پایش تغییرکاربری اراضی زراعی و باغات با روش دانش بنیان | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2
مدیر امور اراضی کشاورزی استان همدان:

پایش تغییرکاربری اراضی زراعی و باغات با روش دانش بنیان

  • کد خبر : 3006
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
پایش تغییرکاربری اراضی زراعی و باغات با روش دانش بنیان
مدیر امور اراضی کشاورزی استان همدان خبر داد: پایش تغییر کاربری زراعی و باغات استان همدان با استفاده از روش های دانش بنیان آغاز شد.

به گزارش آوای هگمتان، به نقل از فارس، هوشنگ کرمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی ادوار گذشته به واسطه اجرای طرح‌ها، پروژه‌های عمرانی، طرح‌های تولیدی و نهایتا ساخت اتاق‌های کارگری شاهد تغییر کاربری اراضی بودیم.

وی افزود: آن بخش از تغییر کاربری غیر مجاز که باعث به خطر افتادن امنیت غذایی می‌شودجهت تسریع در شناسایی و پیشگیری از این دست تغییرکاربری های غیرمجاز از روش‌های نوین و دانش بنیان بهره خواهیم برد.

کرمی افزود: خوشبختانه کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات و کمیسیون تغییرکاربری ازکمیسیون‌های خیلی فعال است و در سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ پرونده را در کمیسیون تبصره یک ماده یک مطرح کردیم وعمدتا با توجه به طرح های خوبی که منجر به تولید و اشتغال‌زایی می‌شده نهایتا مجوز تغییر کاربری آن‌ها صادر شده است.

وی افزود: متاسفانه بنا بر دلایل مختلف از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نهایتا بیماری نوظهور کرونا اشتیاق و هجوم برای تغییرکاربری، به ویژه در باغات بسیار افزایش یافته است و سبب شده بخش قابل توجهی از اراضی مستعد تبدیل به ساختمان تبدیل شود که علاوه بر از بین بردن یکپارچگی زمین، باعث تخریب بخش قابل توجهی از اراضی درجه یک و باغات شده است که به‌رغم اطلاع‌رسانی‌هایی که برای کشاورزان و باغداران درخصوص تبعات و عواقب تغییر کاربری غیرمجاز شده است این اتفاقات ظرف دو سال گذشته به وفور به ویژه در حریم شهر همدان و شهرهای بزرگ استان در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: از این رو قانون‌گذار و وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان امور اراضی از سنوات قبل راهکارهای مختلفی جهت جلوگیری از تغییرکاربری انجام دادند. هر چند راه برای تغییر کاربری مجاز در صورت وجود شرایط مساعد و همچنین اجرای طرح های ارزنده فراهم است.

کرمی بیان کرد: به خاطر جلوگیری از هدررفت منابع و تخریب اراضی یگان حفاظت اراضی شکل گرفت و گشت‌هایی در سطح شهرستان‌های مختلف کشور ایجاد شدو در استان همدان نیز در تمام شهرستان ها گشت یگان حفاظت و سامانه ۱۳۱ متمرکز شده و از طریق بازدید گشت و وصول گزارشات از طریق سامانه تغییرکاربری به یگان حفاظت اعلام و ابلاغ می‌شود و برخوردهای قانونی انجام می شود.

مدیر امور اراضی کشاورزی استان همدان بیان کرد: با توجه به حجم و گستردگی پهنه‌ای که باید تحت رصد باشد که طبق آن نزدیک به یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی استان باید پایش شود و از طرفی کمبود منابع و امکانات خودروها و ماشین‌آلات و تجهیزات سبب شده که کل اراضی تحت پوشش گشت قرار نگیرد.

وی افزود: به ویژه در نقاط دوردستی که از مسیرهای اصلی دور هستند و تغییرکاربری در این مناطق اتفاق می‌افتد و ممکن است از دید همکاران دور بماند. امسال هم سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین است. ما نیز به تبعیت از این شعار پیگیری کردیم تا از ظرفیت دانش بنیان بهره گیریم تا این نقص ها در سطح استان از بین برود و کمبود نیرو و تجهیزات پوشش داده شود.

وی اعلام کرد: قراردادی در حال انعقاد است تا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که کار پایش را از طریق عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای انجام می‌دهند از تصاویر ماهواره‌های و عکس‌های هوایی به صورت مقطعی هفتگی و ۱۰ روزه این پایش را انجام می‌دهند و گزارش به صورت هوشمند به یگان حفاظت و گشت‌ها اعلام می‌شود.

کرمی خاطرنشان کرد: مزیت بهره گیری از روش های دانش بنیان در شناسایی تغییرکاربری‌ها این گشت‌های ما بسیار هدفمند سرکشی می‌کنند و مستقیما با تغییر کاربری های غیرمجاز برخورد می‌کنند این موضوع خیلی کمک می‌کند که بتوانیم نظارت و پایش خوبی بر اراضی زراعی و تغییرکاربری ها داشته باشیم.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=3006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت