ارزیاب یونسکو از بازدید مسیر تاریخی همدان اظهار رضایت دارد | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

ارزیاب یونسکو از بازدید مسیر تاریخی همدان اظهار رضایت دارد

  • کد خبر : 6605
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
ارزیاب یونسکو از بازدید مسیر تاریخی همدان اظهار رضایت دارد
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در خصوص آخرین گزارش‌ها از ارزیابی‌های انجام شده توسط کارشناس یونسکو گفت: بازدید ارزیاب از " هگمتانه و مرکز تاریخی همدان امروز سومین روز خود را پشت سر میگذارد و شواهد و اظهار رضایت ارزیاب یونسکو بر این محور است که همدان جایگاه مطلوبی دارد .

به گزارش آوای هگمتان، محسن معصوم علیزاده گفت : ارزیاب در نهایت گزارش این بازدید را به صورت محرمانه به یونسکو ارائه خواهد داد اما هیچ مسئله خاصی را مطرح نکرد؛ اما از بازدیدی که داشت رضایت یافته بود.

وی تاکید کرد: بنا بر نظر ارزیاب سازمان جهانی یونسکو ، ارزش هر سایتی که بخواهد در ردیف میراث فرهنگی قرار بگیرد این است که از حوزه جغرافیایی خارج و به میراث بشری تبدیل شود و زمانی که جهانی شد، مردم از سراسر دنیا خود را به آن می رسانند تا میراث بشر از گذشته های دور را ببینند.

وی عنوان کرد : از روز یکم شهریور ماه ۱۴۰۲ که ارزیاب وارد همدان شده است مراحل بازبینی مستندات پرونده به خوبی در حال انجام است .

محسن معصوم‌علیزاده گفت : ثبت میراث‌فرهنگی و مزایای گردشگری ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود علاوه بر محافظت و نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی معرفی جهانی برای مقصد محسوب شود که به‌واسطه آن فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» نشان‌دهنده میراث و تمدن ماست و باید جهانی شود، با توجه به اینکه تا ۱۰ سال آینده پرونده‌های ثبت جهانی ایران مشخص شده است، آثار ارزشمندی در کشور برای قرار گرفتن در فهرست جهانی داریم که قله دماوند یکی از آن‌هاست و آثار دیگر بر اساس اولویت مشخص شده‌اند با این اوصاف هگمتانه نباید شانس امسال را از دست دهد.

معصوم‌علیزاده افزود: «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» تنها نماینده ایران برای ثبت جهانی برای سال آینده است. هر کشور هر سال یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد که سهمیه ایران برای سال آینده پرونده همدان است.

وی تصریح کرد: ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند از ابعاد مختلفی قابل توجه است. نکته مهم این است که ما توانستیم یادگار گذشته خود را که در لایه‌های مختلف تاریخی در دوران مختلف تاریخی جمع‌آوری شدند و چنین اثری را به وجود آوردند، به جهان و جهانیان معرفی کنیم چراکه غنای تاریخ هگمتانه، فراتر از سطح ملی است. معصوم علیزاده گفت : در چند ماه اخیر اقدامات زیادی در راستای ثبت جهانی هگمتانه انجام شده که از جمله آنها مرمت بافت تاریخی، بازار سنتی، کاروانسراها و بناهای واجد ارزش است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: مرمت بناهای واجد ارزش واقع در محدوده پرونده ثبت جهانی از اعتبارات سفر رئیس جمهور با ۲۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

وی مشارکت بخش خصوصی در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی را امری ضروری دانست و گفت: میراث‌فرهنگی به تنهایی از پس حفظ این بناها برنمی‌آید و نگهداری از میراث نیاکان باید به دغدغه بخش خصوصی تبدیل شود.معصوم علیزاده

اضافه کرد: مرمت بناهایی مثل کاروانسرای شریف الممالک، کاروانسرای یداللهی، کاروانسرای گلشن، راسته حاج صفرخان، کاروانسرای حسین‌خانی، کاروانسرای قلمدانی، کنیسه یهودی‌ها، تیمچه صالحی، عمارت جنانی، مسجد حاج احمد و خانه میرابیان از جمله بناهای مرمت‌شده در ماه‌های گذشته است.

گفتنی است ، هگمتانه بی‌گمان یکی از پرشکوه‌ترین پهنه‌های باستانی و نمادی از دیرینگی و پیشینه تاریخ و سرزمین ایران باستان است که البته یافته‌ها و کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی پرشماری از این اثر ارزشمند، گویای تاریخ چندین هزار ساله از شکوه، تمدن و فرهنگ مردمان همدان امروز است.

این محوطه تاریخی اگرچه همچون پهنه‌ها و یادمان‌های تاریخی در جای جای ایران هنوز هم رازهای نهفته و نشانه‌هایی خفته در خاک و لابه‌لای خشت‌هایش دارد، اما همین اندک یافته‌ها و کاوش‌ها کافی بود تا کارشناسان و ناظران سازمان جهانی یونسکو را مجاب به تشکیل پرونده‌ای برای ثبت و مسیر جهانی شدن این یادمان پرشکوه تاریخی کند.

نام هگمتانه با تاریخ و گذشته ایران زمین گره خورده است و با سیری در تحولات تاریخی و تورق صفحات با شکوه ایران باستان آوازه این نماد و اثر ارزشمند تاریخی نمایان است.

هگمتانه که باستان‌شناسان آن را پهناورترین تپه باستانی ایران می‌دانند و به عنوان نماد تاریخ کهن دیار همدان امروزی در فهرست آثار ملی جای گرفته است هم اکنون نیز چند قدمی تا ثبت جهانی آن مانده است.

 

ثبت جهانی هگمتانه موجب حفظ داشته‌های تاریخی و انتقال آن به نسل بعدی می‌شود پایه اساسی ثبت جهانی هگمتانه بر مباحث اقتصادی است که به رونق اقتصادی کسبه و بازاریان کمک می‌کند. به نتیجه رسیدن پرونده همدان برای جهانی شدن به جذب اقتصاد بالا در حیطه درآمدهای ناخالص ارزی می‌انجامد.

 

این فرآیند همچنین سبب توجه ویژه مردم و رسانه‌های محلی و ملی شده که نتایج ویژه‌ای را به خصوص در زمینه پایش و کنترل تخصصی و عمومی توسط کارشناسان فن و مردم محلی در بر خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=6605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت