مصوبه افزایش سقف اجاره بها، از حرف تا عمل/ اجاره به شرط تملیک راهکاری برای خانه دار شدن | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

مصوبه افزایش سقف اجاره بها، از حرف تا عمل/ اجاره به شرط تملیک راهکاری برای خانه دار شدن

  • کد خبر : 3394
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱:۴۹
مصوبه افزایش سقف اجاره بها، از حرف تا عمل/ اجاره به شرط تملیک راهکاری برای خانه دار شدن
طبق مصوبه سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای سال ۱۴۰۰ ، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید، حال باید دید آیا این مصوبه به مرحله اجرا رسیده یا در حد حرف باقی مانده است؟

به گزارش آوای هگمتان، طی چند هفته اخیر ستاد تنظیم بازار با بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش اجاره بها در تهران و سایر شهرستان ها را تعیین کرد.
گویی این طرح مصوبه ای بیش نبود تا اعمال آن راهی پرپیچ و خم را باید طی کرد مصوبه ای که فقط در کاغذ مورد توجه قرار می گیرد و عملا نمودعینی نخواهد داشت.
خبرنگار آوای هگمتان سری به سطح شهر و چند مشاور املاک زد تا حرف دل خوش نشینان همدانی را در خصوص اجرای مصوبه جویا شود.

*این طرح باید ضمانت اجرائی داشته باشد

خانم عطایی با بیان اینکه سال گذشته ملکی را با متراژ ۱۰۰ متر اجاره کردیم و برای اول تیرماه که موعد اجاره به اتمام می رسد درخواست کردیم تا مالک اجاره را تمدید کند، افزود: صاحبخانه در خواست ۵۰ درصد افزایش اجاره بها را از ما کرد و وقتی مصوبه افزایش ۱۵ درصدی را گوشزد کردیم خواست تا ملک را خالی کنیم.

وی با اظهار تاسف از اینکه مصوبه ای که فقط در حد حرف باشد و در عمل هیچ گره ای از کار مستأجران باز نکرده به چه درد می خورد؟ اضافه کرد: این طرح باید ضمانت اجرایی داشته باشد و الا هیچ دردی از مستاجر دوا نمی کند.

*مالک درخواست پرداخت اجاره بها را به صورت یکجا کرد

آقای سوری با بیان اینکه مالک درخواست پرداخت یکسال اجاره بها را به صورت یکجا کرده که برای من مقدور نیست‌، افزود: در یکی از مناطق متوسط شهر ملکی را اجاره کرده بودم اما اکنون به دلیل افزایش غیر متعارف اجاره که هیچ نظارتی هم برآن نیست باید در حاشیه شهر به دنبال سرپناهی باشم.

وی ادامه داد: به نظرم این طرح و نظارت بر بنگاه‌ها برای افزایش ۱۵ یا ۲۵ درصدی اجاره بها در همدان کارساز نیست چرا که برخی از مالکان که به دنبال دریافت هزینه بیشتر و اجاره ملک خود هستند دور زدن قانون را خوب بلدند.

*مصوبه افزایش نرخ اجاره بها هنوز اعمال نشده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان  در گفت و گو با آوای هگمتان با بیان اینکه افزایش نرخ ۲۵ درصد اجاره بها دو فوریت بود و هنوز قانونی و ابلاغ نشده، گفت: به مشاورین املاک گوشزد شده اما هنوز چیزی ابلاغ نشده که به صورت قانونی باشد.

ابراهیم جمالی با بیان اینکه عدم عرضه و تقاضا عاملی مهم در افزایش نرخ اجاره بها می باشد، افزود: تا مادامیکه تقاضا برای اجاره ملک افزایش داشته و عرضه کم باشد، افزایش غیر منطقی نرخ اجاره بها دور از ذهن نیست.

*فضای مجازی عاملی در افزایش بی رویه اجاره بها

وی اظهار کرد: فضای مجازی به خصوص سایت دیوار که به صورت هرج و مرج اختیار عمل را دردست گرفته و نرخ گذاری بی منطق دارد یکی از دلایل افزایش اجاره بها می باشد.

جمالی ادامه داد: در یک مقطع زمانی قیمت ملک یا ماشین در این سایت نمایش داده نمی شد اما اکنون بازهم همین اتفاق می افتد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه با بیان اینکه تا فرد به مشاور املاک مراجعه نکند و موضوع بررسی نشود، این قشر نمی تواند نظری در خصوص اجاره بها داشته باشد، ادامه داد: مشاور املاک عرف قیمت منطقه را گفته و پیشنهاد می دهد و عملا در تعیین نرخ اجاره دخل و تصرفی ندارد.

وی با اعلام اینکه مصوبه افزایش نرخ اجاره بها عملا در کنترل بازار تاثیری نخواهد داشت، افزود: راههای زیادی برای فرار قانونی وجود دارد که موجر می تواند از این مصوبه تبعیت نکند.

وی با اظهار اینکه این مصوبه باید به شکل قانون درآمده و سازمان های زیربط به جد موضوع رو رصد کنند، اظهار کرد: به نطر می‌رسد برای کنترل بازار اجاره بها باید شیوه ی دیگری در نظر گرفته شود.

*اجاره به شرط تملیک راهکاری برای خانه دار شدن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان اعطای ملک با متراژ کوچک و ارزان قیمت را به صورت اجاره به شرط تملیک در خانه دار شدن مستأجران بی تاثیر ندانست و ادامه داد: تا مادامیکه عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد شاهد هرج و مرج و افزایش بی حد و حصر اجاره بها خواهیم بود.

وی با اظهار نگرانی از اینکه قیمت ها همزمان با تورم افزایشی است، تصریح کرد: متاسفانه برخی مالکان قیمت نامتعارف پیشنهاد داده و باید گفت به نظر می رسد مصوبه افزایش قیمت اجاره بها راهگشا نخواهد بود.

*با این تفاسیر اجرای مصوبه اجاره بها در همدان تا سقف ۱۵ یا ۲۵ درصد هیچ گره ای از کار مستأجران باز نمی کند چرا که برخی از مالکان با قراردادهای صوری یا درخواست هزینه از مستاجر به انحای مختلف سعی دارند که بیشترین نفع را در این خصوص ببرند.

از طرفی یکی دیگر از راهکارها برای ساماندهی بازار مسکن و به خصوص اجاره نشینی، ساخت و ایجاد مسکن استیجاری است دولت می‌تواند چنین پروژه‌ای را در کلانشهرها و شهرهای کوچک اجرایی کند تا از این طریق به حمایت از مستاجران نیز بپردازد و از التهابات بازار رهن و اجاره بکاهد.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=3394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت