از مردم عذرخواهی می کنم/ وزیر نیرو ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه تالوار اختصاص داد | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان:

از مردم عذرخواهی می کنم/ وزیر نیرو ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه تالوار اختصاص داد

  • کد خبر : 3873
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
از مردم عذرخواهی می کنم/ وزیر نیرو ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه تالوار اختصاص داد
مدیر عامل اب منطقه ای استان همدان ضمن عذرخواهی از مشکلات قطعی و کمبود آب در همدان بیان کرد: وزیر نیرو ۲۰۰ میلیارد تومان به طرح آبرسانی شهر همدان اختصاص داد که مستقیما به حساب آب منطقه ای وارد شد.

به گزارش آوای هگمتان، محمد ضروری در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مطالبه‌گران و فعالان فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان در اسفندماه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است، این رقم در تاریخ آب منطقه‌ای همدان مشابه ندارد.

وی با اظهار اینکه پروژه ای که ۷ سال تعطیل بوده الان باید مدیریت می شد، خاطر نشان کرد: طرح اولیه برای ۳۶۰۰ لیتر بر ثانیه بود در حال حاضر به ۱۲۰۰ لیتر تغییر یافت.

وی با بیان اینکه شناسایی چاه در برنامه است و تعداد زیادی نیز در دست اجرا است، ادامه‌ داد: امیدواریم کمبود آب را برطرف کنیم تا خط انتقال تالوار را برسانیم .

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان همدان با اظهار اینکه زمانی را اعلام نکرده‌ایم که پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان چه موقع به نتیجه می‌رسد، اضافه کرد: تلاش می‌شود وعده رئیس‌جمهور در مورد رسیدن آب سد تالوار محقق‌شود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان با اظهار اینکه پیش بینی شده بود سد اکباتان در تیرماه خشک می‌شود که با مدیریت خوب جناب بختیاری مدیر آبفای همدان تا شهریور ادامه پیدا کرد، افزود: برای خرید تجهیزات این خط انتقال آب به ما یک لیست تأمین‌کنندگان دادند به جهت حمایت از تولید داخلی و استفاده از حداکثر توان داخل که تهیه کردن آنها با مشکلاتی همراه بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با عنوان اینکه این پروژه بمدت ۷ سال متوقف شده بوده و ۱۷ سال بطول انجامید، تصریح کرد: بدلیل تغییرات اقلیم میزان دبی انتقال آب تالوار از ۳۶۰۰ لیتر در ثانیه به ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید.

*حق آبه روستاهای پایین دست سد اکباتان به۱/۴ میلیون متر مکعب رسید 

وی با اذعان به اینکه حق‌آبه روستاهای پایین دست سد اکباتان ۳_۴ میلیون مترمکعب بوده که در سال جاری با تصمیم شورای حفاظت منابع آب به ۱/۴ میلیون متر مکعب رسید، افزود: در مورد داشتن آرسنیک و فلزات سنگین و سایر املاح در آب، جای نگرانی نیست، چرا که تصفیه‌خانه‌ای متناسب با کیفیت آن احداث می‌شود و آبی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد بدون مشکل خواهد بود و بر اساس استاندارد ایران و بهداشت جهانی خواهد بود.

ضروری خط انتقال آب تالوار بصورت تصفیه شده را زمان‌بر عنوان‌کرد وافزود: به جهت رفع مشکلات موجود، تصمیم به اجرای خط بای‌پس(خط انحرافی) و انتقال آب خام به تصفیه‌خانه سد اکباتان گرفته شد که اگر مشکلی پیش نیاید احتمالا تا دو هفته آینده به سد اکباتان می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای بدنبال تامین آب از دو‌ سد دیگر بغیر از سد تالوار هم می‌باشد.

*قطعی‌های آب بعلت از دست رفتن ۹۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع آبی می‌باشد

مدیر عامل آب و فاضلاب استان همدان قطعی های چند روز گذشته را به دلیل از دست رفتن ۹۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع آبی اعلام‌کرد.

فرهاد بختیاری‌فر با اعلام اینکه در آق حصار سه حلقه چاه حفاری شد، ادامه داد: نتیجه خوبی گرفتیم و آبدهی خوبی داشت برای خط انتقال ۹ کیلومتر اجرا شد و در سایت جنوبی نیز ۱۲۹ لیتر در ثانیه آبدهی داشت که در اردیبهشت ماه سالجاری این سه حلقه وارد مدار شد .

وی با اعلام‌اینکه نیاز شهر همدان حداقل ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه است، اظهار‌کرد: سد اکباتان دارای دو دریچه فشار شکنِ بالایی در تراز ۱۹۳۵ با خروجی ۹۰۰ لیتر بر ثانیه و فشارشکن پایینی در تراز تقریبا کف سد با خروجی ۴۰۰ لیتر بر ثانیه می‌باشد که با پایین رفتن ارتفاع آب، دریچه فشار شکن بالایی از کار افتاد و خروجی آب سد اکباتان به ۴۰۰ لیتر رسید.

وی با اعلام اینکه قطعی‌های آب بعلت از دست رفتن ۹۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع آبی می‌باشد، خاطر‌نشان‌کرد: قطعی طولانی در شهرک بهشتی به دلیل سو مدیریت نیست به دلیل از دست دادن منابع آبی بود .

مدیر آب و فاضلاب استان همدان با اظهار‌اینکه از بهمن ماه پروژه‌ای تعریف شد که برای تامین آب در منطقه آق‌حصار همدان به کمک آب منطقه‌ای رفتیم، اضافه کرد: احتیاج در زون آب سطحی نداشتیم و آب به مقصد ینگجه ارسال شد، در بهمن سال گذشته ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه خروجی آب سد را به ۴۰۰ لیتر رساندیم تا کمبود آب در این سال دیرتر احساس شود، و رودخانه عباس آباد نیز ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به ۵۰۰ لیتر بر ثانیه رساندیم.

وی با اذعان به اینکه برنامه کاهش فشار شبانه را اعمال کردیم تا پرت و هدر رفت آب در شبکه کم شده و آب سد اکباتان صرفه‌جویی شود، اظهار کرد: وقتی فشار آب کم شود برخی مناطق به قطعی برمی‌خورد .

مدیر آب و فاصلاب استان همدان با اظهار اینکه در بهمن ماه سال گذشته ۱۵۰ لیتر از چاه‌های کشاورزی اجاره کردیم، ادامه داد: از فروردین کشت کشاورزی شروع شد و چاه را تحویل دادیم.

*حفاری ۳ حلقه چاه در آق حصار شمالی

وی با بیان اینکه مجدد در آق‌حصار شمالی ۳ حلقه چاه دیگر حفاری شد که آبدهی آن ۱۳۰ لیتر بر ثانیه بود، ادامه داد: ۲۵۰۰ لیتر لوله چدن از استانهای دیگر را امانت گرفتیم تا اجرای خط تسریع شود .

مدیر آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه همدان از نظر فنی نمی‌تواند به چهار قسمت تقسیم شود چرا که دارای دو تا زون هست، تصریح‌کرد: به همین منظور برنامه قطعی آب در دو منطقه اجرایی شد، زون زیرزمینی که از مخزن ینگیجه به مخزن پارک و بعد سمت جهان‌نما و شش‌هزار و چهل چمن و فقیره پمپاژ می‌شود.

وی ادامه داد: زون سطحی از سد اکباتان و آبشینه تامین میشه که از مخزن بهشتی به مصلی و امید اکباتان و صدف۱و۲ و بهشتی است.

وی با بیان اینکه رینگ اتصال بین مخازن در همدان اجرا نشده است، تصریح کرد: در موافقت نامه شرکت آب منطقه‌ای می‌باشد و با اجرای خط انتقال تالوار اجرا می‌شود.

بختیاری در حال حاضر به علت عدم اتصال مخازن آب همدان امکان چرخش آب از زون آب سطحی یا زیرزمینی به همدیگر وجود ندارد، خاطر نشان‌کرد: بطور مثال آبی که از زون زیرزمینی تولید شده و وارد مخزن پارک مردم می‌شود این امکان را ندارد به مخزن امید اکباتان یا بهشتی برده شود.

وی با اعلام اینکه مشکلی که از چند روز پیش شروع شد به دلیل این است که سد اکباتان دیگر ورودی ندارد، افزود: یک هفته ۱۹۰۰ لیتر مصرف آب شرب بود از این میزان ۴۰۰ لیتر و ۹۰۰ لیتر برای تصفیه خانه شهید بهشتی برداشت می شد‌.

وی با اعلام اینکه تراز سد پایین آمد و آبگیری بالا برای ما فراهم نشد، افزود: امروز ۹۰۰ لیتر شهید بهشتی دیگر برداشت نمی شود و امکان آبگیری از طراز وجود ندارد و همین دلیل قطعی آب در سطح شهر شد.

وی با بیان اینکه هر شب ساعت ۹ جلسه اضطراری داریم که جناب استاندار بیشتر از همه مدیران در این زمینه دوندگی دارند، خاطر‌نشان‌کرد: سه بار از مردم عذرخواهی کردم در حالی که این کمبود آب از لحاظ کیفری متوجه بنده نمی‌شود چرا که تأمین آب در حوزه اختیارات اداره آب منطقه‌ای می‌باشد.

وی ادامه‌داد داد: قطع و وصل کردن شبکه آب، به شبکه توزیع آسیب می‌زند و هزینه‌های بالایی تحمیل می‌کند، پس تا جایی که امکان داشته باشد از انجام آن خودداری می‌شود.

*کشاورزان با اجاره مجدد چاه موافقت نکردند

بختیاری با عنوان اینکه از کشاورزان خواستیم آب چاه‌هایی که در بهمن ماه اجاره کرده بودیم را در فروردین ماه مجدد اجاره کنیم اما بعلت زیر کشت بودن موافقت نکردند، ادامه داد: با کارشناس کشاورزی و بازدید از این زمین‌های زیر کشت، خسارت آنها برآورد مالی شد و به سیستم قضایی نامه زده شد که کمک کنند تا این هزینه کشت و عدم کاشت کشاورزانی که دارای ۲۴ حلقه چاه هستند، پرداخت بشود، آب این چند حلقه چاه به سد اکباتان منتقل یابد اما پاسخی به آن داده نشد.

وی در خصوص علت رنگ قهوه ای آب بعد از وصل سدن شبکه نیز بیان کرد: هنگام قطع و وصلی جریان آب، در آب سطحی پودر پک میزنیم تا آب انعقاد داشته باشد که در لوله رسوب میکند مواد که رنگ زرد و قهوه‌ای آب در این روزها به آن علت است وتغییر جهت حرکت آب در لوله، جهت آبرسانی به مناطق شهر نیز باعث تغییر رنگ آب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین امکان شکستگی لوله ها و ورود خاک به درون شبکه عامل دیگری بر تغییر رنگ آن می‌باشد.

*لازم به ذکر است در این جلسه‌ی هم‌اندیشی فعالان اجتماعی و فرهنگی با انتقال دغدغه مردم  در خصوص قطعی های مکرر و کمبود آب به مدیران آب منطقه ای و آب و فاضلاب همدان، سوالاتی را مطرح کردند.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=3873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت