آیا مصوبه تمدید قراردادهای اجاره، حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟/ | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
7
خوش نشینان در تب و تاب اجاره بها گرفتار شده اند؛

آیا مصوبه تمدید قراردادهای اجاره، حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟/

  • کد خبر : 2992
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
آیا مصوبه تمدید قراردادهای اجاره، حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟/
چندی پیش رئیس اتحادیه املاک کشور خبر از تمدید مصوبه عدم حکم تخلیه برای مستاجران داد که به موجب این مصوبه قراردادهای اجاره به صورت خودکار تمدید و سقف اجاره‌بها تعیین شد و حکم تخلیه برای مستاجران صادر نخواهد شد اما با بررسی جوانب امر، این مهم به ذهن متبادر می شود که "آیا تمدید این مصوبه حال مستأجران را خوب خواهد کرد؟"

به گزارش آوای هگمتان، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور تمدید مصوبه اجاره بها را زمینه ی کنترل بازار اجاره بها دانست که البته برخی موجران برای فرار از این مصوبه اقدام به فروش‌ سوری ملک خود کردند تا به قول معروف “مستاجر را جواب کنند”، اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور اذعان دارد که با اجرای این مصوبه و رفع نواقص اصلی، می‌تواند بازار اجاره را کنترل کند. با توجه به اینکه بازار مسکن در همدان، بازاری پر تب و تاب است باید دید تمدید این مصوبه آیا حال قشر مستاجر را خوب خواهد کرد؟

*تصمیمات غیر کارشناسی به تورم دامن می زند

یاشار رستمی با بیان اينکه متاسفانه تصمیمات غیر کارشناسی و عجولانه به تورم بیشتر دامن می زند، افزود: اگر موضوع اجاره در شیوع کرونا حساس و مهم جلوه‌داده نمی شد چه بسا اجاره بها این چنین غیر منطقی افزایش پیدا نمی کرد.

کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: متاسفانه چنان که در طی دوسال برخی مالکان، با ترفندهای مختلف ملک را تخلیه و یا در صورت تمدید اجاره، شرایطی خارج از عرف و قانون موجر و مستاجری در قرار دادها لحاظ کردند.

وی اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی را عاملی برای افزایش بیشتر اجاره بها و تورم غیر منطقی بازار مسکن عنوان کرد و ادامه داد: مصوبه تمدید اجاره شاید به طور مقطعی راهگشا باشد اما املاک خالی و یا املاکی که به دلیل اتمام مدت اجاره توسط مستاجر تخلیه می شوند را هم باید لحاظ کرد چرا که برخی مالکان به دلیل ادامه این روند، اجاره بهای امسال رو با نرخ یک سال و یا دوسال بعد به دفاتر اعلام می‌کنند.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه ورود و تصمیمات غیر منطقی در حوزه ی مسکن باری بر دوش مستأجران و قشر کم درآمد خواهد بود، اضافه کرد: امیدواریم با بررسی همه ی جوانب امر بازار مسکن کنترل شده و قشر مستاجر بیش از پیش آسیب نبیند.

آوای هگمتان نظر رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان را در این خصوص
جویا شد.

*مصوبه تمدید قراردادهای اجاره حال مستأجران را خوب نخواهد کرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان با بیان اینکه مصوبه تمدید قراردادهای اجاره حال مستأجران را خوب نخواهد کرد و تاثیری در کنترل اجاره بها ندارد، افزود: تا پیش از اجرای این مصوبه موجر و مستاجر با توافق اقدام به عقد قراداد می کردند.

ابراهیم جمالی با تاکید بر اینکه این طرح اساسا تاثیری در اجاره بها ندارد، اضافه کرد: مشاور املاک قیمت هر منطقه و عرف آن را بیان می کند و عملا تصرفی در نرخ گذاری و تایین اجاره بها ندارد.

وی با اظهار اینکه اعطای مسکن اجاره به شرط تملیک و دادن تسهیلات خاص…به داد مستأجران می رسد نه تمدید مصوبه، افزود: دولت با تهیه مساکن استیجاری و برای این قشر می تواند در کنترل اجاره با و کمک به قشر مستاجر تاثیر گذار باشد.

جمالی در ادامه نبود مرجع و متولی واحد برای قیمت گذاری ملک و نظارت بر آن را از آسیب های مهم در بازار مسکن برشمرد که تاثیر مستقیم در نرخ اجاره بها دارد و ادامه داد:  باید مرجع قانونی کار قیمت گذاری ملک را انجام داده ودر سامانه ای ثبت شود سپس ملک برای خرید و فروش به مشاورین املاک سپرده شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان با بیان اینکه این قیمت گذاری بر مبنای سال ساخت، سازه، نوع مالکیت (سندعادی یا سند دار) باید قیمت گزاری شود و با محقق شدن این امردست سوداگر و دلالان مسکن کوتاه خواهد شد، تصریح کرد: تا زمانیکه مرجع خاص مسئول تعیین قیمت ملک و بالطبع آن اجاره بها نباشد نمی‌توان بیان کرد که تمدید اجاره بها طبق مصوبه در کنترل بازار راهگشا باشد.

وی ادامه داد: فردی که ملک را خریده در صورتیکه در سامانه ثبت و قیمت گذاری شده باشد نمی تواند بیش از حد مجاز اقدام به فروش ملک خود کند .

وی با اعلام اینکه بازار مسکن همدان در رکود کامل به سر می برد، تصریح کرد: قیمت مسکن در تهران قابل مقایسه با همدان نیست و اینکه اعلام می کنند همدان و تهران در قیمت مسکن برابر هستند صحیح نیست.

رئیس اتحادیه املاک همدان با اظهار اینکه همدان شهری توریستی است، اضافه کرد: همدان شهری صنعتی نیست و نباید با اظهار اینکه در همدان مسکن و سایر موارد گران است گردشگر را فراری داد.

با این تفاسیر به نظر می رسد مصوبه عدم حکم تخلیه طبق اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در تعادل قیمت و کنترل بازار اجاره بها تاثیری ندارد و متولیان امر باید برای این موضوع چاره ای دیگر بیندیشند چرا که با این روند کمر خوش نشینان زیر بار گران اجاره بها خمیده تر خواهد شد.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=2992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت