شوری خاک معضلی در استان / تجهیز بیش از 161 هزار هکتار از اراضی به آبیاری نوین | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان:

شوری خاک معضلی در استان / تجهیز بیش از ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی به آبیاری نوین

  • کد خبر : 1748
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱:۳۶
شوری خاک معضلی در استان / تجهیز بیش از ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی به آبیاری نوین
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: دلایلی همچون کاهش بارندگی، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و گرم شدن دمای هوا، عامل افزایش شوری خاک به عنوان یک معضل است.

به گزارش آوای هگمتان، امیر لاهوتیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از شرکت های تولیدکننده آبیاری نوین استان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سامانه های نوین آبیاری در اراضی زراعی مطلوب است، خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم در آینده باغ های استان به  سیستم موضعی و قطره ای مجهز شوند.

لاهوتیان استان همدان را در زمینه تولید محصولات نوین آبیاری دارای رتبه سوم کشوری عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتاراز اراضی کشاورزی به آبیاری نوین مجهز شده است.

وی اجرای سیستم های مختلف سامانه های نوین آبیاری را براساس یافته های علمی به طور میانگین در هر هکتار، چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب صرفه جویی آب عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح ها در ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، بیش از  ۷۰۸ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

لاهوتیان با تاکید بر اینکه در بازسازی و نوسازی قطعات و اجرای سامانه نوین آبیاری ۸۵ درصد هزینه ها به صورت کمک بلا عوض داده می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ درصد نیز مشارکت و آورده متقاضی و کشاورزمی باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان شوری ثانویه خاک در همدان را به دلیل عوامل طبیعی و غیرطبیعی رو به افزایش عنوان کرد و ادامه داد: این امر اگر کنترل نشود در کنار کمبود منابع آبی، کشاورزی پایدار را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

*ایران رتبه اول فرسایش در جهان را دارد

لاهوتیان دلایلی همچون کاهش بارندگی، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و گرم شدن دمای هوا، را عامل افزایش شوری خاک عنوان کرد و ادامه داد: حفاظت خاک و آب از اصولی‌ترین پایه‌های توسعه پایدار بوده و براساس بررسی‌های صورت گرفته ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان را دارد.

وی هدر رفت و فرسایش خاک را غیر قابل جبران دانست و افزود: فرسایش خاک یک فرآیند طبیعی است اما فعالیت‌های انسانی باعث تشدید فرسایش خاک شده وعواقب جبران‌ناپذیری از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از بین رفتن امنیت غذایی جامعه را از جمله عواقب فرسایش خاک عنوان کرد و افزود: حفاظت از خاک وظیفه تمامی آحاد جامعه بوده و در این میان مسئولین نیزبا برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حل این مشکل باید گام های موثرتری بردارند.

*میانگین ریزش نزولات جوی ۲۹ میلیمتر کمتر شده است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در پنج دهه گذشته سالانه بارندگی‌ها ۶۰ مورد و در هر بار پنج میلیمتر بارش اتفاق افتاده، گفت: درطی این چند دهه میانگین ریزش نزولات ۲۹ میلیمتر کمتر شده است.

قاسم اسدیان وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تعداد بارش‌ها به ۸۰ مورد رسیده، تصریح کرد: میزان هر بار بارش دو میلیمتر گزارش شده به این معنا که بارندگی موثر وجود ندارد و علاوه بر این قضیه افزایش درجه حرارت کشورنیز معضل بزرگی است.

وی با بیان اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دما ۱۷ درصد نیاز آبی گیاه افزایش می‌یابد، افزود: شوری خاک معضل دیگری است چرا که اغلب شوری خاک در اراضی آبی و دشت‌ها اتفاق می‌افتد.

وی نقش خاک در حوزه تامین غذایی سالم را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: ۹۵ درصد خوراک انسان‌ها از خاک تولید شده و همچنین ۷۰ درصد ساخت و سازها نیز از خاک صورت می‌گیرد.

* ۸۰ درصد اراضی همدان دیم است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در همدان ۸۰ درصد اراضی دیم است، گفت: نوسانات بارندگی و تغییر اقلیم باعث شده راهبردهای خاصی برای تولید در نظر داشته باشیم.

شهرام پرورش با بیان اینکه بحث خاک را فراموش کردیم به نحوی که کاهش بارندگی و دیگر موارد افزایش املاح خاک را موجب شده، خاطرنشان کرد: خاک عنصری مهم در کشاورزی و تامین امنیت غذایی به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=1748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت