داروهای گوارشی و قلبی _ عروقی پرمصرف ترین اقلام دارویی | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

داروهای گوارشی و قلبی _ عروقی پرمصرف ترین اقلام دارویی

  • کد خبر : 8171
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
داروهای گوارشی و قلبی _ عروقی پرمصرف ترین اقلام دارویی
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه داروهای گوارشی و قلبی_ عروقی پرمصرف ترین اقلام دارویی را تشکیل می دهند، گفت: کمیته‌ای برای تجویز منطقی دارو فعال شده تا تجویز منطقی و همچنین کمبود و رفع دارو را ارزیابی کند.

به گزارش آوای هگمتان، قدرت اله رستمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حوزه دارو ۳۰۴ داروخانه به صورت روزانه نیمه وقت، روزانه تمام وقت یا شبانه در سطح استان فعال هستند، گفت: تعداد داروخانه های شبانه روزی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است و ۸ درصد افزایش کلی داروخانه ها را شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه گسترش داروخانه های شبانه روزی اقدامی مفید بود، افزود: ۵۰ شرکت توزیع دارو را در سطح استان انجام می دهند و تعدادی نیز از استان های دیگر سبد دارویی خود را ارایه می دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اظهار اینکه چهار کارخانه تولید دارو در استان مستقر است، ادامه داد: دو کارخانه تولید دارو نیز با همکاری بخش خصوصی در سال آتی افتتاح خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از کارخانه‌های تولید دارو در همدان مواد اولیه دارو و دو کارخانه مکمل‌های داخلی و تحت لیسانس کشورهای خارجی را تولید می‌کند.

رستمی با بیان اینکه استان همدان پیشرو در تولید دارو بوده است، خاطر نشان شد: بخش قابل توجهی دارو و مکمل ها را در کشور تامین می کنیم.

وی به فراورده های سنتی و مکمل اشاره کرد و ادامه داد: شیرخشک یک کالای مصرفی ضروری برای کودکان است و با توجه به ارزان بودن آن ، دست اندازی هایی به این کالا یارانه ای می شد یعنی افراد سودجو برای دیگر مصارف، شیرخشک را از سیسمعاوتم عرضه صحیح دولت خارج می کردند.

*اجرای طرح دارویار موفقیت آمیز بود

رستمی به اجرای طرح دارویار در استان اشاره کرد و آن را امری موفقیت آمیز عنوان کرد و افزود: طرح دوم سیاست ارزی شیر خشک از اوایل مهرماه آغاز شد و چندین مرحله بازرسی از شرکت تولیدکننده انجام شد تا موجودی ارزیابی شده و زمینه برای تغییر قیمت و حذف یارانه و به روزرسانی قیمت ها انجام شود .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه مشکلی بابت کمبود شیرخشک نداریم، افزود: بیش از ۳۰۰ عطاری در استان دارای مجوز هستند، تعدادی عطاری نیز بدون مجوز بوده، پیگیر هستیم که برای مجوز اقدام کنند یا پلمپ خواهند شد.

رستمی با اعلام اینکه عطاری‌ها به صورت قارچ‌گونه رشد می‌کنند، خاطرنشان شد: تبلیغ نادرست تاثیر درمان سنتی، باعث شده این مراکز افزایش داشته و گاها دیده شده که صلاحیت تجویز داروی گیاهی را ندارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با عنوان اینکه ۱۰۰ عطاری بدون مجوز در استان فعال هستند که متاسفانه با رشد فزاینده روبرو است، ادامه داد: اصناف صدور مجوز برای واحد صنفی عطاری را عهده دار است در راستای کنترل فعالیت این واحدها از طریق اصناف و سازمان صمت آموزش‌هایی ارائه شد تا ملزم به دریافت مجوز شوند.

*۸۰ قلم دارو با کمبود روبروست

رستمی به شرایط نامساعد دارو طی یکسال و نیم گذشته اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۲۰۰ قلم دارو کمبود وجود داشت اما امروز به ۸۰ قلم رسیده است.

وی داروهای گوارشی و قلبی _ عروقی را پرمصرف ترین اقلام دارویی عنوان کرد و افزود: کمیته‌ای برای تجویز منطقی دارو تشکیل شد که در آن تجویز منطقی و کمبود داروها رصد شده و نیازمند فرهنگسازی نیز هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به سوال خبرنگار آوای هگمتان در خصوص مسمومیت های دارویی گفت: مسمومیت دو نوع است یکی با آگاهی بوده و دیگری با ناآگاهی و بیشترین مسمومیت‌ها هم از سوی کسانی شامل می‌شود که دچار ناراحتی‌های اعصاب و روان هستند یا داروی اعصاب و روان مصرف می کنند.

وی اضافه کرد: در روزهای پایانی سال با مصرف شوینده ها مسمومیت افزایش می‌یابد و ۱۶ درصد آمار مسمومیت متعلق به استفاده از این مواد است، مردم باید به هنگام خانه تکانی بیشتر مراقب خود باشند.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=8171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت