معضل ترافیک، کلافی سردرگم/ وقت طلاست اما در ترافیک همدان ذوب می شود | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
11

معضل ترافیک، کلافی سردرگم/ وقت طلاست اما در ترافیک همدان ذوب می شود

  • کد خبر : 4988
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
معضل ترافیک، کلافی سردرگم/ وقت طلاست اما در ترافیک همدان ذوب می شود
با افزایش تعداد خودروها، شاهد تردد بیشتر در خیابان‌ها هستیم که در نهایت منتج به ایجاد گره‌های ترافیکی و اتلاف وقت شهروندان می‌شود.

به گزارش آوای هگمتان، رشد سریع شهرنشینی، معضلات فراوانی به همراه داشته یکی از بزرگ‌ترین و اصلی ترین آن به ویژه در سطح کلانشهرها، معضل ترافیک و سختی رفت و آمد است.

ترافیک چالشی قدیمی به خصوص در کلانشهرها همچنان به عنوان کلافی سردرگم خودنمائی می کند.

همدان نیز از این معضل بی نصیب نبوده و روز به روز با افزایش حجم وسایل نقلیه دیگر خیابان های مرکزی و اصلی شهر جوابگوی این تعداد نیست‌

بنابر اعلام استانداری همدان ساعات کاری ادارت از یکم دی ماه به مدت دو ماه از ساعت ۹ تا ۱۴ بعدازظهر بر اساس تغییر کرد.

این روند به منظور صرفه جوئی در مصرف گاز در ادارت و مدارس شکل گرفت و هدف از آن جلوگیری از قطعی گاز در فصل سرد سال عنوان شد .

اما موضوع مهمی که در این روند بدان توجه نشد ترافیک سنگینی است که در برخی مناطق شهر به خصوص مناطق مرکزی که اکثر ادارات استان و مدارس متمرکز هستند، بود.

تغییر ساعات کاری ادارات در هفته ی اول دی ماه سبب شد تا افراد دقایقی طولانی تری را  پشت فرمان یا به عنوان سرنشین نظاره گر وسایل نقلیه که در هم گره خورده اند باشند و ناخواسته در گردباد ترافیک با حجم زیادی از وسیله نقلیه و اعصاب رانندگانی که خسته از کار روزانه قصد عزیمت به مقصد را دارند مواجه شوند، گاها پرخاشگری رانندگان و آلودگی صوتی و محیطی که از آن ناشی می شود، معضلی آسیب رسان خواهد بود .

کارشناس حوزه شهری در گفت و گو با آوای هگمتان دلایل این مشکل ترافیک را اینگونه بیان کرد؛

*عدم تناسب تعداد خودرو با معابر شهری

حسن سجاد زاده در گفت و گو با آوای هگمتان با عنوان اینکه ترافیک در شهر همدان خصوصا درهنگام صبح معضلی است که ازدحام خودرو و هدر رفت وقت سرمایه و انرژی را به دنبال دارد و متاسفانه مدیریت شهری برنامه ای  مشخص برای این مهم ندارد.

وی خاطر نشان شد: متاسفانه تناسبی میان حجم خودرو و ترافیک و طول معابر با سیستم های برای تسهیل ترافیک وجود ندارد .

کارشناس حوزه شهری با تاکید بر اینکه انبوه تولید خودرو و ارزانی سوخت و همچنین نبود دیدگاه محله محوری از دیگر عوامل موثر بر ترافیک است، اضافه کرد: عدم توزیع عادلانه خدمات شهری، توزیع نامناسب مدارس و تجمیع در نقاط خاص شهری از دیگر عوامل ترافیک خصوصا در مناطق مرکزی شهر می باشد.

دکتر سجاد زاده مراجعه شهروندان‌ به ادارات و ضعف ساختاری خدمات الکترونیک را عامل مهم دیگر در افزایش ارافیک عنوان کرد و ادامه‌داد: تردد افراد به ادارات که اغلب در مرکز شهر هستند،  آلودگی صوتی و محیط زیست را به همراه دارد.

وی پارک خودرو در محل های ممنوع و حاشیه معابر و معابر کم عرض یکی از عامل افزایش ترافیک در همدان عنوان‌کرد.

* پارکینگ آقاجانی بیک به‌خاطر ناکارآمدی برخی افراد تعطیل است

رییس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل ترافیک شهری در گفت و گو با آوای هگمتان، با بیان اینکه متاسفانه پارکینگ آقاجانی بیک به خاطر ناکارآمدی برخی افراد تعطیل است، گفت: از این بابت از مردم عذرخواهی می کنم.

مهدی حیدری با بیان اینکه شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت می‌توانند مطالعات طرح جامع ترافیک انجام دهند، اظهارکرد: بر اساس این طرح می توانند مدیریت ترافیک شهر را به صورت علمی انجام دهند.

حیدری با عنوان اینکه طرح جامع ترافیک همدان انجام شد و چند پیشنهاد مطرح گردید و بنا به دلایلی منجر به پیشنهاد ترافیکی شد که در سال ۹۲ در معرض بازنگری قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: مطالعات اولیه صورت گرفت و مقرر شد راهبرد ترافیک شهر را از ابتدا به صورت علمی استخراج کنند.

رییس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل ترافیک شهری ادامه‌داد: از شش فصل این طرح دو فصل آن تایید شد و مطالعات دو فصل دیگر به اتمام رسید که هنوز تاییدیه شورای عالی ترافیک کشور را اخذ نکرده است و شهرداری قول داد طی مدت دو یا سه ماه آینده به خروجی برسد .

وی با اعلام اینکه ترافیک معضلی است که همگی بر آن اذعان داریم، اضافه‌کرد: مردم نتوانستند خود را با اجرای طرح کاهش ساعت کار ادارات از ساعت ۹ تا ۱۴ وفق دهند، در چند روز ابتدای سال‌تحصیلی نیز همین‌گونه بود.

*فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی نهادینه نشده‌است

حیدری با اعلام اینکه هنوز فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی نهادینه نشده‌است، تصریح‌کرد: پارک حاشیه‌ای کسبه و کارمندان بخش وسیعی از فضای پارک را اشغال کرده‌است.

وی تولید انبوه و بی رویه خودرو بدون خارج کردن خودرو فرسوده از چرخه حمل و نقل را عامل مهم دیگر در افزایش ترافیک عنوان کرد و افزود: هرچقدر خیابان های سطح شهر عریض باشد جوابگوی این مشکلات حمل و نقل نیست.

*مدارس بازیگران اصلی ترافیک

وی با تاکید بر اینکه در بحران اخیر ترافیک، مدارس بازیگران اصلی هستند؛ افزود: والدین به صورت تک دانش ‌آموز کنار معابر پارک کرده و این خود عامل مهمی در افزایش ترافیک است .

حیدری طرح بازنگری ترافیک و طرح‌های دیگر در این حوزه را با وجود تعدد مدارس غیر انتفاعی در مناطق پرترافیک غیر موثر دانست و اضافه‌کرد: اگر بدون دلیل منطقی و ضابطه مدارس غیر انتفاعی گستره شوند، اوضاع بر همین منوال خواهد بود که ترافیک منطقه میرزا عشقی و بعثت از جمله این موارد است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری در پاسخ به سوال خبرنگار آوای هگمتان مبنی بر اینکه ترافیک در فصل تابستان نیز وجود دارد، اینگونه بیان‌کرد: شهرداری باید هر ساله یک پارکینگ طبقاتی احداث کند و این امر اصل منطقی در مدیریت ترافیک شهری است.

وی افزود: متاسفانه عمليات عمرانی پارکینگ آقاجانی بیگ به دلیل ناکارآمدی برخی افراد با درصد پیشرفت بالا تعطیل است، که بابت آن “از مردم عذر خواهی می کنم” اما باید اضافه‌کرد در صورت فعالیت باز هم اتفاقی نمی افتاد.

*به نظر می آید گذشته از پارک خودروها در معابر کم عرض و ورودی خیابان، رشد غیر منطقی مدارس غیر انتفاعی به خصوص در مراکز شهر، نبود فرهنگ حمل و نقل عمومی، ماشین های تک سرنشین و… در افزایش ترافیک بی تاثیر نیست اما مدیریت شهری باید اهتمام ویژه به ساخت پارکینگ طبقاتی در برخی مناطق شهر داشته باشد که متاسفانه در این زمینه نمره مناسبی را دریافت نمی کند، علاوه بر این موضوع تغییر ساعات شروع کار ادارات و بانک ها در نیز افزایش ترافیک بی تاثیر نبوده، 

همانگونه که شاهد هستیم احداث روگذر و زیر گذر در برخی مناطق شهر چندان گره ترافیک را حل نکرده و به نظر می رسد برای رفع این چالش نیازمند تصمیمات و اقدامات موثرتری هستیم .

لینک کوتاه : https://avayehegmatan.ir/?p=4988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت