هر انتخاباتی بر اقتصاد تاثیرگذار است | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

هر انتخاباتی بر اقتصاد تاثیرگذار است

  • کد خبر : 8140
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
هر انتخاباتی بر اقتصاد تاثیرگذار است
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه هر انتخاباتی بر اقتصاد تاثیرگذار است گفت: دانایی، پویایی و اثرگذاری اقدامات مجلس بر همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد تأثیرات مهمی دارد.

به گزارش آوای هگمتان، دکتر حسن رحیمی‌روشن روز گذشته در میزگرد رسانه‌ای تأثیر انتخابات بر اقتصاد که به همت این پایگاه خبری تحلیلی، در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وقایع مهم سال جاری انتخابات است و در یک نظام مردم‌سالار مجلس مانند یک ارگانیسم زنده و هسته اصلی نظام مردم سالاری است.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات برهمه ارکان جامعه و اقتصاد تاثیر دارد، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی ریل گذار اصلی مسائل است و حتی فرامین رهبری انقلاب و سیاست‌های کلی که رهبری با مشورت با مجمع تشخیص نظام تدوین می‌شود، نیز باید در مجلس تبدیل به قانون شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و هر انتخاباتی بر اقتصاد تاثیر خواهد گذاشت،گفت: ما در ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری که تعیین کننده دو نهاد قوه مقننه و مجریه هستند، را داریم که در سیاست داخلی و خارجی تاثیرگذار هستند.

*بهبود شرایط اقتصاد متأثر از قوانین و نظارت مجلس و عملکرد دولت است

رحیمی‌ روشن با بیان اینکه انتخابات مجلس دوازدهم می‌تواند نقش بسزایی در اصلاح ساختارهای اقتصادی داشته باشد، افزود: وجود مشکلات اقتصادی قابل انکار نیست و هر تصمیمی تا در مجلس به قانون تبدیل نشود نمی‌تواند اثر گذار باشد و مصوبات دولت نیز ذیل مصوبات مجلس است و دولت به تنهایی نمی‌تواند در بهبود اقتصادی اثر گذار باشد.

وی مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیر و بالاترین ارکان در همه عوامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را مجلس شورای اسلامی برشمرد و اظهار کرد: کیفیت مجلس، اندیشه نمایندگان، اهداف و اینکه انتخاب آنها از چه قشری باشد، در شرایط کشور اثرگذار است.

*نمایندگان مجلس توجه به تعلقات ملی را بر تعلقات محلی اولویت دهند

این استاد علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه اکثر نمایندگان ما به جای تعلق ملی، محلی است، تاکید کرد: نظام سیاسی همانند یک موجود زنده است و در هر موجود زنده هر اندامی کار خود را انجام می‌دهند و باید با هم متناسب باشند که صرف توجه به تعلقات محلی کشور را از پیشروی باز می‌دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه با اشاره به اینکه در ساختار سالم یک جامعه هر نهاد اعتبارات خود را به سهولت و بدون رایزنی دریافت می‌کند، تصریح کرد: این که مثلا یک نهاد آموزشی برای اینکه با رایزنی بودجه سالانه خود را تامین کند یک نقص جدی در این سیستم است و می‌بایست اعتبارات بدون رایزنی به نهادها داده شود، در حالی که هم اکنون اینگونه نیست و اعتبارات هر محل با رایزنی ممکن است.

در ادامه رحیمی‌روشن تاکید کرد: ساختار سیاسی سالم ساختاری است که هر چیزی سر جای خود است و کار ویژه خاص خود را انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه افزود: نمایندگان مجلس باید دیگاه اقتصادی خود را روشن کنند. به این معنی که آیا به نظام متمرکز اقتصادی باور دارند یا غیر متمرکز؟ زیرا باور به هر یک از این مفاهیم در نتیجه و نوع عمل و ریل گذاری اقتصادی جامعه موثر است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اصل۴۴ قانون اساسی اقتصاد از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل می‌شود اما صنایع بزرگ و مادر دولتی است، توضیح داد: سپس دیده شد که مالکیت دولتی زیان‌آور است و به سمت بخش خصوصی پیش رفتیم تا با این کار شاهد رونق باشیم که متاسفانه این مهم رخ نداد.

رحیمی‌روشن تصریح کرد: امروزه دو خودرو سازی بزرگ کشور ما زیان‌ده هستند و طبق گفته مدیران این شرکت‌ها دلیل این امر تزریق نیروی مازاد توسط نمایندگان به این دو شرکت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه ساختار انتخاباتی ما اینگونه است که نمایندگان ما نگاه محلی دارند، اظهار کرد: اکثر حوزه‌های ما تک نمایندگی است و مردم نیز از نمایندگان انتظار دارند تا به جای فرماندار و سایر ارکان عملا کنند .

وی توضیح داد : برخی برای بردن نامشان در لیست احزاب با هزینه گزاف همراه است مردم می پرسند این هزینه از کجا تامین خواهد شد؟ و اگر انتخاب شد باید دید این هزینه از کجا جبران شود؟ آیا با این حال می‌توان انتظار داشت اقتصاد کلان رشد کند.

*احزاب می‌توانند در سلامت و نشاط سیاسی کشور نقشی مؤثر ایفا کنند

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: برای انتخابات ابزاری مثل احزاب لازم است و باید حزب در جایگاه واقعی خود باشد و وابسته به شخص نباشد، در این صورت ما دغدغه مشارکت نخواهیم داشت؛ چرا که احزاب همواره برای مشارکت فعالیت خواهند کرد و احزاب برای ماندگاری باید افراد کارآمد را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه احزاب حتی می‌توانند سلامت انتخابات را تأمین کنند گفت: هرچه حزب، پویاتر و پرتلاش‌تر باشد نخبگان بیشتری در خود جای خواهد داد و مدیران مؤثری وارد چرخه سیاسی می‌کند که به این ترتیب مردم هم اقبال بیشتری برای مشارکت در انتخابات سالم و مؤثر خواهند داشت.

رحیمی‌ روشن با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر، کشور از وجود احزاب اثرگذار، فعال و هدفمند بی‌بهره است گفت: فعالیت احزاب می‌تواند به داشتن افرادی آگاه که توسط حزب توانمند و آگاه شده‌اند منجر شود و افرادی مثل شهید بهشتی و آیت‌اله خامنه‌ای را که در احزاب پویای سال‌ های نخست انقلاب فعالیت می‌کردند را به جامعه و سطوح مختلف مدیریتی وارد کند.

وی تصریح کرد: اگر حزب وجود داشته باشد شاخه‌های مختلف آن با بخش‌های مختلف جامعه در ارتباط خواهند بود و در سال‌ های دیگر انتخابات فعالیت سیاسی خواهند داشت.

رحیمی‌روشن با تاکید بر اینکه اگر ساختار حزبی وجود داشته باشد، نخبه پروری در احزاب اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: در این صورت ما در جامعه شاهد حضور افراد کارآمد و مدیران موفق خواهیم بود.

وی با عنوان این مثال که کشور انگلستان یک نظام دو حزبی است حزب محافظه کار و کارگر در آن در حال فعالیت‌اند، آن‌ ها در سال‌ های غیر انتخاباتی مشغول پرورش افراد برای سکانداری قسمت‌ های مختلف و تعیین صلاحیت‌ ها افراد برای تصدی امور اجرایی هستند و حزب است که افراد متخصص را پرورش میدهد و معرفی می‌کند تا بتواند دوباره در انتخابات موفق شود.

رحیمی‌ روشن با تاکید بر اینکه انتخاب نماینده و ساختار بدون وجود حزب یک نقص است اظهار کرد: چرا که این مهم باعث خواهد شد تا افراد بعد از انتخاب تازه به دنبال افراد برای سکانداری امور باشند.

این استاد دانشگاه افزود: تصمیم گیری‌ ها در جامعه نباید تنها بر پایه آموخته‌ ها از کتب باشد؛ بلکه هر تصمیم باید در جامعه قابل اجرا و قابل توجیه باشد و این ممکن نیست مگر اینکه افراد در ساختار احزاب آموزش عملی سیاست و سیاست گذاری را طی کنند.

وی در خصوص احزاب فعال در سایر کشورها اظهار کرد: احزاب فعال در سایر کشورها برای ارزش‌ های موجود کشور خود احترام قائل‌اند و بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنند.

وی عنوان کرد: انتخاب و پرورش افراد در احزاب یعنی فردی که هم تئوری پردازی و هم کار اجرایی انجام داده است، در این صورت دانشگاه، اصناف و سایر مراکز نباید دغدغه انتخابات داشته باشند بلکه این مهم به عهده احزاب است.

رحیمی‌روشن خاطر نشان کرد: اصلاح قوانین بر عهده نمایندگان است که به درستی انجام نمی‌شود؛ چرا که افراد حاضر در مجلس به قوانینی که برای خودشان مطلوب نباشد،رای نخواهند داد.

* قوانین ما هیچ مشکلی با احزاب ندارند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌ سینا با بیان اینکه قوانین ما هیچ مشکلی با احزاب ندارند، گفت: این که احزاب تشکیل شده نتوانسته‌اند موفق عمل کنند به عملکرد خودشان باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: با شرایط فعلی ایران هر چه مشارکت بیشتر باشد، بر اعتماد به نفس مسئولین و تصمیم گیری سایر کشورها نسبت به ما تاثیر خواهد گذاشت.

* مشارکت موثر و پر شور در انتخابات، مُسَکِن دردهای مزمن امروز جامعه

رحیمی‌ روشن با بیان اینکه مسکن دردهای مزمن امروز جامعه مشارکت موثر و پر شور در انتخابات است، افزود: چون ساختار اقتصادی ما سابقه هشتاد ساله دارد و همانند فرشی گره به گره بافته شده و نمی‌توان به سرعت آن را اصلاح کرد و به طور کلی هر دولتی اگر بتواند تورم را یک رقمی کند موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران ،انتخابات تنها برگزیدن افراد سیاسی نیست، اظهار کرد: امید است انتخابات پیش رو بر اقتصاد کشور نیز تاثیر بگذارد و مشکلات این حوزه را مرتفع سازد.

 

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=8140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت