افتتاح هفت پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۳۹ هزار میلیون ریال در هفته دولت | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

افتتاح هفت پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۳۹ هزار میلیون ریال در هفته دولت

  • کد خبر : 6643
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
افتتاح هفت پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۳۹ هزار میلیون ریال در هفته دولت
هفت پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۳۹ هزار میلیون ریال در هفته دولت در استان همدان افتتاح شد .

به گزارش آوای هگمتان، اسفندیار خزائی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر از افتتاح هفت پروژه آبخیزداری در استان همدان با اعتباری بالغ بر ۱۳۹ هزار میلیون ریال در هفته دولت خبر داد و گفت: هفت طرح شامل بندهای رسوبگیر با بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی تکمیل و هفته دولت سالجاری بهره برداری می شود.

وی اظهار داشت: احداث بندهای رسوبگیر با مشخصات فنی «سنگی ملاتی، خشکه چین و گابیون بندی» و ظرفیت ۱۰۰ تا ۷۰۰ متر مکعب آب با ارتفاع تا ۴.۵ متر در ۶ شهرستان اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: پنج طرح از این تعداد با بهره گیری از منابع ملی و ۲ طرح از محل منابع استانی اجرایی شده و در مجموع اجرای این هفت طرح ۱۳۹ میلیارد و ۲۶۴ میلیون ریال هزینه داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: اجرای بند رسوبگیر در کنترل رسوب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و کنترل سیلاب بسیار موثر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: تاکنون ۲۴ هزار بند و سازه رسوبگیر از ارتفاع یک تا ۶ متر متناسب با حجم آب مخزن، روان آب های حوزه بالا دست در استان همدان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: احداث هر بند خشکه چیب به طور متوسط ۱۰ میلیون ریال و گابیونی و سنگی ملاتی ۱۵ میلیون ریال به ازای هر متر مکعب برای دولت هزینه در بر دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: احداث این بندها موجب کنترل ۱۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در سال شده است یعنی هر سازه به طور متوسط ۴۰۰ متر مکعب روان آب را در طول سال و بارش های مختلف کنترل می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: ۳۰ میلیون متر مکعب از روان آب های کنترل شده استحصال می شود و مابقی در لوله های کشاورزی پایین دست جریان یافته یا به مرور تبخیر می شود.

وی کنترل بندهای رسوبگیر را در کاهش فرسایش خاک نیز موثر دانست و گفت: احداث این بندها به طور متوسط ۲ تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری می کند و با توجه به وسعت ۳۵۰ هزار هکتاری عملیات آبخیزداری در همدان سالانه از فرسایش ۷۰۰ هزار تن خاک جلوگیری می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، افزایش تولید علوفه با توجه به مرطوب شدن اراضی مجاور بندهای آبخیزداری، رفع تشنگی حیات وحش با فراهم کردن زمینه جمع شدن آب، فرود پرندگان در این محل ها و افزایش شمار آبزیان را از دیگر مزایایی اجرای طرح های آبخیزداری دانست.

خزائی افزود: همچنین سرسبزی و آبادانی دشت ها و طبیعت استان موجب رغبت گردشگران برای حضور در این مناطق و توسعه و تقویت طبیعت گردی و گردشگری طبیعی می شود.

به گفته استاندار همدان هفته دولت ۱۴۰۲ یک هزار و چهار طرح عمرانی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی به ارزش ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این استان بهره برداری همچنین عملیات اجرایی ۱۷۵ طرح عمرانی با اعتبار ۳۹۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آغاز می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، در بخش دیگری از سخنان خود از رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع طبیعی سخن گفت و گفت : در ۲۲۷ پلاک استان در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید با همکاری جهاد کشاورزی صورت گرفت .

خزائی در ادامه به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و افزود : سهمیه استان همدان ۳ میلیون اصله نهال است که این تعداد در نهالستان قدس ملایر و همچنین بصورت مشارکتی تولید شده است.

وی اضافه کرد : در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تعداد ۲ میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه ای در نهالستان قدس ملایر و هم بصورت مشارکتی تولید شده است که در طرحهای زراعت چوب ، توسعه فضای سبز شهری و احیاء و غنی سازی جنگلها استفاده می شود

وی خاطر نشان کرد : طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال( از. سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵) در کشور اجرا می شود که سالیانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و کاشت می شود

خزائی در ادامه گفتگو جلب مشارکت مردم در حفظ ، احیا و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی را حائز اهمیت برشمرد و ابراز کرد : تعداد ۹۰۰۰ نفر در همدان همیار طبیعت شده اند و برای آن‌ها کارت همیار طبیعت صادر شده و آموزش های لازم را در این خصوص دیده اند

 

لینک کوتاه : http://avayehegmatan.ir/?p=6643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت