اضافه شدن ۶۲ هکتار به ذخایر جنگل‌های استان /هیچ بیمارستانی در اراضی منابع طبیعی احداث نشده است | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

اضافه شدن ۶۲ هکتار به ذخایر جنگل‌های استان /هیچ بیمارستانی در اراضی منابع طبیعی احداث نشده است

  • کد خبر : 2459
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
اضافه شدن ۶۲ هکتار به ذخایر جنگل‌های استان /هیچ بیمارستانی در اراضی منابع طبیعی احداث نشده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خبر داد: در سال جاری ۶۲ هکتار به ذخایر جنگل‌های استان همدان اضافه شد.

به گزارش آوای هگمتان، اسفندیار خزائی به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود ۵۱۸ هکتارذخیره‌گاه شناسایی و به مرور این میزان به دو هزار و۷۵۰ هکتار رسید، اضافه کرد: در این راستا، گونه‌های گیاهی که ارزش ژنتیکی دارند یا در حال انقراض هستند باید در ذخیره گاه‌ها تحت حراست قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ هر ساله یک هزار هکتار جنگلکاری اضافه شده است، افزود: این ها شامل زراعت چوب، گونه‌های فضای سبز و گونه‌های جنگلی بوده که به استان اضافه شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه ۸۰ درصد زنده مانی در استان همدان داشته ایم و سعی کرده ایم تا مدیریت کوچ را نیز بر اساس سیاست گذاری‌های کوچ در پیش بگیریم، اضافه کرد: قبلا کوچ عشایر به شکل پیاده بود اما امروز متاسفانه به شکل سواره انجام می شود.

خزایی با بیان اينکه عشایر حق اسکان ثابت و سقف زدن محل اسکان خود را ندارند،اضافه کرد: متأسفانه ایل راه‌ها تبدیل به اتوبان شده اند و این موضوع موجب شده تا در کنار تغییرات آب و هوایی و کوچ‌های ماشینی شاهد مسائلی در منابع طبیعی باشیم که گاهی لطمات جبران ناپذیری را به همراه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کنترل کوچ را همچون سنوات گذشته از برنامه ها عنوان کرد و افزود: در چهار گلوگاه استان در ملایر، نهاوند، اسدآباد و تویسرکان کنترل کوچ را انجام می‌دهیم.

*در استان همدان ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد

خزایی با بیان اينکه ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در سطح استان وجود دارد، تصریح کرد: مقابله با این روند نیاز به اقدامات جدی و همه جانبه است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در ۴ حوزه آبخیز قره چای، گاماسیاب، سفید رود و گاوشان قرار دارد، افزود: متاسفانه هیچ آبی از حوزه‌های مربوطه به استان همدان وارد نمی‌شود بدین ترتیب باید حفاظت از منابع طبیعی استان را در پیش بگیریم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به گونه‌های گیاهی در استان همدان اشاره کرد و ادامه داد: گونه های گیاهی در مراتع و جنگل‌ها به یک هزار و ۶۵۸ مورد می‌رسد.

وی به نواحی رویشی در استان اشاره کرد و افزود: ذخیره گاه‌های جنگلی را شناسایی کرده و با اقدامات خاص در حراست از آنها تاکید داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به شناسایی ۵۱۸ هکتار ذخیره گاه در استان اشاره کرد و با بیان اينکه این میزان به مرور به دو هزار و ۷۵۰ هکتار رسید، اضافه کرد: ۲۸۳ هکتار از ذخیره گاه‌ها در استان همدان شامل گونه مرتعی گون است.

*جذب ۸۵ میلیارد اعتبار در حوزه آبخیزداری

خزایی با تاکید بر اینکه هر ساله بالغ بر دو هزار هکتار عملیات در مراتع استان همدان انجام می‌ شود، خاطر نشان کرد: در حوزه آبخیزداری اعتبارات ۸۵ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی جذب شد

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز علی رغم قطع اعتبارات این صندوق، از محل دیگر اعتبارات بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافت، خاطر نشان کرد: در این زمینه موفق به عقد قرارداد با ۲۴ حوزه شده ایم، اظهار کرد: سالانه ۳۰ هزار هکتار و در سال جاری بالغ بر ۳۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان به انجام رسیده است.

مدیر کل منابع طبیعی، آبخیزداری استان همدان بیان کرد: ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که برای مقابله با این روند نیاز به اقدامات جدی وجود دارد.

*کاشت بیش از یک میلیون اصله نهال در هفته منابع طبیعی

وی از کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در سطح استان خبر داد و ازجمله این نهال ها را بلوط، بنه، ارژن، سنجد، بادام شیرین، سرو خمره‌ای، زرشک وحشی و ارغوان دانست و اضافه کرد:این موارد نهال‌های مراتعی است که در استان کاشته و با اقلیم همدان، همخوانی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امسال ۷۴۵ فقره مشتمل بر یک هزار و ۲۱۷ هکتار تخریب تصرف، ۵۲۹ فقره خلعیت رفع تخلف در ۸۴۸ هکتار، چرای دام ۸۷ فقره در ۹ هزار و ۸۹۰ واحد دامی، حریق ۵ فقره در ۵٫۵ هکتار از تخلفات بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به کشفیات در این حوزه پرداخت و ادامه داد: ۱۷ فقره محموله چوب با ۲۷۹ مترمکعب، محصولات فرعی ۴ فقره با ۷ هزار و ۴۲۰ کیلوگرم و با دستگیری ۱۴ نفر در حوزه کشفیات بوده است.

*هیچ بیمارستانی در اراضی منابع طبیعی احداث نشده است

وی در خصوص پیشنهاد احداث بیمارستان هزار تختخوابی در اراضی ملی گفت: هیچ بیمارستانی در اراضی منابع طبیعی احداث نشده است بلکه در اراضی تحویل داده شده به راه و شهرسازی بوده و در این خصوص کارگروه‌های مربوطه تصمیم‌گیری می‌کنند و هنوز قطعی نشده است.

*وی در پاسخ به سوال خبرنگار آوای هگمتان در خصوص تعیین تکلیف غار دودزا گفت: کارگروه غار شناسی فعال است و باید اذعان کرد سند تک برگی غار دودزا در دست منابع طبیعی استان است.

وی اعلام کرد: مکاتبات انجام شده و تشکیل کارگروهی با استان زنجان و استان همدان موانع حل خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان همدان افزود: در خصوص غار علیصدر عرصه مشخص است اما در خصوص غار دودزا مشخص نیست .

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=2459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت