شعر ابزار شناخت اندیشه شاعر است/خردسال، کودک و نوجوان شاعر باید همیشه زنده باشد | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
در آیین رونمایی از کتاب «روستای پله‌کانی»؛

شعر ابزار شناخت اندیشه شاعر است/خردسال، کودک و نوجوان شاعر باید همیشه زنده باشد

  • کد خبر : 4608
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
شعر ابزار شناخت اندیشه شاعر است/خردسال، کودک و نوجوان شاعر باید همیشه زنده باشد
همزمان با هفته کتاب، رونمایی از کتاب «روستای پله‌کانی» سروده مسعود طاهری عضد، دبیرمحفل ادبی هگمتانه وابسته به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.

به گزارش آوای هگمتان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به مناسبت سی‌امین دوره گرامی‌داشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، از کتاب «روستای پله‌کانی» سروده مسعود طارهری عضد، دبیرمحفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ غلامرضا بکتاش، شاعر و منتقد حوزه کودک و نوجوان؛ افسانه شعبان‌نژاد، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان؛ امیر ترکاشوند، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان همدان و اهالی فرهنگ و هنر استان همدان در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد. کتاب «روستای پله‌کانی» توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال منتشر شده و «مهشید آسوده‌خواه» تصویرگری آن را بر عهده داشته است.

*از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌ها توجه ویژه به قشر کودک و نوجوان است

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ابتدای این نشست اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی خانه همه شاعران، نویسندگان و اهالی شعر، هنر، ادب و فرهنگ است تا مردم به ویژه کودکان و نوجوانان بتوانند از حضور این سرمایه‌های معنوی و اجتماعی بهره‌وافر ببرند. یکی از سیاست‌های مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجه ویژه به کودکان و نوجوانان است. به همین منظور تمام کتابخانه‌های عمومی استان همدان دارای بخش کودک و نوجوان هستند و ۲۴۰ هزار نسخه منابع اطلاعی در دسترس این افراد قرار دارد.

وی افزود: هر کتابی که در حوزه کودک و نوجوان منتشر می‌شود، دریچه تازه بر روی دنیای زیبای آنها باز کرده و تجربه جدیدی را برای آنها به ارمغان می‌آورد. مسعود طاهری‌عضد شاعری متعهد و صاحب اندیشه است که مفاهیم مورد نیاز کودکان و نوجوانان را به زبانی قابل فهم بیان می‌کند. کتاب روستای پله‌کانی که امروز رونمایی می‌شود، قطعاً یکی از آثاری خواهد بود که مورد توجه همه نوجوانان و حتی بزرگسالان قرار خواهد گرفت.

*قبل از اینکه کتاب شعر را ورق بزنیم باید شاعر را ورق زد

غلامرضا بکتاش، شاعر حوزه کودک و نوجوان نیز در این آیین اظهار کرد: کودکان و نوجوانان هر روز را با سئوال آغاز کنند به طوری که اگر این اتفاق رخ دهد کودکان اندیشمند می‌شوند. وقتی پسر ودختر با کتاب زندگی کنند می‌توانند اتفاقات خوبی را رقم بزنند. پسرها و دخترها نباید از تجربه کردن بترسند. بچه‌ها باید به کنجکاوی‌های خود ادامه دهند.

وی افزود: قبل از اینکه کتاب شعر را ورق بزنیم باید شاعر را ورق زد. شعرها ابزار شاعر هستند بنابراین بدون شناخت شاعر نمی‌توان شعر او را فهمید. شعر ابزار شناخت اندیشه شاعر است. روستای پلکانی دارای ۹ قطعه شعر است که به دو دسته تقسیم می‌شوند. شعرهایی که بوی اشعار دهه ۷۰ را می‌دهد و شعرهایی که بلند و ویژه نوجوان است و برخی از شعرها به روز هستند.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان تصریح کرد: نگاه مسعود طاهری به طبیعت، درخت و اشیای بی‌جان متفاوت است. انتظار هست که بهتر هم ظاهر شود. مسعود طاهری دو کتاب نوشته است و همین که جسارت آن را داشته است، اقدام بزرگی است. کتاب اولش را سوره مهر چاپ کرد و اثر دومش را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسانده است. باید از شعر دهه ۷۰ فاصله گرفت و به شکلی نوشت که مورد اقبال کودک و نوجوان امروزی قرار گیرد. دوره شعر روایی تمام شده است. باید به عمق و لایه‌های زیرین برسیم.

وی ادامه داد: مسعود طاهری با مطالعه و پشتکار می‌تواند از شاعران درجه یک کشور بدل شود. او معصومیت خود را حفظ کرده است. اگر این معصومیت از دست برود، نمی‌توانیم شعر خوب بگوییم. در این کتاب شعرها دوگونه است برخی روایت کرده و بخشی از شعرها کشف یک اتفاق جدید است.

*اگر کودک درون شاعر فعال نباشد نمی‌تواند برای کودک، خردسال و نوجوان شعر بگوید

افسانه شعبان‌نژاد، شاعر کودک و نوجوان نیز در این نشست مسعود طاهری‌عضد، شاعر روستای پلکانی را فرزند خود خواند و اظهار کرد: اگر کودک درون شاعر فعال نباشد نمی‌تواند برای کودک، خردسال و نوجوان شعر بگوید. این سه گروه در شاعر زنده هستند و زندگی می‌کنند و در زمان شعر گفتن به یاری شاعر می‌آیند.

وی افزود: کتاب روستای پله‌کانی در کانون پرورش فکری چاپ شده و امیدوارم که کارهای بیشتری از او ببینم. امیداویم که کار آقای طاهری شبیه به هیچ کس نباشد و هر اثری که از او خواندیم بدون دیدن نامش بدانیم اثر اوست.

*قلمی که در راه خدا زده می‌شود ارزشمند است

امیر ترکاشوند، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان همدان همدان نیز اظهار کرد: باعث افتخار است که رویش‌هایی چون مسعود طاهری در کشور وجود دارد. یک شاعر و نویسنده باید روح لطیفی داشته باشد که مسعود طاهری آن را دارد. قلمی که در راه خدا زده می‌شود ارزشمند است.

*چاپ کتاب با فوت پدرم همزمان شد که به نوعی تسلی خاطر من نیز شد

مسعود طاهری‌عضد، دبیر محفل ادبی هگمتانه و شاعر روستای پله‌کانی گفت: شعرهای روستای پله‌کانی در چهار سال پیش سروده شده است. این کتاب گزیده‌ای از شعرهای بسیاری است که به انتخاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان به چاپ رسیده است. چاپ کتاب با فوت پدرم همزمان شد که به نوعی تسلی خاطر من نیز شد.

وی اظهار کرد: خانم آسوده‌خواه نیز تصاویر بسیار بدیعی برای این کتاب خلق کردند و شعرها را برای خود کردند.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=4608

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت