تب تند بازار مسکن به عرق نشسته؟ / صدور پروانه ساختمانی با چالش روبروست | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

تب تند بازار مسکن به عرق نشسته؟ / صدور پروانه ساختمانی با چالش روبروست

  • کد خبر : 7438
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
تب تند بازار مسکن به عرق نشسته؟ / صدور پروانه ساختمانی با چالش روبروست
باید گفت مسکن در همدان کالائی بسیار لوکس به حساب می آید تا جایی که امروزه با وضع اقتصادی و معیشتی جامعه تبدیل به رویایی شیرین و دور برای قشر مستاجر و کم توان اقتصادی شده است. مسکنی که باید مامن و محل آرامش افراد باشد به رویائی دست نیافتنی مبدل شده است، قیمت ملک در همدان همواره با افت و خیز فراوان همراه بوده به طوریکه در چند سال گذشته سیر صعودی خارج از عرف و قانون را شاهد بوده است .

به گزارش آوای هگمتان طی یکی دو ماهه اخیر زمزمه هایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن در شهر همدان به گوش رسید ، خبرنگار آوای هگمتان همدان به سطح شهر رفته و از چند مشاور املاک این مطلب را جویا شد.

رضا بیگ محمدی در خصوص وضعیت بازار مسکن و قیمت آن با بیان اینکه خرید و فروش هفت ماه است که در رکود به سر می برد، اظهار کرد: قیمت مسکن در همدان به طور غیر متعارف بالا رفت قدرت خرید مردم کاهش یافت.

این مشاور املاک که در محله پاستور فعالیت دارد با اعلام اینکه صاحبان املاک قدیمی با فروش ملک خود می توانستند صاحب آپارتمان نوساز در حد متراژ پایین شوند، تصریح کرد: هم اکنون سازندگان مسکن به احداث ملک بالای ۱۰۰ متر روی آوردند و عملا قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته است.

وی ‌به دلایل افزایش بی رویه قیمت ملک در همدان گریزی زد و با عنوان اینکه یکی از موارد افزایش نرخ مصالح ساختمانی بود اما باید سوال کرد که مگر این افزایش فقط مختص همدان بوده که اینگونه قیمت ملک را تکان داد؟

* مردم قدرت خرید ندارند، مراجع قضایی ورود کنند

بیگ محمدی با بیان اینکه همدان بعد از پایتخت بالاترین قیمت مسکن را به خود اختصاص داده، خاطرنشان‌شد: مردم قدرت خرید ندارند مراجع قضایی باید به این امر ورود کنند.

وی به ضعف برخی مشاورین املاک در افزایش قیمت ملک اشاره کرد و ادامه داد: افزایش دوبرابری قیمت ملک سبب شده تا نرخ اجاره نیز افزایش یابد و مستاجرین بیش از هر قشر دیگری متضرر شدند.

این مشاور املاک با اظهار اینکه فروشندگان واقعی که ملک خود را چندین برابر قیمت مرسوم برای فروش گذاشته اند، اندکی قیمت را کاهش داده تا ملک به فروش برسد، اضافه کرد: به نظر من آن گونه که باید شاهد کاهش قیمت نیستیم.

بیگ محمدی با اعلام اینکه احداث مسکن ملی برای قشر کم درآمد جامعه بوده و در حاشیه شهر است، افزود: افرادی که داخل شهر دنبال خرید و فروش هستند قیمت را کاهش نمی دهند و هنوز نرخ مسکن در مرکز و بالای شهر بالا است.

وی اضافه کرد: وقتی قیمت ملک در شهرک ها با نرخ ۳۵ تا ۴۰ میلیون به فروش می رسد خوب فروشنده در مرکز شهر نیز قیمت ملک خود را افزایش می دهد.

این مشاور با تاکید بر اینکه هنوز دستگاههای متولی حوزه مسکن به درستی ورود نکرده‌اند، افزود: نباید اجازه داد هیچ مالکی چندین برابر قیمت تمام شده ملک را افزایش دهد باید اضافه کنم تعیین قیمت توسط کارشناس نیز فقط امری تشریفاتی بود و خود مالک در نهایت قیمت ملک را تایین می کرد .

به سراغ مشاور املاک دیگری در کوی اعتمادیه رفتیم.

* کاهش ۲۰ یا ۳۰ درصدی ملک تاثیری در بازار مسکن ندارد

علی حمیدی با بیان اینکه احداث مسکن ملی در همدان و رکود بازار سبب شده تا قیمت مسکن کاهش یابد، افزود: معاملات انگشت شمار انجام می شود در مقطعی شاهد افزایش قیمت خارج از قائده در همدان بودیم و کاهش ۲۰ یا ۳۰ درصدی ملک تاثیر چندانی در قیمت نهایی آن نخواهد داشت و عملا قدرت خرید مردم پایین است

وی در خصوص بازار رهن و اجاره نیز با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی نرخ اجاره بها را باید همچنان موجران رعایت کنند، اضافه کرد: بازار رهن و اجاره هم در رکود است و جابه جایی کمتر اتفاق می افتد.

وی بابیان اینکه عرضه و تقاضای مسکن در حال حاضر تعادل دارد ، افزود: قیمت مسکن سیر نزولی دارد اما با افزایش نامتعارف قیمت ملک تا رسیدن به قیمت مطلوب و نزدیک به واقعیت فاصله زیادی دارد.

وی گرانی تعرفه های دولتی و گرانی مصالح ساخت و ساز را در افزایش قیمت ملک بی تاثیر ندانست.

*صدور پروانه ساختمانی هنوز زمانبر است

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان همدان با بیان اینکه بازار مسکن چندین ماه راکد است، اعلام کرد: از نظر بنده قیمت مسکن کاهش نداشته است.

محمد صادق پارسا مهر در گفت و گو با آوای هگمتان، با عنوان اینکه احداث ۱۱ هزار واحد مسکونی در شهرک پرواز قطعا در کاهش قیمت ملک تاثیر دارد اما در محدوده پایین و حاشیه شهر، افزود: در قسمت جنوبی شهر همچنان شاهد افزایش قیمت هستیم و تاثیری در قیمت این مناطق ندارد.

پارسا مهر راه برون رفت از این شرایط و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ملک در همدان را عرضه زمین عنوان کرد و ادامه داد: در قسمت جنوبی شهر همدان املاک قدیمی و کلنگی کوبیده شده و ساخت و ساز انجام میشود ، باید عرضه زمین و تفکیک جدید انجام شود تا قیمت ملک در این مناطق نیز کاهش یابد.

وی با اظهار اینکه اگر انبوه سازی قصد ساخت داشته باشد باید در زمستان سال قبل پروانه ساختمانی را اخذ کرده و در فصل بهار اقدام به ساخت کند، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ دو میلیون و ۶۵۰ پروانه ساختمانی توسط انبوه سازان اخذ شد در حالیکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۰ هزار پروانه ساخت صادر شد که شاهد کاهش ۶۵ درصدی آن بودیم.

رئیس انبوه سازان استان همدان با بیان اینکه نبود زمین جدید برای احداث مسکن و فرایند طولانی صدور پروانه ساختمانی معضلی است که همچنان ادامه دارد، افزود: استاندار دستور داد که صدور پروانه یک ماه انجام شود اما هنوز به سرانجام نرسیده و فرایند کوتاه نشده است.

وی ادامه داد: صدور پروانه ساختمانی در شهرهای شمالی بسیار کوتاه تر بوده و امیدواریم این فرایند در همدان در نطر گرفته شود تا سرمایه گذاران مسکن در شهرهای دیگر اقدام به ساخت و ساز نکنند.

* حال باید گفت ، پروژه مسکن ملی بارقه ای امید را در دل خوش نشینان همدانی روشن کرد و به عنوان جرقه ای در تاریکی قیمت های نجومی مسکن نمود یافت، بی شک احداث ۱۱ هزار واحد کوی پرواز در سیر نزولی قیمت مسکن در همدان تاثیر خواهد گذاشت اما این تاثیر در مناطق جنوبی همدان به چشم نمی خورد که عرضه زمین و تفکیک آن می تواند در کاهش قیمت این مناطق نیز تاثیرگذار باشد از طرفی صدور آنی پروانه ساختمانی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا فرایند را کوتاه تر کرده و انبوه سازان را ترغیب به کار در سایر استان های کشور ننماید.

لینک کوتاه : https://avayehegmatan.ir/?p=7438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت