشقانی چون خسرو و مجنون و معشوقهایی چون لیلی و شیرین را نیز می‌گوید. او تصویر گر بی بدیل رنجی است که باید عشاق تحمل کنند تا راه را بر خود هموار سازند.

وی خاطرنشان کرد: اثر دیگر نظامی، هفت یپکر(۵۶۰۰بیت ) که با نام‌های «بهرام نامه و هفت گنبد» نیز شناخته می‌شود، نام دارد. این اثر ضمن بیان سرگذشت افسانه‌ای بهرام گور(پادشاه ساسانی) مباحثی عرفانی را مطرح می‌کند. نظامی در اسکندرنامه (۷۱۰۰بیت) آخرین مثنوی را با دیدگاهی عرفانی به تشریح ماجرای زندگی و فتوحات اسکندر که در دو بخش شرف نامه و اقبال نامه گردآوری شده، می‌پردازد. در مجموع خمسه نظامی مجموعه کاملی است که انسان نیاز دارد تا پله‌های زمینی و آسمانی را برای رسیدن به خدا و دست یافتن به تکامل طی کند.

زارعی گفت: از مفاهیم که بگذریم، نظامی داستان پردازی چیره دست و قصه گویی بی بدیل است که صحنه‌ها و حرکات قهرمانان را استادانه و کاملا طبیعی به تصویر کشیده و با ذوق انسان همخوانی دارد و حس هنردوستی، انسان را وادار می‌کند که او را تشویق ‌کند. نظامی حال و هوای دو محیط متفاوت در دو داستان عاشقانه را که از جنس هم نیستند در دو منظومه ماندگارش یعنی خسرو و شیرین و لیلی و مجنون به خوبی به تصویر می‌کشد، چنانکه خواننده مجذوب ظرافت‌هایی می‌شود که حکیم نظامی به آن توجه داشت است. به عبارت دیگر تسلط بی چون و چرای نظامی در فنون نظم و داستانسرایی خیره کننده است.

محمود حکم آبادی مدرس دانشگاه و محقق زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: جای چنین برنامه‌ای در تقویم فرهنگی ما کم بود که جا دارد از نهادکتابخانه‌های عمومی کشور و به تبع آن اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به خاطر برگزاری این برنامه وزین قدردانی کرد.

وی افزود: ما نظامی را با پنج گنج او یعنی مخزن الاسرار، خسرون شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندر نامه می‌شناسیم. در این آثار هم عرفان و معرفت جای دارد و هم داستان پردازی و حماسه سرایی.یک نکته قابل توجه در آثار نظامی وزن عروضی است که در سرون مخزن و الاسرار از آن استفاده کرده است. برخی از بزرگان ادبیات فارسی کارهایی کردن که اعجاب را برانگیخته است. مخزن الاسرار در بحر سریع مسدس (مفتعلن مفتعلن فاعلن) سروده شده است. این متن آنگونه که اساتید بزرگ به ویژه استادان موسیقی بیان می‌کند برای مباحث شادی آفرین استفاده می‌شود، اما مخزن الاسرار اثری عرفانی و اخلاقی است. در اینجا نظام خواسته اثبات کند چنان توانمند است که از وزن شادی بخش موضوعاتی اخلاقی و عرفانی بیافریند. آثار نظامی از جمله مخزن الاسرار بسیاری از بزرگان از جمله مولانا، سعدی، حافظ و بسیازری دیگر خوانده و اثر پذیرفتند. فراوان تحلیل‌ها از پنج گنج نظامی صورت گرفته است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه آنچه نظامی را برجسته می‌کند هنر داستان پردازی او است تصریح کرد: پیش از نظامی، شاعران دیگر هم قصه‌ها را در قالب نظم بیان کردند که بزرگترین آنها فخرالدین اسعد گرگانی است که ویس و رامین اثر سترگ اوست. اما او نسبت به نظامی در سایه فراموشی و کم توجهی قرار گرفته و حتی تا قرنها این اثر به نام اسدی طوسی شناخته می‌شده است. این مسأله از آن رو است که نظامی نبض جامعه، گذشته و آینده را در اختیار دارد و می‌داند که جامعه اسلامی چه اقتضائاتی دارد و رمز ماندگاری دارد. نظامی یک فوت کوزه گری در خسرو شیرین، لیلی و مجنون و هفت پیکر به کار برده است. نظامی از استعاره‌ها، مجاز‌ها، کنایه‌ها و تشبیهات استفاده کرده است. نظامی زاهد، مسلمانی تمام عیار بوده و به اصول و فروع دین پایبند بوده است. پادشاهان در برابر او با زانوی ادب می‌نشینند. همین شخصیت پایبند و معتقد دلیلی بر ماندگاری و شاهکاری آثار اوست.

حکم‌آبادي خاطرنشان كرد: نظامي به شيوه داستان در داستان آثار خود را سروده كه باعث جذب خواننده مي‌شود. لذا نظامي هم مفاهيم و مضامين اخلاقي را مطرح كرده و هم سبك والاي خود را نشانده داده است. همچنين مهارت خود را در انتخاب كلمات و توصيف‌ها استفاده كرده است. او هم از اجتماع سخن به ميان آورده و به پادشاهان نيز توصيه كرده است و در نهايت خود را به عنوان شاعري ممتاز و متفاوت نشان داده است.
عبدالله نصرتي، استاد بازنشسته زبان و ادبيات فارسي نيز اظهار كرد: نظامي از شاعران سبك عراقي است. البته سبك عراقي حوزه‌هاي مختلفي چون آذربايجان، اصفهان، خراسان و … را داريم. شاعران سبك عراقي، عالمان روزگار خود هستند. اين بزرگان سال‌ها در حوزه‌ها درس خواندند و علم آموختند. آنها از همه علم‌ها كه خواندند در شعر خود استفاده كردند. منشأ اصلي و زيربنا اين آثار آيات قرآني و احدايث اسلامي هستند.ستايش قلم نيز داراي آبشخور قراني و اسلامي است.
وي با بيان اينكه يكي از اعجازهاي بشري كه خداوند در اختيار انسان قرار داده، كلام و سخن گفتن است افزود: سخن بزرگترين موهبت الهي و تجسم عيني انديشه انساني است. ارزش انسان به تفكر و انديشه او است. يكي از ويژگي‌هاي سبك عراق كه در شاعرانش متبلور شده، ديانت آنها است. نظامي يكي از شخصيت‌هاي بارز اين اصل است. نظامي مطرح مي‌كند كه ابتدا بايد در علم شريعت به درجه اعلا رسيد و سپس شاعري آغاز كرد. دينداري از لوازم شاعري است. نظامي ستايش‌هاي كم نظيري از نبي اكرم به ويژه معراج‌هاي پيامبر اكرم است. ايران دوستي شاعران سبك عراقي به ويژه نظامي بسيار بارز است. نظامي يك سياست ورز به تمام معنا است. همچنين او حكمت دان است. اسكندرنامه او در دو بخش يك حكمت عملي است. نظامي در شعر نوآور بود و براي شاعران ديگر الگو بوده است. حافظ توجه بسياري به نظامي داشته است.
در پايان اين مراسم در بخش نظامي خواني سيدحسام حسيني به عنوان برگزيده از سوي داوران معرفي شد و محمد صارمي شهاب، كمال امرايي، زهرا عين آبادي، يگانه يعقوبي‌راد و زهرا آقاميرزايي نيز شايسته تقدير شناخته شدند.
در بخش خوشنويسي نيز داوران جواد مومني را به عنوان برگزيده معرفي كردند و فاطمه هاديان و محمد بيگدلي را شايسته تقدير دانستند.
در بخش طراحي، پريا خسروبيگي به عنوان برگزيده توسط داوران معرفي شد و طاهر شعباني و مهرداد ورمزيار شايسته تقدير شدند.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=3523

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت