تاسیس مرکز جامع نگهداری بیماران اُتیسم در همدان ضروری است | پایگاه خبری آوای هگمتان
  • امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

تاسیس مرکز جامع نگهداری بیماران اُتیسم در همدان ضروری است

  • کد خبر : 8286
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴
تاسیس مرکز جامع نگهداری بیماران اُتیسم در همدان ضروری است
مدیر عامل انجمن اُتیسم استان همدان با بیان اینکه تاسیس مرکز جامع نگهداری از بیماران اُتیسم مهم است، گفت: خانواده های دارای فرزند اُتیسم گاهی نیاز به استراحت و آرامش دارند و ایجاد این مرکز کمک قابل توجهی به آنها خواهد کرد.

به گزارش آوای هگمتان، داوود پناهی نژاد به مناسبت هفته جهانی اُتیسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعی از خانواده‌های بیماران اُتیسم تصمیم به تشکیل انجمن همدان را گرفتند، تصریح کرد: افراد متخصص را در این انجمن جذب کردیم.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل انجمن در ابتدای امر حمایت از کودکان و خانواده آنها به لحاظ مالی بود، افزود: خدمات پزشکی، پیراپزشکی، کاردرمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی را نیز برای کمک به بیماران اُتیسم ارائه دادیم.

پناهی با اعلام اینکه این انجمن با ۵۰ پرونده اتیسم اقدامات خود را آغاز کرد و هم اکنون ۴۲۰ پرونده از خدمات انجمن بهره می‌گیرند، مطرح کرد: مکانی برای تحصیل بیماران اُتیسم اختصاص یافت در حالیکه کمتر از پنج بیمار اُتیسم در این مدرسه حضور داشتند.

مدیرعامل انجمن اتیسم همدان با بیان اینکه  مدرسه اُتیسم با تغییر سردرب به مدرسه کودکان استثنایی تغییر نام داد چرا که فقط ۵ کودک اُتیسمی در این مرکز به تحصیل مشغول بودند، تصریح کرد: این موضوع در حالی بود که با اعتبارات بیماران اتیسم این مدرسه راه اندازی شد و در حقیقت نفعی برای انها حاصل نشد.

وی با اعلام اینکه  مسئولان به جای وعده و شعار انجمن را در راه اندازی  مرکز جامع نگهداری از بیماران اُتیسم کمک کنند که تاکنون امام جمعه همدان حمایت هایی داشته است و جای تقدیر و تشکر دارد، افزود: شرایط روحی خانواده های دارای اختلال اُتیسم بسبار سخت است و نیازمند تاسیس مرکز نگهداری هستیم.

* تشخیص به موقع اختلال اُتیسم از اهداف انجمن است

رییس هیات مدیره انجمن اتیسم استان همدان با اعلام اینکه هدف اصلی انجمن تشخیص به موقع کودکان اتیسم است، اضافه کرد: اگر در سنین پایین تشخیص داده شود به درمان راحت تر می پردازیم .

دکتر محمدرضا افخمی ۲ تا ۷ سالگی را سن طلایی تشخیص اختلالات اُتیسم عنوان کرد و افزود: اگر در سن دو سالگی تشخیص داده شود که اوضاع خیلی بهتر خواهد بود.

وی یکی از اهداف و مهمترین چالش این انجمن را راه‌اندازی مرکز جامع نگهداری از بیماران اختلال اُتیسم عنوان کرد و افزود: خانواده های دارای فرزند اُتیسم گاهی نیاز به استراحت و آرامش دارند و ایجاد این مرکز کمک قابل توجهی به آنها خواهد کرد.

رییس هیات مدیره انجمن اتیسم استان همدان افزایش آگاهی را در شناسایی بیماران اختلال اُتیسم مهم عنوان کرد و ادامه داد: از هر ۳۶ کودک ۸ ساله یک نفر مبتلا به اُتیسم است.

* پسران بیش از دختران دارای اختلالات اُتیسم

وی با اظهار تاسف از اینکه عدم آگاهی خانواده سبب شد تا افراد دارای این اختلال ، عقب ماندگی ذهنی تشخیص داده شوند، خاطرنشان شد: با غربالگری تشخیص داده می شود و در این فرایند پسران سه تا ۵ برابر بیشتر از دختران به اختلال اُتیسم مبتلا می شوند.

افخمی اولین عامل را ژنتیک عنوان کرد و ادامه داد: جهش ژنتیکی، ژن هایی در کروموزوم دو و ۷ که در تعامل با عوامل دیگر ( فرایند زایمان و بعد از زایمان، مصرف الکل در مادر باردار، یا خونریزی بیش از حد در زایمان، دیابت بارداری، نوزاد کم وزن، مشکل بند ناف و زجر جنین، مصرف داروی ضد تشنج در زمان بارداری) در ایجاد اختلال اُتیسم نقش دارند.

رییس هیات مدیره انجمن اتیسم استان همدان با اظهار اینکه سن بالای بارداری در پدر و مادر ریسک ابتلا به این اختلال را در نوزاد افزایش می دهد، تصریح کرد: مادران زیر سی سال و پدر زیر ۴۰ سال احتمال ابتلا فرزند انها به اُتیسم پایین تر است.

افخمی با اظهار اینکه افراد دارای طیف ضعیف اختلالات اُتیسم نیازی به مدرسه مستقل ندارند، افزود: در صورت داشتن توان یادگیری و فراگیری ارتباطات اجتماعی می توانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند.

* بهترین زمان تشخیص اختلال اُتیسم یک تا دو سالگی است

رئیس هیات مدیره انجمن اُتیسم همدان ادامه داد: بهترین زمان تشخیص این اختلال یک تا دو سالگی است اگر که مورد شدید باشد تا زیر یکسالگی تشخیص داده می شود.

افخمی با بیان اینکه این افراد در تعاملات و ارتباطات اجتماعی مشکل دارند، تصریح کرد: مشکلات کلامی، رفتار، فعالیت و علایق محدود و تکراری، عدم صحبت کردن،  صحبت کردن فراز و فرود طبیعی را ندارد، در تقلید رفتار مشکل دارند، در تعاملات اجتماعی حالات اجتماعی دیگران را نمی توانند تشخیص دهند.

رئیس هیات مدیره انجمن اُتیسم همدان ادامه داد: افراد دارای اختلال اُتیسم در زیر یکسال لبخند اجتماعی ندارد ، افراد را به صورت اشیا می بیند، فعالیت انفرادی را دوست دارند و دوست ندارند با جمعیت بازی کنند، با همسن و سالان خود تعامل ندارند با افراد کوچک یا بزرگتر از خودشان بازی می کنند.

دکتر افخمی اضافه کرد: در برابر تغییر مقاومت می کنند، ثبات را دوست دارند، به شی خاص علاقه دارند، پرخاشگری بیش از حد و آسیب رساندن به بدن خود، ۳۰ درصد دچار عقب ماندگی ذهنی و ده درصد هوش جزیره ای یا استعداد خاص دارند.

وی با اظهار اینکه اختلال اُتیسم دارای سه سطح یک، دو و سه است، افزود: در سطح یک یا خفیف کلام دارند در تعاملات مشکل دارند که در اینها درمان بهتر جواب می دهد.

دکتر افخمی درمان در سطح دو و سه را سخت تر عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی مرکز جامع نگهداری از بیماران اُتیسم باری از دوش خانواده های این قشر که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند برداریم.

وی ارائه خدمت انجمن را تا ۱۲ سالگی با اموزش عنوان کرد و ادامه داد: از ۷ سالگی مغز آمادگی پذیرش را ندارد و بهتر است این اختلال در سن پایین تر تشخیص داده شود.

 

لینک کوتاه : https://avayehegmatan.ir/?p=8286

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آوای هگمتان، جهادکشاورزی همدان، دهه فجر آوای هگمتان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیمارستان کودکان، بیمارستان اکباتان آوای هگمتان، روز مهندس، دانشگاه صنعتی همدان آوای هگمتان، شرکت توزیع نیروی برق، همدان، طوفان، سرما آوای هگمتان، شرکت سیاحتی علیصدر، نمایشگاه گردشگری، تهران اجتماعی ارتباطات استاندار اسدآباد انتخابات بازگشایی بخشش بیمه سلامت استان همدان، فریبرز نیاستی،بیماری سخت درمان، سرطان، اتیسم، بال پروانه ای بیمه سلامت همدان، درمان نازایی و ناباروری بیمه سلامت همدان، مطالبات داروخانه ها، بهمن ماه جهان اسلام خبری دادگستری رئیسی رهبر روستا،هنر،هنرمند،وام اشتغال رییس کل دادگستری استان، پرونده، عفو، مصالحه سرطان سلامت شهرداری شهرداری همدان، صوفی،پل سردار همدانی عفو غار علیصدر، همدان، گردشگر فرودگاه همدان، استاندار همدان، پرواز کیش قتل قصاص قوه قضاییه مجلس مجمع خیرین مخابرات مددجو،مدیر کل بهزیستی،اعطای تسهیلات مددکاری میراث فرهنگی همدان ورزش،تویسرکان،پرروژه‌،همدان کارخانه کودهای شیمیائی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گذشت گنبد علویان گوشت