شهر سامن یکی از گزینه های جدی در گردشگری خواهد بود | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛

شهر سامن یکی از گزینه های جدی در گردشگری خواهد بود

  • کد خبر : 4951
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹
شهر سامن یکی از گزینه های جدی در گردشگری خواهد بود
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهر سامن به طور قطع یکی از جاذبه‌های گردشگری جدی در استان همدان است و بی شک مورد توجه گردشگران خواهد بود.

به گزارش آوای هگمتان، دستکند زیرزمینی سامن امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار همدان و سایر مسوولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

وی دستکند زیرزمینی سامن را منحصر بفرد و در حد غار علیصدر عنوان کرد و افزود: برای مرمت یخدان میرفتاح در سال ۱۴۰۱ در حوزه میراث فرهنگی استان همدان اعتبار در نظر گرفته شد که در صورت نیاز و پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی، این اعتبارات را افزایش می دهیم.

وزیر ميراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم ایجاد برنامه های تکمیلی برای دستکند تاکید کرد و معرفی و آشنائی مردم با این مجموعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه‌داد: ایجاد امکانات کامل ایمنی برای بازدید عموم از این دستکند مورد توجه است.

ضرغامی با تاکید بر اینکه ملایر شهر جهانی منبت است و هنرمندان این حوزه هنرمندانی منحصربفرد در حوزه هنری کاربردی هستند، تصریح کرد: این مجموعه همانند غار علیصدر گردشگران خاص خواهد داشت.

*فاز نخست دستکند زیرزمینی سامن با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال افتتاح شد

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: تاکنون اعتباری حدود ۲۵ میلیارد ریال برای کاوش، مرمت، حفاظت، آماده‌سازی، خرید ساختمان، تجهیز و آماده‌سازی فاز نخست گردشگری و نورپردازی این مجموعه هزینه شده است.

علی خاکسار با بیان اینکه شهر زیرزمینی سامن با توجه به وجود اسکلت‌های انسانی و ساختار سنگی گرانیتی، مجموعه‌ای منحصر به فرد است بیان کرد: دستکند سامن به عنوان یک پایگاه ملی هر سال بودجه به آن تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به گردشگرپذیر شدن این مجموعه، ۲ کارگاه با ۳۰ اتاق برای بازدید گردشگران آماده شده است افزود: بسیاری از دستکندها در بستری از سنگ‌های آبرفتی، ماسه‌ سنگ و خاک رس ایجاد شده و کندن آنها خیلی سخت نبوده، در حالی که دستکند سامن در بستر سنگی ایجاد شده و بین سه تا پنج هکتار وسعت دارد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان اضافه کرد: کاوش شهر زیرزمینی سامن به طور رسمی از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ با ادامه کاوش‌ها ۶ فصل کاوش باستان‌شناسی انجام شد و تاکنون مرمت‌های لازم، طرح حفاظت، نورپردازی، احداث ساختمان و ورودی این اثر ارزشمند انجام شده است.

وی با اشاره به کشف حدود ۶۰ اسکلت انسانی اشیای تاریخی همچون سفال، ظروف مسی و مهر عقیق در شهر زیرزمینی سامن تصریح کرد: مرمت، حفاظت و نگهداشت اسکلت‌ها انجام شده و پس از آماده‌سازی سایت، به دستکند برمی‌گردند و داخل ویترین و موزه نگهداری می‌شوند.

* لازم به ذکر است این دستکند تاریخی در سال ۸۴ کشف و مطالعات باستان‌شناسی و کاوش‌های آن از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۴ شش فصل از آن کاوش شده است.

گردشگران زیادی طی این سال‌ها منتظر بازدید از این شهر زیرزمینی بودند که سرانجام پس از ۱۷ سال با بهره‌برداری از فاز نخست آن می‌توانند این اثر تاریخی را از نزدیک بازدید کنند.

نورپردازی فاز نخست مجموعه انجام شده و اشیای کشف شده از این مجموعه نشان می‌دهد هسته اولیه سکونتگاه، متعلق به دوره اشکانیان است اما در دوره ساسانی نیز از این مجموعه استفاده شده است.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=4951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت