به گزارش آوای هگمتان، علی خاکسار با اعلام این خبر گفت: مدیران دفاتر خدمات مسافرتی بهعنوان بازوان اجرایی گردشگری، نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان ایفا میکنند.
وی اظهار کرد: استان همدان دارای ۶۱ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است که بهصورت مستمر در حال ارائه خدمات به متقاضیان و گردشگران داخلی و خارجی هستند.
معاون گردشگری استان افزود: مدیران این دفاتر میتوانند ضمن معرفی آثار تاریخی، مناطق گردشگری و طبیعت بکر و بینظیر استان و همچنین با ایجاد تعامل و فراهم کردن زمینه ارتباطی با دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی داخل و خارج از کشور، برای جذب گردشگران فعالیت نمایند.
وی گفت: در این برنامه سه روزه همه ظرفیتهای استان همدان را به تورگردانان معرفی خواهیم کرد چرا که دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان عنصری واسطه میان عرضه کنندگان اصلی خدمات همچون شرکت های حمل و نقل و هتلها و مراکز اقامتی از یک سو و گردشگران متقاضی سفر از طرف دیگر عمل می کنند .
معاون گردشگری استان همدان عنوان کرد : آنها در واقع پیشانی مواجهه نخستین متقاضیان با صنعت جهانگردی به شمار می روند. توفیق یا عدم توفیق این واسطه ها بر موفقیت یا شکست برنامه های مقاصد گردشگری و عرضه کنندگان خدمات گردشگری به شدت تاثیر گذار است . از اینرو آشنایی با عملکرد این موسسات حائز اهمیت بسیار است .
وی گفت : این دفاتر با برقراری ارتباط میان عرضه کننده و متقاضی در واقع شکل دهنده بازار گردشگری هستند و در مواردی که این بازار پیشتر شکل گرفته است به عنوان عاملی رونق بخش و متحول کننده بازار عمل می کنند. وی در ادامه گفت: زیرساختها به عنوان موتور محرکه صنعت گردشگری باعث جذب سرمایهگذار و ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری در این بخش شده و در نهایت رونق صنعت گردشگری و توریسم را در پی دارند.
وی عنوان کرد: در اکثر کشورها صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا و ارز آور به شدت مورد توجه تمامی ذینفعان بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته است. بر این اساس برنامهریزان توجه به نیازهای گردشگران و ارائه خدمات مطلوب به آنان را در اولویت برنامههای خود قرار میدهند چرا که برای توسعه این صنعت رضایت گردشگران در درجه نخست اهمیت قرار دارد.
خاکسار افزود : آنچه که در صنعت گردشگری به گردشگران ارائه میشود شامل طیف وسیعی از خدمات شامل؛ حمل و نقل، اقامت، پذیراییتفریح و سرگرمی، خرید و … میباشد.
پر واضح است چنانچه در یک منطقه یا سایت گردشگری تاسیسات زیربنایی مناسبی وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار داشت که صنعت گردشگری در آن منطقه رونق و توسعه چندانی داشته باشد و این موضوع باعث میشود تا رقبا جریانات گردشگری را به نفع خود تغییر دهند. گردشگر جایی را برای سفر انتخاب میکند که تواَمان دارای جاذبه و امکانات رفاهی، تفریحی و سرگرمی باشد چرا که تنها وجود جاذبه در یک منطقه نمیتواند نیازهای گردشگران را مرتفع سازد.