اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در محلات | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
به همت شهرداری منطقه ۳ ؛

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در محلات

  • کد خبر : 3316
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹
اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در محلات
با همت شهرداری منطقه ۳ طرح تفکیک پسماند از مبدا با قرار دادن باکس های مخصوص در مجتمع آفتاب آغاز شد.

به گزارش آوای هگمتان، وقتی حرف از تفکیک زباله ها می شود بعضی از ما فکر می کنیم با یک فرایند سخت و پیچیده ای روبه رو هستیم که احتیاج به صرف زمان زیاد و البته مهارت های خاصی دارد! اما جدا کردن زباله ها در منزل با استفاده از چند کیسه زباله ، کار ساده ای است که کافیست چند بار آن را انجام دهید تا خیلی زود به عادتی همیشگی تبدیل شود.
تفکیک زباله فرآیندی است که در آن زباله‌ها را از یکدیگر جدا کرده و به عناصر مختلف تفکیک می‌کنند تا انجام کارهایی مانند بازیافت، راحت‌تر انجام شود. معمولا زباله‌ها را به دو گروه زباله‌های خشک و زباله‌های تر تفکیک می‌کنند ولی در مرحله بعدی ممکن است هر کدام از این موارد، به مواد کوچکتری تفکیک شوند. امروزه بحث دفن کردن زباله‌ها از جمله مشکلاتی می‌باشد که در حال رشد است. هرچه زمان می‌گذرد، زمین و محل مناسب برای دفن زباله‌ها به سختی پیدا می‌شود، بنابراین با تفکیک و بازیافت زباله‌ها کمک بزرگی به محیط زیست خواهیم کرد.

برا این اساس شهرداری منطقه ۳ همدان طرح تفکیک پسماند از مبدا را با قرار دادن باکس های مخصوص در مجتمع آفتاب آغاز کرد، این مراسم با حضور علی اکبر نظری رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان ، محمد رضا فیضی منش مدیر منطقه ۳ شهرداری حسین مردانی معاون خدمات شهری شهردار همدان ، و بابک مهدی آزاد مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان و سایر مسئولان برگزار شد.

لازم به ذکر است این طرح آموزشی، مشارکتی در سطح منطقه ۳کلید خورد و با قول مساعد مدیران شهرداری به زودی در نقاط دیگر شهر نیز عملیاتی خواهد شد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در این مراسم گفت : امروزه با توجه به مسائل و مشکلات زیست ‌محیطی، بحث حفظ منابع طبیعی و بازیافت مواد در تمام جهان مطرح هست. “کاهش تولید زباله” و “تفکیک زباله” هم از موضوعاتی هستند که برای حفظ محیط‌‌ ‌زیست و استفاده مجدد از مواد بازیافتی، به آن‌ها توجه ویژه‎ای می‌شود.

علی اکبر نظری در ادامه زباله را یک ثروت ملی برشمرد و افزود : متاسفانه عملکرد در مباحث آموزشی و فرهنگ سازی حوزه تفکیک زباله ها مناسب نبوده است و انتظار می رود سیستم آموزشی با قرار دادن این موضوعات در کتب آموزشی زیر ساخت های فرهنگی را فراهم بکند تا آحاد جامعه از سنین پایین درگیر این مباحث باشند.

وی با بیان اینکه شهرداری در سال جاری در برنامه ریزی مناسبی در حوزه تفکیک زباله انجام داده است خاطر نشان کرد : قرار دادن باکس های تفکیک زباله در مجتمع آفتاب به عنوان نقطه شروع این اقدامات ارزشمند محسوب می شود .

نظری تصریح کرد: در مباحث دینی نیز بر نظافت تاکید فراونی شده است و در این زمینه می بایستی اهمیت این موضوع در بین شهروندان نهادینه شود و شهرداری همدان نیز با برنامه های مختلف اجرایی و آموزشی سعی در فرهنگ سازی در این زمینه دارد.

*رضایت شهروندان مهمترین هدف شهرداری منطقه ۳

مدیر شهرداری منطقه ۳ نیز در مراسم استقرار باکس های تفکیک زباله در مجتمع آفتاب گفت : جلسات متعددی به منظور اطلاع از مشکلات و درخواست های شهروندان منطقه در محلات مختلف برگزار شده است .

محمد رضا فیضی منش در ادامه رضایت شهروندان را هدف اصلی اقدامات شهرداری برشمرد و تصریح کرد : در راستای اجرای مباحث فرهنگی باکس های تفکیک زباله با هدف کمک به حفاظت از محیط زیستی سالم و حفظ منابع موجود در این مجتمع قرار داده شد و در ادامه نیز در سایر نقاط این منطقه اجرا خواهد شد

وی اضافه کرد : آلودگی‌های محیط‌زیست، انباشت زباله و عدم مدیریت صحیح در جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندها از جمله مشکلات و معضلاتی است که سلامتی انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و هر کسی در جست‌وجوی راهی است که با این مشکلات برخورد نماید و لااقل آنها را کاهش دهد.

فیضی منش مطرح کرد: ضرورت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا با مشارکت مردم ، رشد روز افزون جمعیت ، افزایش و تنوع محصولات و کالاهای مصرفی ، روند صعودی مصرف گرایی در بین شهروندان ، متداول شدن الگوی نامناسب مصرف در جامعه و بسیاری از عوامل دیگر باعث شده است تا امروز با معضل جدی و پیچیده ای به عنوان زباله یا مواد زائد شهری روبرو باشیم .

وی افزود: دفن زباله صرف نظر از خطرات بهداشتی ،زیان های اقتصادی کلانی را نیز در بر دارد . اما جدا سازی زباله های خشک و تر و برگشت آنها در چرخه بازیافت نقش موثری در کمک به اقتصاد کشور دارد

معاون خدمات شهری شهردار همدان با اشاره به اقدامات شاخص شهرداری همدان در سال ۱۴۰۱ گفت: راه اندازی اپلیکیشن همراه در زمینه تفکیک و جمع آوری زباله ها از مبدا فواید زیادی را به همراه خواهد داشت .

حسین مردانی با اعلام مطلب فوق بیان کرد : انتظار می رود شهروندان در این زمینه مشارکت مناسبی را داشته باشند و با اعلام خود یاری گر مدیریت شهری در زمینه تفکیک اصولی زباله ها باشند .

وی با بیان اینکه این طرح به صورت آزمایشی از مجتمع آفتاب به همت شهرداری منطقه ۳ آغاز شده است ، خاطر نشان کرد : کاهش زباله و حفط منابع محدود به داشتن محیط زیستی سالم کمک خواهد نمود.

مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه بشر منابع محدودی را دراختیار دارد که می بایستی به بهترین شکل از آن بهره ببرد گفت : بحث بازیافت و تفکیک زباله از مبدا به لحاظ رعایت موضوعات زیست محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بابک مهدی آزاد افزود: بازیافت اصولی زباله به حفاظت محیط زیست ،صرفه جویی انرژی ،حفاظت از منابع طبیعی ،زمین پاک ،حفظ منابع پایدار، اشتغال زایی کمک شایانی خواهد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد :با تفکیک زباله‌های خانگی باعث می‌شوید علاوه بر ایجاد آلودگی کمتر، کود (از زباله‌های‌تر) و محصولات بازیافتی (از بازیافت زباله‌های خشک) ساخته شود همچنین تفکیک اصولی زباله، باعث صرفه‌جویی در مصرف مواد و انرژی و حفظ مواد طبیعی می‌شود.

مهدی آزاد در پایان سخنانش ابراز کرد : شیشه با مدت زمان ۳ هزار سال بازیافت می شود و عملیات بازیافت پلاستیک در طبیعت ۳۰۰ سال زمان میبرد که عنوان این نکات اهمیت تفکیک اصولی زباله ها را در منازل مشخص میکند .

لازم به ذکر است توزیع کتاب آموزشی به همراه و برگزاری مسابقه بین کودکان توسط شهرداری منطقه ۳ از نکات جالب توجه این مراسم بود
.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=3316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت