دبیرخانه دائمی پرونده ” هگمتانه و مرکز تاریخی همدان” تشکیل شد | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
مدیر کل میراث فرهنگی؛

دبیرخانه دائمی پرونده ” هگمتانه و مرکز تاریخی همدان” تشکیل شد

  • کد خبر : 5244
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
دبیرخانه دائمی پرونده ” هگمتانه و مرکز تاریخی همدان” تشکیل شد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» از نظر یونسکو جذاب ترین پرونده است، گفت: از سال ۹۹ کارهای خوبی برای ثبت این اثر انجام شد و در نهایت با تلاش مسئولان کشوری و استانی به یونسکو تحویل شد.

به گزارش آوای هگمتان، محسن معصوم علیزاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کاشناسان و ارزیابان یونسکو از پرونده هگمتانه بازدید و نتایج خود را اعلام می کنند تا در نهایت این پرونده در یونسکو به ثبت برسد.

وی ثبت این اثر در یونسکو را نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد وخاطرنشان‌شد: دبیرخانه دائمی با محوریت معاونت عمرانی استانداری همدان تشکیل شد و رسانه‌ها و شبکه های مجازی همه در کنار هم به عنوان یک دبیرخانه دائمی برای ارزیابان یونسکو فعالیت خواهند داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی و انتقال آن به نسل آینده را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید میراث فرهنگی گذشتگان را حفظ کرده و به نسل آینده به عنوان فرهنگ و تاریخ انتقال دهیم.

وی آشنایی مردم با میراث فرهنگی را موجب حفظ و حراست آن معرفی کرد و ادامه‌داد: آموزش، معرفی و آگاه کردن نسل های مختلف نسبت به ارزش های میراث فرهنگی بهترین راه برای حفظ بناها و محوطه های تاریخی است که متاسفانه آموزش حلقه مفقوده‌ای است که نیازمند بازنگری و توجه ویژه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بی توجهی به میراث فرهنگی را جبران ناپذیر عنوان کرد و افزود: عدم آشنایی با میراث فرهنگی آسیب رسان است.

*برگزاری جشنواره زمستانی پس از سه سال

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه جشنواره زمستانی پس از سه سال وقفه برگزار خواهد شد، افزود: جشنواره “بهار گردشگری در زمستان همدان “از ۲۴ بهمن تا ۱۷ اسفند ماه سال‌جاری با هدف توسعه گردشگری منطقه و معرفی جاذبه ها استان برگزار خواهد شد.

وی به برپایی نمایشگاه، مسابقات ورزشی از جمله اسکی در این جشنواره اشاره‌کرد و خاطرنشان‌شد: نمایشگاه صنایع دستی، برگزاری جنگ شادی و جشنواره تخفیف از دیگر موارد برشمرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از حضور در نمایشگاه بین المللی تهران از ۱۸ تا ۲۲ بهمن ماه خبر داد و اضافه‌کرد: ۱۰ غرفه فروش در زمینه منبت گلریز، سفال و سرامیک، مروار بافی، چرم و مصنوعات و نقاشی روی سفال انجام خواهدشد.

*تحقق ۹۴ درصدی اشتغال 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تعهد اشتغال را در سال جاری یک هزار و ۹۵۲ فقره عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۸۳۶ فقره معادل ۹۴ درصد آن محقق شده است.

معصوم علیزاده با تاکید بر اینکه شهرستان همدان با ایجاد شغل برای ۶۲۵ نفر معادل ۱۰۰ درصد از اهداف اشتغال خود را کسب کرد، افزود: در زمینه مشاغل خانگی نیز ۴۳۴ طرح به بانک معرفی شد.

وی تصریح کرد: در زمینه مشاغل روستایی نیز هزار و ۲۵۱ نفر تسهیلات اشتغال‌زائی دریافت کردند.

*بهره‌برداری از ۵ طرح با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به بهره‌برداری از پنج طرح با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ مییارد ریال اعتبار اشاره کرد و ادامه‌داد: این طرح‌ها اشتغال ۲۱ نفر را به همراه‌ داشته و در دهه فجر به بهر‌برداری می رسد.

وی از افتتاح کارگاه منبت چوب با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار و اشتغال‌زایی ۱۵ نفر خبر داد و اظهار‌کرد: باغ گردشگری کشاورزی ملل نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال از جمله این طرح ها است‌.

وی برگزاری نشست تخصصی و آشنایی مردم با اشیای تاریخی و موزه ها را از دیگر برنامه های دهه فجر برشمرد و افزود: افتتاح کارگاه نقاشی روی سفال، برگزاری نمایشگاه عکس و قدردانی از پیشکسوتان صنایع دستی از دیگر برنامه‌ها می باشد.

گفتنی است در این نشست، لوگوی پرونده جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان و جشنواره زمستانی رونمایی شد.

 

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=5244

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت