برگزاری ۸۷ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی/ بازدید رایگان از موزه ها و اماکن تاریخی در ۲۸ اردیبهشت ماه | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7
مدیر کل میراث فرهنگی همدان:

برگزاری ۸۷ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی/ بازدید رایگان از موزه ها و اماکن تاریخی در ۲۸ اردیبهشت ماه

  • کد خبر : 3095
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
برگزاری ۸۷ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی/ بازدید رایگان از موزه ها و اماکن تاریخی در ۲۸ اردیبهشت ماه
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از برگزاری ۸۷ برنامه در هفته میراث فرهنگی خبر داد و افزود: بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی در ۲۸ اردیبهشت ماه رایگان است.

به گزارش آوای هگمتان علی مالمیر در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته روابط عمومی با بیان اینکه بزرگداشت ثبت گنبد علویان در سازمان علمی و فرهنگی جهان (آیسسکو) یکی از اتفاقات خوب است، افزود: بزرگداشت یک سده باستان‌شناسی در محوطه تاریخی هگمتانه از دیگر برنامه ها است.

مالمیر به برگزاری سه نشست باستان‌شناسی معماری و شهرسازی و پایگاه‌های تاریخی در دانشگاه بوعلی سینا اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری تور در قالب بافت گردی و بازدید از جاذبه‌های ها و آثار تاریخی از دیگر برنامه ها عنوان کرد

وی با بیان اينکه در حوزه میراث ناملموس رویدادها و نشست ها پیش بینی می شود، اضافه کرد: بازدید از موزه ها و اماکن سطح استان در روز ۲۸ اردیبهشت ماه رایگان است.

وی با اعلام اینکه عرصه پیشنهادی ثبت جهانی در قالب محور تاریخی همدان به ثبت ملی رسید، افزود: در حوزه آثارثبتی ۲۰۷ اثر منقول و غیرمنقول ، طبیعی، ملموس در سال های اخیر ثبت شد که تا کنون یک هزارو ۱۶۲ اثر ثبت شده است.

وی با بیان اينکه در حوزه میراث ناملموس از مجموع ۹۲ اثر، ۶۴ اثر در سال های اخیر ثبت شد، اضافه کرد: ۱۱ مورد اثر طبیعی، ۲۳ مورد آثار معقول به ثبت رسیده که ۱۸ درصد از آثار ثبتی ایران در سال‌های اخیر است.

برگزاری “فم تور” از امروز تا جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از برگزاری ” فم تور” از امروز ۲۷ اردیبهشت ماه تا جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه خبر داد و افزود: این برنامه از قبل پیش بینی شده‌بود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

مالمیر بازدید دانش‌آموزی از مجموعه هگمتانه
وفراخوان عکس از روستای ورکانه و سیمین را از دگر برنانه ها برشمرد و ادامه داد: ثبت تاریخی منظر تاریخی هگمتانه از اولویت هایی است با کمک رسانه ها به ثبت جهانی برسد.

وی با بیان اینکه مقدمات ثبت تاریخی منظر هگمتانه آغاز شده و ساماندهی این عرصه در هگمتانه و بازار یک اقدامات اساسی است، تصریح کرد: با هم افزایی در استان اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه ارزیابان یونسکو در سال آینده در همدان حضور خواهند یافت، اضافه کرد: پرونده  در حال آماده‌سازی است تا توسط وزارت میراث به یونسکو ارسال شود.

مالمیر به اقدامات در راستای ساماندهی این محوطه از جمله ساماندهی و جداره‌سازی، حذف سواره از حریم تپه هگمتانه و مرمت نقاطی از حریم تاریخی که آسیب دیده اشاره کرد و افزود: یکسال پرکار را در عرصه پیشنهادی پیش رو داریم و نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها بیش از پیش هستیم.

*پاسخ وزارت کشور در خصوص غار دودزا فصل الخطاب است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگار آوای هگمتان در خصوص تعیین تکلیف ثبت ملی غار دودزا این چنین گفت: ثبت ملی هر اثر در هر کجا باشد به نام آنجاست و اگر مربوط به چند شهر و استان باشد به نام مشترک آنها ثبت می‌شود.

مالمیر با بیان اینکه در ثبت ملی غار دودزا، زنجان و همدان هر یک معتقد هستند باید به نام آنها ثبت شود در صورتی که اگر مشخص شود که بخشی از عرصه به صورت مشترک است، به نام هر دو استان ثبت ملی می‌شود، اضافه کرد: مرجع اعلام نظر بر اساس تقسیمات کشوری، وزارت کشور بوده و پاسخ وزارت کشور فصل‌الخطاب است.

*اشیای سرقتی از موزه، بدلی بود

مالمیر در بخش دیگری از سخنان خود به خبر سرقت از یکی از موزه‌ها اشاره کرد و افزود: بخشی از آثاری که از خرید و فروش غیرمجاز بدست می‌آید، آثار بدلی است و اصل نیست که باید معدوم شود، همین موضوع باعث شد به علت قصور و غفلتی که صورت گرفت، یک شی بدل، توسط فردی سرقت شود.

وی افزود: سارق به سرعت شناسایی و مقرر شد همان اشیای بدلی نیز به موزه برگردانده شود هرچند بدون اغماض پرونده او بررسی می‌شود.

*حضور ۱۵ فعال گردشگری کشوری در همدان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد: ۱۵ نفر از فعالین گردشگری در سطح کشور به مدت ۴ روز میهمان استان خواهند بود.

علی خاکسار با اشاره به اینکه میراث ناملموس اشاره کرد و افزود: فعالان گردشگری باحضور در کارگاه تولید سوغات، صنایع دستی، منبت و سفالگری و‌‌‌…بازدید خواهند کرد.

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=3095

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت