ترافیک معضلی که همچنان در خیابان های همدان جولان می دهد | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8
نفس خیابان های همدان به شماره افتاده؛

ترافیک معضلی که همچنان در خیابان های همدان جولان می دهد

  • کد خبر : 7664
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
ترافیک معضلی که همچنان در خیابان های همدان جولان می دهد
ترافیک بحثی است که در چند سال گذشته نفس خیابان های شهر همدان را به شماره انداخته، ترافیکی که راه حل های مقطعی و گذرا برای آن در زمان های مختلف در نظر گرفته شد تا تنفسی مصنوعی به وضعیت وخیم این معضل باشد.

به گزارش آوای هگمتان، اجرای طرح زوج و فرد در همدان اندکی گره ترافیک را باز کرد اما همیشه رانندگانی هستند که برای دور زدن طرح ترافیک به کوچه پس کوچه های شهر می تازند تا راه دررویی برای جریمه نشدن پیدا کنند . از ۳۰ دی ماه سالجاری نیز اجرای طرح زوج و فرد با استفاده از سامانه های هوشمند ثبت تخلف کلید خورد.

طرح روان سازی ترافیک در هسته مرکزی شهر همدان با اجرای طرح محدویت زوج و فرد پلاک از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و از سی دی ماه سالجاری این طرح با نصب دوربین های ترافیک ثابت و هوشمند به جد دنبال شد.

طبق پیش بینی پلیس راهنمائی و رانندگی اجرای کامل این طرح ۵۰ درصد در کاهش بار ترافیکی شهر همدان موثر است.

اما از منظر دیگر از جمله اینکه خیابان های شهر در چندسال گذشته تعریض نشده، ورودی همدان محل خودرهای عبوری به مرکز کشور شده، نبود پارکینگ و معضل پارک دوبل و… نیز به عنوان عوامل موثر در ترافیک باید نگریسته شود در این راستا نظر عضو هئیت علمی شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا همدان را جویا شدیم.

دکتر حسن سجاد زاده در گفت و گو با آوای هگمتان،  با بیان اینکه ترافیک در کلان شهرها و شهرهای بزرگ همواره مشکل ساز بوده، تصریح‌کرد: سیاست های کلان دولت سبب شده تا خودرو به عنوان کالا دیده شود، طبق آمار دو برابر جمعیت کشور، خودرو وجود دارد یعنی به ازای هر نفر دو خودرو.

کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه در همدان به نظام حمل و نقل شهری توجه نشده است، افزود: یکی از عوامل افزایش ترافیک در همدان نبود کمربندی و کنارگذر بوده تا جریان ترافیکی خودروهای عبوری از همدان را به این شریان‌ها هدایت کند و ترافیک رو دوبرابر نکند.

سجاد زاده تصریح کرد: همدان‌ به عنوان مسیر عبوری خودروهای غرب کشور برای تردد به مرکز کشور بدل شده است و این عاملی مهم در افزایش بار ترافیکی خصوصا در ورودی شهر می باشد.

کارشناس حوزه شهری با اعلام اینکه ورودی همدان به دلیل نبود کمربندی و کنار گذر محل تردد خودروهای عبوری شده ، اضافه کرد: فقدان توزیع خدمات مناسب به خصوص بانک ها و مراکز تجاری و آموزشی در مرکز شهر و عدم پراکندگی در سطح شهر نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ترافیک بوده که شاهد ترافیک سنگین در این مناطق هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با عنوان اینکه احداث پارکینگ جمعی در حلقه و رینگ‌های شهری بسیار مهم است، اضافه کرد: احداث پارکینگ در مرکز شهر عامل ترافیک در بافت شهری بوده به عنوان مثال منطقه کولانج و همچنین پارکینگ آقاجانی محل مناسبی برای این امر نیست، پارکینگ باید به صورت مقیاس کوچک و تعداد بالا احداث شود.

وی خاطر نشان شد: احداث و طراحی پارکینگ در اطراف رینگ‌های شهری راهگشا بوده و نیاز شهروندان را رفع کند.

سجاد زاده تاکید کرد: فضای خالی حیاط مدارس با هماهنگی با آموزش و پرورش که در شیفت بعدازظهر بدون استفاده است فرصتی است تا به عنوان پارکینگ خودرو استفاده شود.

کارشناس حوزه شهری با اظهار اینکه حیاط ادارات و مدارس گذشته از اینکه منبع درآمد خواهد بود می تواند در روزهای تعطیل یا بعدازظهر به عنوان پارکینگ جمعی مورد استفاده قرار گرفته و پارک دوبل خودرو یا پارک در خیابان ها را به حداقل برساند.

وی با تاکید بر اینکه در حمل و نقل سبز، حمل و نقل عمومی ، سریع و خودکار در همدان نواقصی وجود دارد، مطرح کرد: همین امر سبب شد تا بحران ترافیکی روبرو شویم و باید مدیریت شهری در مقوله سرمایه گذاری به درستی ورود کرده تا شهروندان برای انجام هرکاری از خودرو تک سرنشین استفاده نکنند و از حمل و نقل عمومی بهره ببرند.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اظهار اینکه حمل و نقل عمومی خرید اتوبوس کهنه و فرسوده و بزرگ نیست، اضافه کرد: ایجاد مطالعه بر روی زیر ساخت‌های نظیر قطارهای سریع، مونوریل و ون های سریع ، باید در نظام حمل و نقل شهری به جد گنجانده و عملیاتی شود.

سجادزاده خاطر نشان شد: دوچرخه را محور اصلی شهرهای ۱۵ دقیقه می شناسیم که اگر زیرساخت مناسب برای این وسیله ایجاد شود مشکلات ترافیکی تا حد مطلوبی برطرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه هرچقدر مدیریت شهری در این زمینه ورود کرده و سرمایه گذاری شود بسیار مناسب است، افزود: تعریض معابر طی چند سال اخیر اتفاقی نیفتاده، محور ورودی همدان به سمت میدان بار و غرب که به فلکه مدرس ختم می شود مربوط به ۵ دهه گذشته است و محور جایگزین و تعریض انجام نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان اعلام کرد: مدیریت ترافیکی باید در مبحث پارک دوبل و پارک های لحظه ای حساس تر بوده اما شاهد هستیم که متاسفانه از شدت عمل خاصی برخوردار نیست .

لینک کوتاه : https://avayehegmatan.ir/?p=7664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت