تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در استان همدان | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در استان همدان

  • کد خبر : 8132
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در استان همدان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در بخش خصوصی و دولتی خبر داد.

به گزارش آوای هگمتان، اسفندیار خزایی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی با عنوان اینکه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز بسیار مهم بوده و حفظ آب و خاک را مورد توجه است، افزود: اصلاح الگوی کشت در کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، کاشت یک میلیارد درخت ، حفظ و مدیریت حوزه های آبخیز داری از جمله اقدامات در حوزه حفظ آب و خاک است.

وی با اعلام اینکه در حوزه منابع طبیعی گونه های در حال انقراض باید حفظ شوند، ادامه داد: استان همدان دارای ۶۶۵ هزار هکتار مرتع و ۴۵ هزار هکتار جنگل شامل جنگل های طبیعی، دست کاشت، ذخایر جنگلی و پارک های جنگلی است.

وی با اشاره به اینکه همدان از استان های کم جنگل است اما استعداد افزایش پوشش جنگل را دارد، اضافه کرد: حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی و ۹۰۰ هزار هکتار مستثنیات در همدان تثبیت شده که به دلیل ضعف قوانین اجرای این طرح زمان بر شده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۲ هزار هکتار احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در استان انجام شده ، خاطر نشان شد: طرح های احیا و اصلاح مراتع در قالب طرح های کپه کاری، بیومکانیک و کشت و توسعه گیاهان دارویی از جمله اقدامات است.

خزایی میزان سالانه فرسایش خاک را به طور میانگین ۱۶.۵ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: دشت کبودراهنگ به خاطر داشتن خاک لس (ترکیب رس و آهک) بیشترین فرسایش را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان به تهیه ۷۱۸ فقره طرح مرتعداری در استان اشاره کرد و افزود: ۴۴۶ هکتار به نمایندگان مرتعداران و بهره برداران این مرتع باهدف حفظ و احیای مراتع محول شد.

خزائی به تولید و خریداری ۱۸ گونه بذر مرتعی اشاره کرد و ادامه داد: ۷۱۸ فقره طرح مرتع داری نیز تهیه شده که ۴۴۶ فقره از آن به دامداران واگذار شده است.

وی به طرح مردم کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد وادامه داد: در طی چهار سال مقرر شد تا ۱۲ میلیون درخت در این طرح در استان کاشه شود که تاکنون ۳۱۵ هکتار با ۸۴ هزار و ۱۳۸ گونه نهال کاری شده است.

خزایی تصریح کرد: این طرح بر اساس اسناد بلادستی انجام می‌شود و باید تاکید کنم که کاشت درخت با محوریت منابع طبیعی و خودسرانه صورت گیرد.

* تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در بهش دولتی و خصوصی

وی به تولید یک میلیون و ۵۱۵ هزار نهال در بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و خاطرنشان شد: در اجرای طرح بسیج سازندگی، هلال احمر، آموزش و پرورش همچنین نیروی انتظامی و… همکاری لازم را با ما داشته اند.

* عشایر تا ۱۵ اردیبهشت وارد استان نشوند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یکی از مشکلات منابع طبیعی ورود زودهنگام عشایر و رعایت نکردن تقویم کوچ است، تصریح کرد: عشایر اجازه ورود به استان را تا ۱۵ اردیهشت ماه ندارند و ۲ تیم از منابع طبیعی همدان برای گفت و گو با عشایر عازم محل استقرار آنها در دیگر استان ها شدند.

خزایی در ادامه به وجود ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار واحد دامی در استان اشاره کرد و افزود: تعداد مجاز آن ۵۳۲ هزار واحد دامی است و این بدین معناست که آمار دام های استان چندین برابر حد مجاز است.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=8132

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت