همکاری دوجانبه همدان و صربستان در حوزه کشاورزی افزایش می‌یابد | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
در بازدید ازطرح‌های کشاورزی استان مطرح شد

همکاری دوجانبه همدان و صربستان در حوزه کشاورزی افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 1087
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
همکاری دوجانبه همدان و صربستان در حوزه کشاورزی افزایش می‌یابد
سفیر صربستان در سفر دو روزه خود به همدان از طرح‌های کشاورزی این استان بازدید کرد و ضمن مفید خواندن این سفر و اشاره به تشکیل اتاق بازگانی مشترک ایران و صربستان در ماه‌های آتی از افزایش همکاری دوجانبه در زمینه کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آوای هگمتان، منصور رضوانی جلال با اشاره به بازدیدهای سفیر صربستان  از پروژه‌های بخش کشاورزی گفت: استان همدان یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار مساحت دارد، که حدود ۱٫۲ از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد اما تامین کننده بیش از ۴ درصد از محصولات کشاورزی کشور است.

وی با اظهار اینکه همدان با حدود ۱۱۷ هزار بهره‌بردار، نزدیک ۲۸ درصد از اشتغال استان و بیش از ۲۰ از ارزش افزوده اقتصادی استان به بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده، افزود: برخی اوقات محصول را در محل کشت و برخی اوقات به استان منتقل می‌کنند به‌طوری‌که استان همدان مرکز نگهداری و پایلوت وباراندازمصوب کشوری سیب‌زمینی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید می‌شود، گفت: در تولید گندم مقام ششم در سطح کشور، در تولید گردو مقام اول، در سیر دانه‌ای اول، در تولید انگور رتبه دوم و در برخی محصولات مثل گیاهان دارویی در رتبه‌های سوم و چهارم قرار داریم.

وی با اظهار اینکه در استان همدان بهره‌وری نسبت به میانگین کشوری بالاتراست، افزود: در برخی از محصولات مانند گیشنیز و رازیانه بیش از ۹۰ درصد از تولیدات کشور در این استان تامین می‌شود.

رضوانی جلال بیان کرد: در کنار تولید بهره‌ورانه محصولات، واحدهای فرآوری از جمله فرآوری کشمش که روز گذشته از یکی از آن‌ها بازدید شد، حدود ۶۵ واحد فرآوری کشمش در حال فعالیت هستند و از سایر استان‌ها نیز انگور جهت فرآوری به این واحدها ارسال و پس از فرآوری بازگردانده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه دربخش سیب زمینی بیش از ۴۰۰ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای ایجاد شده است ، افزود: حدود ۲۲۰ هزار تن فعال است و باقی آن با پیشرفت میانگین ۶۰درصدی در حال تکمیل است.

وی تصریح کرد: ما قدرت فرآوری، نگهداری و صنایع تبدیلی را روز به روز در استان افزایش می‌دهیم جای خوشحالی است که ما از دو سال قبل، ارتباط خوبی با کشور صربستان داریم و با استفاده از چند رقم بذر به نتایج خوبی برسیم.

رضوانی جلال با اظهار خرسندی از اینکه صربستان ذخایر ژنتیکی خوبی در هسته های بذر دارد که بایداز این  فرصت در حوزه های حبوبات، گیاهان دارویی یا علوفه‌ای استفاده کنیم، اذعان کرد: در استان همدان از اراضی آیشمان استفاده می‌کنیم و قصد داریم دانه‌های روغنی بکاریم که هسته های اولیه آن را می توانیم از صربستان تهیه کنیم.

روابط سیاسی ایران و صربستان مسالمت آمیز است

سفیر صربستان با اظهار اینکه ایران و صربستان روابط سیاسی خیلی خوبی باهم دارند که خود زمینه‌ساز ایجاد روابط اقتصادی است، اضافه کرد: منتظر اجلاس کمیسیون اقتصادی بین صربستان و ایران هستیم که پیش از پایان سال میلادی در تهران تشکیل شود.

تودورویچ ادامه داد: در چهارچوب این کمیسیون اقتصادی مشترک، کشاورزی مهم‌ترین بخش بوده چرا که پتاسیل های بسیاری برای روابط این دو کشور وجود داردو امیدواریم با تشکیل اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و صربستان طی ماه های آتی، بازرگانان بتوانند اطلاعات خود را تبادل کنند.

وی در حوزه روابط اقتصادی بر روابط بیشتردربخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: بعضی از محصولات به صربستان صادر می‌شود که می خواهیم این موضوع توسعه یابد و متقابلا از صربستان به ایران محصولاتی صادر شود.

 

 

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=1087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت