ورود دولت در پروژه مسکن ملی، گره مسکن را کورتر می کند/ به زودی نقاط توافق شده برای پروژه مسکن ملی اعلام می شود | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7
ازپروژه مسکن ملی همدان چه خبر؟

ورود دولت در پروژه مسکن ملی، گره مسکن را کورتر می کند/ به زودی نقاط توافق شده برای پروژه مسکن ملی اعلام می شود

  • کد خبر : 4128
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱:۳۱
ورود دولت در پروژه مسکن ملی، گره مسکن را کورتر می کند/ به زودی نقاط توافق شده برای پروژه مسکن ملی اعلام می شود
ورود دولت در ساخت پروژه مسکن ملی، طبق گفته ی کارشناسان این حوزه نه تنها دردی از جامعه را حل نمی کند بلکه تاثیری در کاهش یا ثبوت قیمت مسکن نخواهد داشت.

به گزارش آوای‌هگمتان،  پروژه مسکن ملی در همدان همچنان بلاتکلیف مانده الحاق ۶۸۰ هکتار از اراضی برای ساخت این پروژه بزرگ‌به دلایلی انجام نشد و باید پروژه را نقطه سرخط دانست….

باید گفت مسکن در همدان کالائی بسیار لوکس به حساب می آید که امروزه با وضع اقتصادی و معیشتی جامعه تبدیل به آرزوی دور برای قشر مستاجر و کم توان اقتصادی شده است. مسکنی که باید مامن و محل آرامش افراد باشد به رویائی دست نیافتنی مبدل شده …

حال پروژه مسکن ملی که بارقه ای امید را در دل خوش نشینان روشن کرده و به عنوان جرقه ای در تاریکی قیمت های نجومی مسکن به شمار می آمد کماکان در پیچ و خم زمین برای ساخت دست و پنجه نرم می کند از طرفی ورود دولت در این پروژه ی عظیم به گفته ی کارشناسان امر مشکلی را حل نخواهد کرد، و بحث جانمایی این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا تجربه ی مسکن مهر تکرار نشود در این خصوص گفت و گوئی را با دکتر حسن سجادزاده عضو کارگروه معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان انجام دادیم.

*الحاق ۶۸۰ هکتار برای پروژه مسکن ملی شتاب زده بود 

حسن سجاد زاده در گفت و گو با آوای هگمتان، با اظهار اینکه در مسکن ملی تا کنون اقدام شاخصی انجام نشده، گفت: تاحد زیادی انتخاب زمین مورد نظر با فشار به مشاوره مربوطه و بدون مطالعات کافی از سوی راه و شهرسازی انجام شد و زمینی را به صورت خط کشی شده به مشاور تحمیل کردند.

کارشناس حوزه ی شهری با بیان اینکه مشاور، زمین مورد نظر را به عنوان مجموعه متصل به شهر دید و ۶۸۰ هکتارمطرح شد، ادامه داد: حدود ۵۰ هکتاراز ۶۸۰ هکتار قابلیت تبدیل به زمین ملی را داشت.

وی تصریح‌کرد: مادامیکه ساخت مسکن به دست دولت باشد نه کیفیت فضای مسکونی افزایش می یابد و نه تاثیری در ثبات یا کاهش قیمت خواهد داشت.

سجادزاده با اعلام اینکه متولیان مسکن باید ساخت پروژه را به دست افراد متخصص سپرده و مردم نیز در این امر مشارکت داشته باشند، تصریح‌کرد: انتخاب زمین برای ساخت مهم بوده در غیر اینصورت رواج حاشیه نشینی را به همراه خواهد داشت.

وی با عنوان اینکه در بحث ساخت مسکن نباید تجربه را دوباره تجربه کرد،افزود: در عمل نباید انتظار داشت کیفیت مسکن یا کاهش قیمت آن چیزی را متصور شد.

عضو کارگروه معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان با اظهار اینکه مشکلات فرهنگی و اجتماعی در پروژه مسکن مهر نباید تکرارشود، افزود: از نظر زیست محیطی فضای سبزی برای مساکن مهر دیده نشد و خیلی ضعف های دیگر که نباید چشم پوشی کرد، این مهم را به ذهن متبادر می کرد که سیاست و دیدگاه از بالا به پایین ساخت و تحویل مسکن راهگشا نیست.

سجادزاده با بیان اینکه باید به سمت هوشمندسازی و خلاقیت در حوزه شهری پیش رویم، اضافه‌کرد: باید شهری با مشارکت مردم و انسان محور را متصورشد و پهنه هایی را در نظر بگیریم تا هزینه هایی که برای زیرساخت صرف شود از قیمت مسکن فراتر نرود.

وی خاطر‌نشان کرد: افرادی که از بنیه مالی قوی برخوردار نیستند و چشم امید به مسکن ملی دوخته‌اند نباید چندین برابر مبلغ که تصور می کنند را به دولت پرداخت کنند.

*شناسائی ۱۷ نقطه برای پروژه مسکن ملی

ایوب اسداللهی در گفت و گو با آوای‌هگمتان، با بیان‌اینکه کارگروه برای توافقات تملک اراضی تشکیل شده، گفت: نزدیک به ۱۷ نقطه در همدان در نظر گرفته شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان مساحت این ۱۷ نقطه برای ساخت پروژه مسکن ملی را ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و ادامه‌داد: تلاش می شود ظرف یکی دو هفته پیشرو نتیجه نهایی اعلام شود.

وی با بیان اینکه این ۱۷ نقطه در کارگروه با حضور سایر دستگاه‌ها مطرح خواهد شد، تصریح کرد: در مناطق مختلف شهر مطرح است، اما هنوز قطعی نیست چرا که نمیخواهیم قضیه و رانت ۶۸۰ هکتار زمین دوباره تکرار شود.

اسداللهی با عنوان اینکه به زودی نقاط توافق شده برای طرح مسکن ملی اعلام خواهد شد، اضافه کرد: با حدود ۴۲۰ نفر توافقات انجام شده و باقی قضایا منوط به کارگروه است و به صورت رسمی مطرح خواهدشد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان با تاکید بر اینکه در خصوص بحث تعاونی مسکن اگر مشکلی دربحث کاربری وجود داشته باشد به شرط اینکه نفرات معرفی شده دارای واجد شرایط باشند،حمایت می کنیم ، ادامه‌داد: طی مدت دوماه این نقاط شناسایی شد که در حاشیه و نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: اگر فردی برای ساخت، زمین داشته باشد و پیشنهاد دهد، همکاری خواهیم کرد.

وی اضافه‌کرد: افرادی که برای پروژه مسکن ملی ثبت نام کرده اند بالطبع در بحث زیرساخت آب، برق ، گاز و‌..اقدامات لازم از سوی سازمان های زیربط انجام خواهدشد.

اسداللهی در بحث جانمایی زمین نیز بیان‌کرد: جمعیتی که برای مسکن ملی ثبت نام شده امکان اینکه به شهر، اضافه شود وجود ندارد بنابراین تعدادی در بافت فرسوده پیشنهاد شده و مابقی در سایر نقاط و حاشیه انجام خواهد شد.

*با این تفاسیر پروژه مسکن ملی از زوایای مختلف باید بررسی شود، یکی از این زوایا انتخاب نقطه مناسب برای شروع این پروژه عظیم است تا تجربه مسکن مهر تکرار نشود از طرفی ورود بخش خصوصی در این پروژه بزرگ در موفقیت بی تاثیر نیست چرا که طبق گفته ی کارشناسان مسکن ورود دولت در ساخت و ساز مشکلات عدیده از جمله افزایش قیمت مصالح ساخت و ساز و ..بسیاری مسائل دیگر را به همراه خواهد داشت.
مستأجران به این پروژه امید بسته اند امیدواریم ارگان های متولی با در نظر گرفتن همه ی زوایای امر کلنگ پروژه را به زمین زده و هرچه سریعتر تکلیف این پروژه را مشخص کنند.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=4128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت